уторак, 07. април 2015.

Priče o pesmama : Ko je ubio Meri?

….ili kako je jedna popularna muzička numera uspešno preuzela osobine narativa, a uz to se i povezala sa još popularnijom serijom, dokazavši da su, u umetnosti pogotovo, svuda prisutne  bodlerovske veze.


Autor: Isidora Đolović

                                        

Nekada davno - ili možda ne tako davno, zavisi od perspektive koju zauzmete - gramofonske ploče su bile neprikosnoveni vodič kroz carstvo muzike, televiziji je još uvek pripadao status „prozora u svet“, a MTV držao do sebe, lansirajući istinske senzacije i spotove od neprolazne vrednosti. Ruku na srce, iako je danas zahvaljujući „jutjub“-u praktično svaki sadržaj dostupan na samo jedan „klik“ mišem, i dalje postoje serijali koji dobijaju status globalnog fenomena (uzmimo za primer „Igru prestola“ i „Čistu hemiju“) ili pojedini spotovi-opsesije (reper Psaj i „Gangnam stajl“) , doduše, kraćeg roka trajanja…Međutim, vratimo se na početak devedesetih kada je, kažu nostalgičari - ali ne samo oni, već i istinski poznavaoci i ljubitelji popularne kulture - bilo „više duše“ u svemu tome.

Nakon razigranih i šarenih osamdesetih, početak nove dekade (za koju će se ispostaviti da je bila po mnogo čemu gorka) donosi svedeniji i jednostavniji modni stil, „grandž“ pokret u muzici, nagoveštaje političkih promena i pre svega, osećanje važnosti trenutka. Posebna samosvest krasila je mlade onoga doba, a još više od ponosa zbog modernosti kojoj su smatrali da su savremenici, bili su izraženi entuzijazam i nada u budućnost. Danas nam o tome svedoče neke od tada najpopularnijih serija, poput „Beverli Hils“-a ili „Mladog princa sa Bel Era“. Jednaku, ako ne i veću pažnju zaokuplja nešto sasvim drugačije… 


čuvena uvodna špica
Televizijska serija “Tvin Piks“ nastaje 1990. godine, kao rezultat saradnje autorskog dvojca Dejvid Linč - Mark Frost. Tema je istraga koju FBI sprovodi u vezi sa ubistvom lokalne lepotice Lore Palmer. Radnja je smeštena u 1989. godinu i izmišljeni gradić, u okviru države Vašington. Premijeru doživljava u aprilu 1990. na Ej-Bi-Si mreži, a poslednja epizoda je emitovana u junu naredne godine. Zahvaljujući mnoštvu likova, čije se mračne tajne i vrhunski iznijansirani karakteri postepeno razotkrivaju, te uzbudljivim zapletima i znalački održanoj nedokučivosti, veoma brzo postaje jedno od najcenjenijih (sud kritike) i najvoljenijih (stav publike) ostvarenja sa malog ekrana, širom sveta. Trideset epizoda tokom dve sezone, nominacije za četrnaest nagrada „EMI“ (televizijski pandan „Oskaru“), veoma visoka gledanost u udarnom terminu, uz sjajnu glumačku ekipu (Kajl Meklahlan, Lara Flin Bojl, Šeril Li, Šerilin Fen, dok su epizodne uloge zabeležili muzičari Dejvid Bouvi i Kris Ajzak) - samo su neki od činilaca njenog još uvek kultnog statusa.
 Na misteriozno ubistvo Lore Palmer usredsređena je čitava prva sezona. Februarsko je jutro u provinciji. Drvoseča Pit Martel na obali reke pronalazi leš umotan u plastičnu kesu. Pristižu šerif i njegova pratnja, identifikuju žrtvu, a vest o smrti popularne tinejdžerke munjevitom brzinom se širi još uvek pospanim gradićem. Angažovan po specijalnom zadatku, Dejl Kuper se upušta u rešavanje slučaja i istovremeno upliće u nesvakidašnji svet Tvin Piksa, sa neobičnim žiteljima i još čudnijim vezama između njih. Ispostaviće se da svako, počev od preminule Lore, vodi dvostruki život i skriva svoju tamnu stranu. Sve ovo predstavlja samo deo nagoveštaja napete i uzbudljive radnje koja je i ovdašnje gledaoce držala u iščekivanju.


Među najvećim hitovima pozne 1991. godine našla se numera sa trećeg po redu albuma ("Rush Street ") američkog kantautora Ričarda Marksa (rođen 1963. u Čikagu), do tada najpoznatijeg po saradnji sa Madonom na njenoj ploči " True blue " iz 1986. Pesma je odavno antologijska, verovatno ste čuli i mlaku obradu Alena Slavice "S tobom našao sam sreću", a prati je i zanimljiva istorija. Numera je u samom Marksovom opusu vidni zaokret ka ozbiljnijem izrazu: mračna, duboka, potresno lepa. Priča koju pesma nosi uspela je zaintrigirati do te mere da se još i danas polemiše o značenju teksta. Nešto slično, ali na drugačiji način, kod nas je pokušao da zasnuje slovenački bend  „Videosex“, pesmama "Tko je zgazio gospođu Mjesec" i "Detektivska priča". Ričard Marks je zadao, čini se, neprolazni rebus i zagonetno odbio da ga razreši. Dosledno se držeći takvog stava, ostavlja pesmi draž privlačne misterije, ali i skreće pažnju na ono što ipak treba da bude u prvom planu - sama muzika.

omot LP-ja "Rush street"

S obzirom da svoj singl objavljuje svega godinu dana po početku emitovanja serije, inspiracija je više nego očigledna - enigma Lore Palmer u ovom se slučaju plete oko devojke po imenu Meri. Sem melodije, koja je podjednako „opsedajuća“ i nosi „linčovski“ mračno-setnu atmosferu, svojevrsni detektivski zaplet podupire vrlo interesantan, filmski dramatičan video. Crno-beli spot je mnogima skrenuo dodatnu pažnju na reči i pružio signale za odgonetanje priče. Tako je gotovo sinonim za pesmu postalo pitanje: "Ko je ubio Meri?"

singl "Hazard"

Šta je zajedničko seriji i spotu? Krenimo od dvosmislenog naslova. U oba slučaja, ime potiče od poprišta zbivanja. Hazard je, kao što i sam autor odmah otkriva, gradić u saveznoj američkoj državi Nebraska, ali ovaj pojam ujedno označava i rizik, opasnost, nepogodu (setimo se hazardnih igara), poigravanje sa životom. Dakle, u središtu obe (krimi) priče nalazi se misterija, koju - naposletku - savršeno dopunjuje atmosfera doba, dočarana stilom snimanja. Devojka je pronađena u blizini reke, a dalja istraga pokazuje (u seriji) ili pak implicira (u slučaju spota) da je vodila dvostruki, ne baš uzoran  život, koji uključuje i preljubništvo. Naposletku, psihologija skučene sredine zauzima značajno mesto u oba slučaja. Pa ipak, Marksova pesma se, poput isečka sa šire slike,  usredsređuje na pojedinačnu sudbinu, otvorivši nekoliko ključnih problema.

Prvi je svakako odnos neimenovanog junaka-ispovedaoca sa majkom, odakle će proizići i kasniji odnos prema ženama, konkretno Meri. Prepoznajemo li suptilno i bojažljivo nagovešten Edipov kompleks? Sledi susret dečaka sa svetom. Početni status uslovljava, još u ranom detinjstvu, sukobe sa okolinom punom predrasuda. Kopile ili problematičan, do kraja nije sasvim jasno - tek, nemotivisana mržnja meštana stvara oko junaka auru neobičnog, misterioznom krivicom (ili pak fatalnom pogreškom) obeleženog mladića i narušava njegove buduće odnose sa ljudima, čineći ga pogodnim za iskušenje, „viđenim“ za zločinstvo. Prva koja probija tu barijeru biće Meri - a upravo oko nje će se odigrati tragedija koja vodi junaka, od početka gotovo predodređenog za propast, u novi tesnac nesporazuma.

Odsustvo figure oca takođe je upadljivo. Sve muške osobe su negativno vrednovane, svest dečaka i svest mladića se mešaju, što naglašava značaj utehe pronađene u Meri, ali i povezuje je sa jedinim osloncem, majkom, pa nas vraća uvodnoj pretpostavci o latentnom „edipovcu“. Za pesmu i pretpostavljeni uzor - seriju, zajednički je i motiv reke, koja se u prvom slučaju ukazuje kao nada, otvoren prostor, veza sa željenom daljinom. Ističe se da mladić i Meri vole da šetaju obalom i sanjaju o bekstvu iz provincijskog života. Devojka naročito uživa da posmatra zalazak sunca, što je s jedne strane nagoveštaj njene sanjarske prirode, a s druge možda nesvesna slutnja zalaska sopstvenog života i tragičnog kraja (primera radi, rumeno nebo asocira na krv). U nastavku pesme, simbolika reke bogati se još jednim značenjem - postaje spas, izlaz. Ali, može li se pobeći od sebe? 
 Dolazimo do centralnog problema, samog zločina. Spot unosi dodatnu pometnju u utisak formiran jedino preko pesme i uvodi novo gledište. Da li je u pitanju ubistvo iz strasti? Možda je podmetnuto? Problematičan je i junakov iskaz odbrane - poslednji je video Meri, zbog čega je i prvi osumnjičen. Ukoliko je nevin, značilo bi da se radi o nepravdi od početka neprijateljski nastrojenog sveta, koji mu onemogućava sreću osujetivši jedino dobro u životu. Video obelodanjuje još jedan motiv, a to je odsecanje kose. Ovaj čin obično upućuje, barem u našoj folklornoj tradiciji, na žalost. U tom slučaju, razlog bi se mogao skrivati u izgubljenoj ljubavi. Kako god bilo, veća je verovatnoća da je reč o simboličnom počinjanju iznova, odbacivanju "stare kože" i svega što je bilo uprljano gresima prošlosti - sopstvenim ili tuđim.

 Jedini priželjkivani izlaz je nestao. Zbog toga će budući dodir sa svetom, na kratko naslućen, sve teže biti uspostavljan, a možda i bespovratno onemogućen. Njegov refrenski iskaz o neophodnosti da se dokopa reke i pobegne iz "tog starog grada u Nebraski" donekle podseća na odluku starog Nikole iz Ćosićevog romana "Koreni", koji na isti način hita da prepliva Moravu i napusti poprište greha, stradanja, svedočanstva o kobi porodice Katić i destrukcije kojoj je i sam doprinosio. Srećan kraj je neostvarljiv, čak i u slučaju (izvesnog) bekstva, promene prostora…što do kraja senči priču junaka tragikom i tugom. 


Na Internetu se može pročitati interesantna interpretacija, uz teoriju o tome šta se zapravo dogodilo u pesmi: http://www.nctc.net/hazard/marx/liz.html   
Sam  autor je snimio i pustio u etar čak tri različite verzije spota, izazivajući i podstičući slušaoce da se opredele za onu koja im deluje najuverljivije.  A koja je vaša?

2 коментара:

  1. Dakle, prvo što obožavam ovu pesmu, a drugo što sam uvek volela da je tumačim i pravim priču na osnovu njenih stihova. U mojoj interpretaciji, ubica je šerif. Ili šerifov sin, koji se ne spominje u pesmi, ali bi mogao da bude razlog zbog kojeg je šerif olučan da ubistvo prikači mladiću koji je od prvog dana neprihvaćen i posmatran kao uljez.
    Preveliki uticaj imaju na mene sve te krimi serije i knjige. :)
    Sjajna serija tekstova, oduševila sam se! :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Eto, konačno nešto da objavim, rastrčala sam se na sto strana, fakultetske obaveze su me okupirale, plus pišem na nekoliko strana (portal "Bulevar umetnosti", "Čačanske novine", revija "Istorija"), pa nikako da stignem nešto za blog....
      HVALA!:)* Ovu seriju tekstova već dugo planiram i mnogo mi je drago što ti se dopada. Biće ih još.:)
      Predložila sam još u januaru uredništvu "Politikinog Zabavnika" (za koji sam već pisala nešto pomalo) da započnemo tu tematsku priču, ali, nešto im se nije uklapalo u koncepciju. I zašto, onda, da tekstovi, odavno gotovi, čame u fascikli?:)

      Inače, takođe tipujem na šerifa!:)

      Избриши

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...