komentariše:
Isidora Đolović
Već
je mojoj generaciji džuboks bio daleka, arhaična stvar koja u svojstvu
živopisnog podsetnika na (bolju) prošlost stoji negde u ćošku bolje opremljenih
retro-lokala. Mnogo češće smo ga viđali samo na filmskom platnu, usled čega je
oduvek uživao status magične naprave, zvučnog vremeplova, nečeg što je vredno
strahopoštovanja u svojoj tajanstvenosti. Za neupućene kojima je i kompakt-disk
staromodna pojava, sledi malo rečničko objašnjenje: džuboks (izvornije „džuk-boks“) je poluautomatizovani uređaj koji
vam „na novčić“ pušta odabrane pesme iz sopstvene zbirke. U širu upotrebu ulazi
četrdesetih godina prošlog veka, gde drugde nego u Sjedinjenim Američkim
Državama, da bi ubrzo osvojio svet i najveću popularnost uživao u razdoblju
između '50-ih i '70-ih. „Divlje jagode“ su
poslednji talas aktuelnosti džuboksa uhvatile zahvaljujući svojim debitantskim
singlicama, što nije jedina veza usled koje slavljenički album naših
hard'n'heavy legendi nosi upravo takav naziv. Dugovečni sastav je prošle godine
krenuo sa obeležavanjem četiri decenije postojanja (istim povodom sam im od
srca posvetila tekst – OVDE), pa
dugoočekivano povratničko izdanje „Jukebox“
karakteriše prilično simboličan koncept.
Brzo
se pokazuje da izbor imena nije nimalo slučajan – od dizajna omota do rasporeda
i odabira pesama, „Jukebox“ predstavlja osvrt ka prošlosti odenut u ruho
sadašnjice. Priznajem da sam se, kao verovatno i većina fanova, nadala potpuno
novim snimcima. Stoga je, na prvu, ideja oživljavanja postojećih hitova grupe
možda pomalo razočarala nas jagodare gladne
noviteta. Međutim, pokazalo se da je u pitanju više od kompilacije sa
obnovljenim aranžmanima: pozvani smo na setno i u isti mah munjevito putovanje
do prošlosti i natrag, tokom koga ćemo biti ispunjeni još jačim elanom i
pozdravljeni porukom neuništivosti.
Sniman
2018. i 2019. godine u studiju „Šišmiš“, „Jukebox“ u vizuelnom smislu nastavlja
jasno utisnutim tragom petnaestogodišnje saradnje sa izdavačkim kućama Jugoton i One records, koja je uveliko prepoznatljiva po omotima u steampunk
stilu sa znatnim udelom elemenata groteske, na ljubičastoj pozadini. Naslovna
slika ovoga puta jasno sjedinjuje staro i novo, sa zmijom koja se obmotala oko
džuboks-aparata i mogla bi signalizirati Koverdejlovu „beloušku“ (Whitesnake) u kojoj Sead Lipovača umalo
da, svojevremeno, postane stalni gitarista; a može biti i da je u pitanju
primerak iz edenskog vrta što povezuje nevinost početaka i iskustvo saznanja,
ovoga puta ubiranjem – jagode.
Kao
jubilarni, rođendanski projekat, album je okupio nekadašnje i nove članove, pa
ćemo tako čuti čak pet sjajnih vokala. Svirali su: Sead „Zele“ Lipovača – gitarista, ali i producent izdanja; Livio Berak – vokal; Damjan Mileković – basista; Emil Kranjčić – bubnjar i Damjan Deurić – klavijaturista, uz
sjajne goste. Numera je dvanaest, od čega su četiri prvi put pred nama, a jedna
je obrada klasične kompozicije kojom Zele održava kontinuitet sa legendarnom
pločom „Konji“ (kada je snimio „Turski marš“), ali i sopstvenim solo radovima. Izdanje
je ugledalo svetlost dana 31. januara ove godine, uz efektnu promociju i do
sada objavljenih sedam pratećih video spotova. Neposredno uoči proglašenja
pandemije korone, Zele je gostovao na „Radiju Beograd 202“, najavljujući
koncertnu turneju po regionu koja sada, nadam se, samo čeka bolje vreme.
Naslovna numera je proglašena za Hit
nedelje istog radija, ispostaviće se, poslednji pre nego što je uvedeno
vanredno stanje (a sa njim i izmenjena programska šema), te mu je samim tim
„mandat“ trajao neuobičajeno dugo: od sredine marta do 1. juna!
Strukturno,
noseći
stubovi albuma su, slučajno ili planirano, upravo tri noviteta: otvara
ga „Jukebox“ (ujedno od početka do
kraja najubedljivija, melodijski „zarazna“ i izrazito znakovita pesma), u
sredini je zanimljivi „Virtualni svijet“
sa aktuelnom tematikom, a ulogu odjave ima energična balada „Znamo da je kraj“, uveliko zaživela
među publikom (moje utiske o njoj možete pronaći u spomenutom tekstu o bendu).
Negde između, udenut je „Dug je bio put“,
ali moram priznati da mi spoj hard rok i rep muzike (čast izuzetku zvanom „Walk
this way“) nikada nije zvučao kao naročito srećno rešenje. Uopšte gledano,
prilično je nezahvalno, stoga možda i bespotrebno, stavljati originalne, već
legendarne verzije u takmičarski odnos sa novima, ali se u određenom trenutku
barem delimično sličan pristup ne može zaobići. Zato ću, sa svoje strane,
pokušati da što objektivnije predočim koje to kvalitete i nedostatke donosi muzička kutija za rekapitulacju, iz radionice grupe koju, zašto ne
naglasiti i to, moja malenkost beskrajno voli.
Nema
sumnje da je „Sama si“ (meni lično omiljena stvar „Divljih jagoda“ svih
vremena) neponovljiva u Alenovoj, mejdenovski
moćnoj verziji sa ploče, ili da „Ulica na lošem glasu“ u originalu poseduje
jedinstveno prljavi, sirovi šmek. No,
obnovljene interpretacije su sigurne i produkcijski ispolirane, zahvaljujući
njima će neki novi obožavaoci saznati za originale, a čuti duete pevača iz
udaljenih faza karijere benda vredi svakog (za džuboks) novčića. „Ulica na lošem glasu”, numera sa
albuma “Stakleni hotel” iz 1981. godine, sada je ekranizovana u mali steampunk film, kroz koji nas vodi
dijalog predstavnika stare garde (Toni) i mlađih snaga (Livio). To je
zanimljivo iščitavanje teksta koji je u svakom slučaju oduvek zvučao prilično
intrigantno i u svesti slušalaca namah stvarao živopisne slike (Najgora
je, kažu, ta ulica u gradu – slaba svijetla, kante svud. Djevojke se vuku
trotoarom i čekaju da naplate trud. Nemoj da te put tamo nanese, zaobiđi četvrt
tu – osim ako nećeš da vidiš šta je život na pločniku!). Fin novitet
predstavljaju klavijaturske deonice.
Što se tiče drugog dueta, koji ovoga puta izvode Livio i Žanil Tataj Žak (vlasnik verovatno najimpresivnijeg vokala u dosadašnjoj karijeri „Jagoda”), radi se o numeri „Sama si“, koju znamo sa albuma „Čarobnjaci“. I za nju je osmišljen interesantan video, u kome Livio i Žak igraju veoma napetu partiju šaha, istovremeno vodeći „gromoviti“ glasovni duel. Estetika spota i važan udeo klavijatura daju čitavom ostvarenju gothic/sympho vajb. Žakova interpretacija je i dalje jednako impresivna kao na albumu „Sto vijekova“, veoma podsećajući na Brusa Dikinsona. Ipak, staru verziju krase tvrđi zvuk i bolji središnji solo u pravom old school stilu, po ugledu na tada aktuelni Novi talas britanskog hevi-metala, tako da ostaje bez premca. Zapravo, mislim da je čak i prepev iste numere, „Living in my dreams“ iz 1997. (koji je otpevao upravo Žak), superiorniji od najnovijeg.
Što se tiče drugog dueta, koji ovoga puta izvode Livio i Žanil Tataj Žak (vlasnik verovatno najimpresivnijeg vokala u dosadašnjoj karijeri „Jagoda”), radi se o numeri „Sama si“, koju znamo sa albuma „Čarobnjaci“. I za nju je osmišljen interesantan video, u kome Livio i Žak igraju veoma napetu partiju šaha, istovremeno vodeći „gromoviti“ glasovni duel. Estetika spota i važan udeo klavijatura daju čitavom ostvarenju gothic/sympho vajb. Žakova interpretacija je i dalje jednako impresivna kao na albumu „Sto vijekova“, veoma podsećajući na Brusa Dikinsona. Ipak, staru verziju krase tvrđi zvuk i bolji središnji solo u pravom old school stilu, po ugledu na tada aktuelni Novi talas britanskog hevi-metala, tako da ostaje bez premca. Zapravo, mislim da je čak i prepev iste numere, „Living in my dreams“ iz 1997. (koji je otpevao upravo Žak), superiorniji od najnovijeg.
U
„Zbog tebe, draga” (originalno na
„Labude, kad rata ne bude“, 1994), mikrofon preuzima basista Damjan Mileković,
što nije prvi put u istoriji sastava, budući da su na istoj poziciji debitovali
Alen Islamović i Zlatan Čehić. Potonji, koji je prvobitno otpevao ovu pesmu,
jednostavno je neponovljiv. Mada je nova verzija muzički sasvim pristojna,
Damjanova interpretacija odsečnošću suviše „vuče“ na Dragija Jelića, odnosno, fali mu
Čehine čistote i šarma (kako napisa neko u komentarima sa Youtube-a, glas-šećer). Ovo, doduše, izgleda nema mnogo veze sa „zamenskim
vokalom“: naime, svakako najdraži gost, koji je u međuvremenu ponovo postao
stalni član benda, Toni Janković,
dobio je priliku da otpeva „Zvijezdu
sjevera“. I mada je njegova boja glasa prelepa, nova verzija više zvuči kao
šlager – mirnija je od originala i nekako lišena emocija koje je Zlatan unosio
u njeno izvođenje.
Dve
numere koje je dobio mnogima omiljeni Mladen
Vojičić Tifa na nesreću su, zbog njegovog s godinama sve slabijeg glasa,
znatno usporene. Posebno „Zauvijek tvoj“
zvuči nekako „kilavo“, tužno, bez režuće
uraganske emocije koja i dalje fascinira pri svakom slušanju originala. Tamo su
snazi doživljaja doprinosili ne samo zaleti
pri refrenima, već i činjenica da tokom strofa možemo čuti Tifu kako diše, što
zaista stvara sliku zime, sleđenosti tela i duha. Sada, Vojičić pokušava da
nedostatak tog naboja nadomesti umetanjem veznika „i“ gde mu mesta nije bilo.
Ono čime je, ipak, izbegnuto da zvuči sasvim nemoćno, jeste njegov redak
kvalitet unošenja čitave duše (pogledajte tekst OVDE) u interpretaciju, pa iskrena emocija ne ostaje neprimećena,
kao ni zaista prekrasan spot. Osim Tife, tu je još jedan stari znanac, Edin Šehović Šeha, koji je bio bubnjar i
na ploči „Konji”, gde se ova pesma u originalu nalazi.
Druga
balada, „Sarajevo, ti i ja“, postaje
posebno simbolična uzmemo li u obzir Tifinu ličnu istoriju sa rodnim gradom i
činjenicu da mu se supruga zove Ljiljana, baš kao devojka u pesmi. Međutim,
opet se suočavamo sa činjenicom da bez Čehe to jednostavno ne štima, kamerna atmosfera novog aranžmana suviše „vuče“ na ono što je Rihtman radio za „Bijelo
dugme”, dok Tifa peva isuviše rastegnuto i uz na momente iritantno naglašavanje
reči, tek na kraju dopuštajući da osetimo staru, dobru snagu u njegovom glasu.
U ovoj numeri zastupljena su još dva gosta: basista Sanin Karić (poznat po radu u „Indeksima“, „Bijelom dugmetu“,
„Teškoj industriji“ i „Vatrenom poljupcu“) i bubnjar Nenad Borić.
Već
spomenuti instrumental, „Za Elizu“,
sjajno je svedočanstvo obožavanja koje Zele Lipovača gaji prema svom
instrumentu, kao i već dobro poznate reputacije zaista dobrih hevi metal
gitarista kao „klasičara sa distorzijom“. „Dug je bio put“ je još jedna sveža, autopoetička numera sa zanimljivim tekstom o
genezi, pobudama i posvećenosti rokera (Ne sviram, mala, da voliš me ti – svira
oluja u meni). Ona teče sasvim fino, sve dok se ne uključi gost. Nisam
upućena u rad repera Marina Ivanovića,
tako da ne bih volela da se nesvesno povedem za „rečitim“ pseudonimom Stoka, ali mi deluje kao „padobranac“,
niotkuda zalutao u pesmu kojoj je bio dovoljan i sam Liviov vokal. Nije da
nisam navikla na pokušaje uspostavljanja saradnje između repera i metalaca, ali
se uspešni primeri tog tipa mogu nabrojati na prste jedne ruke i ovo
definitivno nije jedan od takvih. Ruku na srce, mada Stokinom deonicom tema ne
gubi na poenti, pesma biva nepovratno „rasparana“ tako da Berak, dobra gitara,
ni klavijature koje evociraju debitantsku ploču „Jagoda“, do kraja ne uspevaju
da je (i)skupe. Moguće je da ova sinteza predstavlja pokušaj približavanja
zvuka benda savremenoj omladini koja uglavnom nije toliko fokusirana, niti
posvećena jednom pravcu, ali jednako je istina da bendu kao što su „Divlje
jagode“ nisu potrebni bilo kakvi kompromisi.
Najbolje od albuma – obavezne 3:
1. „Jukebox”
Naslovni,
noseći singl koji izuzetno lepo sumira dosadašnju misiju „Divljih jagoda“. Čak
i ukoliko niste pogledali prateći spot, gde devojka (Anđela Popić) pritiska
simboličnu kombinaciju brojeva na
džuboksu – 40, nakon čega je Toni Janković, prvi i legendarni vokal „Divljih jagoda“,
šarmerski provodi kroz karijeru svoje grupe, emociju i poruku će vam preneti
zarazni (doslovno catchy) refren,
neka sveprožimajuća toplina i dobroćudnost. Dobra retrospektiva je pojačana
flešbek-kadrovima u videu, pri čemu je kod prikladnog dela druge strofe (Pitaju
me kad je dosta – ja im kažem: nikada! Ja ću s pjesmom ravno gore, baš na
vrata nebeska….) ubačen omaž pokojnom Mustafi
Ismailovskom Mucu, klavijaturisti originalne postave – uz melodiju „Sjećanja“.
Završni naklon članova pred predstavnicom mlađe generacije koja ih, u skladu s
time, snima novim modelom kamere, takođe ostavlja veoma dobar utisak: vreme
prolazi, promene su prirodne, ali ponešto ostaje neizmenjeno i sigurno. Sami
stihovi, čiji je autor Nenad Ninčević,
podsetiće na tinejdžerske dane kada je većina nas postala načisto zašto,
doživotno, volimo baš ovaj žanr. Svaki put kada slušam omiljeni teški zvuk,
osetim u srcu da ću zauvek biti ista oduševljena devojčica koja je satima sanjarila
uz muziku.
Pitaju
me što je ljubav – ja im kažem: rokenrol; neki klinci pored mora, na gitare
pala sol. Nismo znali što nas čeka, al' je bilo nevažno. Sanjali smo iste
snove, pjevali smo zajedno.
2. „Virtualni svijet“
Ovo
je druga numera kojom je basista Damjan predstavio svoje glasovne mogućnosti i
znatno popravio utisak u odnosu na „Zbog tebe, draga“. Vokalno je ubedljiviji i
više svoj; instrumentalno se izdvajaju solidan uvod i još bolji solo; dok se
tekst pozabavio temom savremene otuđenosti i vakuuma u međuljudskim odnosima,
gde nas vreme brzo nagriza i troši, dok poruke zamenjuju neposredni kontakt i,
sada posebno upadljivo, dodir (Živimo laž, a kraj nas prolazi, sjećanja –
ne zna im se broj...).
3. „Nemam ništa protiv“
Nekim
numerama je, usled toga što su se našle na ne tako zapaženoj singlici, nikad ne
dospevši do albuma, suđeno da utonu u zaborav. Ukoliko se autori sete da ih
„izvuku iz naftalina“, a u njima postoji barem zrno kvaliteta, nije isključeno
da ih očekuje novi, pravi diskografski život. Za ovu pesmu, objavljenu davne
1979. na A strani singla „Nemam ništa protiv / Bit' će bolje“, veliki broj
ljubitelja grupe možda ne bi ni čuo da nije došlo do više nego odličnog
obnavljanja gradiva – ovoga puta sa Liviom iza mikrofona. Pesma za koju je
stihove, inače, napisala Marina Tucaković (otuda konstrukcije „objektivno –
subjektivno“, da ne kažem „apsolutno – permanentno“!) u vreme faze učestale
saradnje sa rok muzičarima, govori o devojci koja voli da, u inat strogim
roditeljima, skita non-stop, a dragi
joj se ograđuje od svega toga. Možda danas tema zvuči, ako ne baš skroz
zastarelo, a ono barem naivno, ali imajmo u vidu da je pesma nastala u nekom
bezazlenijem vremenu. Uprkos splavarskom spotu
(zar je morao baš kazino?), vokalno, muzički, energijom koju nosi – žargonski
rečeno – razvaljuje!
Objektivna ocena: 6,50/10
Možda
sam mogla biti darežljivija, ali činjenica je da ovoga puta mnogo zasluga
odlazi sentimentalnom značaju novog izdanja za dugogodišnje fanove, pa i sam
bend. „Jukebox” je slušljiv album koji uspešno funkcioniše kao podsetnik ili podsticaj
za istraživanje njihovog opusa; zatim, oda svima koji su do sada učestvovali u
nastajanju, kako Zele kaže, muzičke bajke kakvu je počeo da sanja u detinjstvu;
naposletku, poziv nekim novim poštovaocima i dokaz da se „Divlje jagode“ dosledno
drže svog pravca. Doduše, pri ponovljenom slušanju verovatno nećete vrteti
listu od prve do poslednje pesme, ali zasigurno se izdvajaju najmanje
tri-četiri koje će biti iznova i iznova odmotavane: a to je već nešto, zar ne?
Do narednog studijskog izdanja, jer, iako numera koja zatvara CD kaže
drugačije, mi znamo da ovo NIJE kraj.