piše:
Isidora Đolović
Septembar
je doplovio do pristaništa prave jeseni, a sa njime i školska godina uveliko
prilazi prvom tromesečju. Ukoliko nekim slučajem krajem prethodne i nisu dobili
spisak literature predviđene za obradu
tokom narednog perioda, do sada su učenici osnovnih i srednjih škola sigurno
već upoznati sa svime što ih čeka u naredna dva polugođa. Pravi je trenutak da
prokomentarišemo famoznu školsku lektiru
i uvek zanimljiv lični odnos koji gajimo prema njoj.
Kao
što redovniji čitaoci ovog bloga već znaju, moja malenkost je po obrazovanju
profesor književnosti. I mada nikada nisam radila u struci (izuzmemo li onaj
jedan održani čas u okviru polaganja ispita iz Metodičke prakse), kroz svakodnevnu
komunikaciju sa mlađima, kolegama, čitanje istraživanja, anketa, komentara, kao
i u okviru prošlogodišnje bibliotekarske prakse, ustanovila sam da manje-više
svi imamo slične poglede i uspomene na ovaj, nesumnjivo bitan deo procesa
školovanja. Bez preterivanja mogu zaključiti kako se barem 85 % ljudi
izjašnjava kao neko kome je lektira ostala u neprijatnom sećanju. Nisu je
voleli, uglavnom ni (rado) čitali, smatraju izbor naslova neadekvatnim. Ključni
argument većine glasi: nervira me i
odbija sve što je „pod moranje“, a mnogi odlaze čak tako daleko da u ovome
(tj. propisivanju knjiga nastavnim planom i programom) pronalaze opravdanje što
danas ne čitaju – ili barem ne dela iz npr. srpske književnosti. Koliko su sve
te tvrdnje realno zasnovane, a koliko tek izgovor i kako objasniti svojevrsni
fenomen (dugoročnog) odnosa prema „nametnutom“ štivu?
Na
sledeću temu do sada su preduzeta brojna istraživanja i moguće je pronaći
solidan broj stručnih tekstova, koji se bave ispitivanjem razloga za ne mali broj
đaka koji pružaju otpor lektiri. Naime, odnos prema knjizi razvijan tokom ranih
faza obrazovnog procesa, presudno utiče na kasniji, verovatno i doživotni.
Pogrešan pristup lektiri može suštinski odrediti postojanje ili odsustvo nečije
kulture čitanja. Zbog toga se
Ministarstvo prosvete već godinama suočava sa raznovrsnim predlozima i
ozbiljnim dilemama oko toga šta uvrstiti u (nove) programe, a šta odbaciti kao
„već prevaziđeno“ i „nepotrebno“. Kako da deci i mladima približimo knjige, ali
bez isuviše povlađivanja, već zadržavajući autoritet upućenijeg i merodavnijeg
da ih upozna sa pravim, kvalitetnim sadržajima? Na koji način usmeriti
čitalačke korake, ali im istovremeno ne ograničiti slobodu? Šta zaslužuje, a
šta baš i nije najprikladnije da se nađe u „Čitankama“?
Pitanja
je zaista mnogo, a jedinstveno rešenje kao da se još uvek ne nazire. Zato je,
možda, najbolje obratiti se sopstvenom iskustvu i prisetiti kako su i koje to
lektire formirale naše današnje poglede na književnost, ali i život uopšte? Jesu
li nam koristile? Šta bi promenili i zašto? Stoga je naslov teksta više
retoričko pitanje, a ono što sledi svojevrsna “šetnja stazom đačkih sećanja” i
pokušaj da pokažem kako za odbojnost, zapravo, nema mnogo razloga.
Čitanje
i knjige zavolela sam još kao mala, znatno pre polaska u školu, tako da po tom
pitanju za mene nije bilo ničeg novog na šta bih se navikavala. Zapravo,
uglavnom sam se na časovima srpskog jezika dosađivala, dok su ostala deca iz
odeljenja sricala prva slova, pa se učitelj trudio da me u međuvremenu uposli bilo
čim drugim. Ipak, svoj slučaj ne smatram pravilom i sasvim je očekivano da
većina roditelja ipak neće, niti bi trebalo da sili decu na učenje čitanja i
pisanja, dok se predškolsko ili prvi razred ne postaraju za to – osim ukoliko
sami klinci ne pokažu interesovanje (kao što je bilo sa mnom, ali ne i sa mojim
mlađim bratom, npr.). S obzirom da se u nižim razredima akcenat stavlja na
savladavanje osnova pismenosti (nažalost, jedino u teoriji, dok mnogi zapravo
celoga života ne dosegnu njen elementarni nivo!), propratni tekstovi uglavnom
su u njihovoj službi. Dakle, postoje kao dobar primer i „vežbalište“ za
diktate, čitanje naglas, prve pismene zadatke i slično. Već prema uzrastu i
nivou održive koncentracije malih čitalaca, preovladavaju kraće forme poput
pesmica (opet dobrih primera za učenje napamet i razvoj dikcije, izražajnog
govora, osećaja za rimu i melodiku rečenice), priča i odlomaka proznih dela (na
osnovu kojih se uvežbavaju osnove sopstvenog artikulisanja utisaka pri pogledu
na okruženje: deskripcija, pre svega), a naročito (narodnih) umotvorima ili
anegdota. Nisam sigurna kako sve to danas funkcioniše kod đaka dodatno
opterećenih usvajanjem pravila dva-tri strana jezika, dok još uvek nisu čestito
progovorili ni na maternjem. I iskreno, drago mi je što nisam dete u ovom
haotičnom vremenu.
Davno
sam završila osnovnu školu, a prva četiri razreda pohađala sam pre gotovo dve
decenije, u drugoj polovini devedesetih. Moja generacija je još uvek koristila
legendarne tvrdokoričene „Čitanke“ sa plavim vrapcem na naslovnici i izborom
tekstova poput „Fifi, gledaj pravo“, pa vam je jasno koliko se takav program
razlikovao od današnjeg, u kome elektronika i brzopotezno informisanje
predstavljaju uobičajenu pojavu. Zaista ne mogu najbolje da se setim previše
pojedinosti iz ovog doba svog života, jer mi škola nije ni donela upoznavanje
sa knjigom, niti formirala odnos prema njoj, baš kao što sam i školsku
biblioteku veoma retko koristila, usled članstva u gradskoj i sopstvenih kućnih
„zaliha“. Meni je čitanje za potrebe časova i kasnije uglavnom bilo „usputno“.
Iz (naj)mlađih razreda pamtim roman „Bela griva“ i njegov vrlo traumatičan
završetak, razne pesmice koje sam obožavala da učim i znala veliki broj napamet
(ali, zbog ružne boje glasa i previše brzog govora, nikada nisam bila kandidat za recitatora) –
poput Danojlićeve „Gde je Cica?“, kao i narodne bajke, basne, poslovice...i
„Alisu u Zemlji čuda“ koju dugo nisam uopšte razumela, mada mi je crtani oduvek
jedan od najomiljenijih.
Lektira,
čini mi se, tada još uvek nije dobila „oblik“ u kome je obično podrazumevamo,
radila se kroz učenje drugih veština i samim tim nije doživljavana kao prisila.
Uostalom, ni predmet se do petog razreda ne zove Srpski jezik i književnost, već su u opticaju bile jedino prve dve
reči. Ovo se menja kada na mesto učitelja dolazi predmetni nastavnik, pa
KNJIŽEVNOST po prvi put izdvajamo i doživljavamo kao zasebni entitet. Istina,
gramatike je od petog do osmog razreda bilo više nego ikada, ali se sama literarna
dela nisu koristila isključivo kao „priručna“ ilustracija za određeno jezičko
pravilo. U tom smislu, već se pojavljuju nešto obimnije forme i raznovrsniji
sadržaji, pa je u svakom narednom razredu bio obavezan najmanje jedan roman
godišnje. Ne znam kako je sa ostalima, ali ja sam se zbog toga osećala nekako
ponosito i važno.
Odlično
se sećam prve prave lektire –
„Doživljaji Toma Sojera“ - i ukoričene sveske koju mi je tata poklonio da u
njoj pišem analize dela (dragocena navika koja će mi posebno koristiti na
fakultetu). Usledili su „Robinzon Kruso“, „Hajduci“ Branislava Nušića, „Orlovi
rano lete“, „Ne okreći se, sine“, „Pop Ćira i pop Spira“...knjige uz koje sam
se naglas smejala, drhtala od strepnje i straha, saosećala sa junacima i
usvajala značajne životne lekcije. Nabavljane su uoči početka nove školske
godine, u kompletima, tako da je bilo dovoljno vremena da se svaka pročita i
pripremi. Pamtim i zbirke pripovedaka, naročito „Doživljaje Nikoletine Bursaća“
i „Baštu sljezove boje“, Andrićevu „Decu“, vrlo traumatične odlomke Ćosićevih
„Deoba“ i Isakovićevu „Kašiku”, a od poezije „Plavi čuperak“ Mike Antića, kao
i srpsku epiku. Još uvek znam da naizust izdeklamujem stihove o izdržljivosti
starog Vujadina i malog Radojice, početku bune na dahije, prkosnom odgovoru
vladike Danila, od žalosti prepuklom srcu majke Jugovića i uziđivanju nesrećne
mlade Gojkovice u nestabilni Skadar na Bojani (sa ovom temom sam se kasnije razračunavala
pišući, kao brucoš, seminarski rad o motivu graditeljske žrtve u našoj narodnoj
književnosti). Od toliko krvi i ratova se, izgleda, kasnije neizbežno dugo
„oporavljamo“, pa iako su doživljeni samo na papiru! Jedini sastav na čiju temu
nisam imala pojma šta i KAKO da pišem, bio je povodom pripovetke „Aska i vuk“ –
odlične, ali meni u tom trenutku nešto neinspirativne. Jedini put u dosadašnjem
životu, nadahnuće je zatajilo, pa sam u praznu vežbanku ubacila cedulju sa
izvinjenjem nastavniku i objašnjenjem da „nemam nikakvu dobru ideju“. Srećom,
on je imao razumevanja.
Pa,
ipak, shvatanje lektire kao obaveznog, često suvoparnog štiva koje se
taksativno (ob)razlaže na časovima, definitivno dobija takav oblik u ovom
razdoblju školovanja. I koliko god bila razumljiva, čak poželjna, postupna
analiza sa podelom na uvod-razradu-zaključak
iliti naslov-radnju-poruku, imam
utisak da je neophodno samo malo razigranosti i slobode, da bi se učenicima od
još jednog zamornog dela gradiva pretvorila u dragu, istovremeno zabavnu i
korisnu zanimaciju. Književno delo ipak NIJE samo još jedna nastavna jedinica,
teorijska lekcija, pa koliko god bilo značajno nabubati rodove i vrste ili
stilsko-izražajna sredstva (posebno za potrebe analiza i kasnijeg polaganja
prijemnog ispita), daleko je bitnije sklopiti u, već tinejdžerskim umovima,
pravu sliku o knjigama i njihovoj moći.
Naprosto,
sedmi i osmi razred, kao prelazni po uzrastu i emotivnom, intelektualnom,
društvenom buđenju koje označavaju, moraju predstavljati početak više
analitičkog pogleda na sve, pa i literaturu. Tada je vreme da se o njoj počne
zaista RAZMIŠLJATI, umesto suvog reprodukovanja, a za one koji (poput mene) nameravaju
da upišu Gimnaziju, ovo postaje i zaista neophodno. Jer, u srednjoj školi će doći do
„rotiranja“ ona dva člana sintagme kao naziva predmeta, ovoga puta u korist
književnosti. Posebno kod Gimnazija društveno-jezičkog smera, srpski, tj.
gramatika u te četiri godine jedva da se i „provuče“ (što, opet, donese teškoće
i neizostavnu potrebu za privatnim časovima uoči sledećeg prijemnog) – ali, zato
se čita mnogo i raznovrsno. Ne snalaze se svi podjednako u tome, veliki udeo
ima i sam profesor, ali za mene lično, Gimnazija je bila pravi pravcati raj po
pitanju načina obrade književnih tema kao, zapravo, presudne okolnosti pri
kasnijem odabiru fakulteta.
Imala
sam sreće da za razrednog starešinu dobijem najboljeg mogućeg profesora
književnosti, bez imalo preterivanja - ovdašnju verziju Džona Kitinga (lik koji
Robin Vilijams tumači u „Društvu mrtvih pesnika“) i pravu renesansno svestranu
ličnost. Šta je sve naš razredni Bobica, odnosno Slobodan Nikolić, između
ostalog postigao i još uvek čini za sredinu koja mu verovatno još dugo neće
dorasti, možete pročitati OVDE.
Njegov entuzijazam, posvećenost, nadahnuto i originalno predstavljanje svakog
dela bez obzira na epohu ili podneblje porekla, zaista zaslužuju najdublje
poštovanje i iskreno divljenje. Teme pismenih zadataka uvek su bile različite
od uobičajenog šablona, dobijali smo mini-zaduženja u vidu pronalaženja
odrednice iz enciklopedije mitologije ili Vukovog „Rječnika“, saznavali mnoge
zanimljive podatke iz života pisaca, povlačili paralele sa rokenrol muzikom
šezdesetih, gledali kvalitetne ekranizacije...Ta prosto ZARAZNA ljubav prema
dobroj knjizi, ali i kulturi, umetnosti, duhovnosti, naposletku i sopstvenoj
profesiji, presudno je uticala na mene da, između nekoliko opcija, „prelomim“ i
upišem baš smer i baš fakultet koji sam završila. Uopšte ne treba isticati koliko
sam mu zahvalna zbog toga.
Nije
razredni bio ni shvaćen, ni baš omiljen kod mnogih zbog svojih netipičnih i
više fakultetskih metoda. Ali, uspeo je da nam, kao pravi pedagog, prosvetni
radnik i pre svega DOBAR ČOVEK, barem pokuša preneti i usaditi poruke
moralnosti, ljudskosti, značaja konstantnog rada na sebi, doslednosti i vrline.
Književnost kao predmet, uz npr. filozofiju, sociologiju, istoriju, ima pomalo
nezahvalnu – ali zato uzvišenu ulogu, da nas prosvetli, profini i promudri.
Zbog toga mi je uvek žao kada vidim kako mnogi ove discipline „naštrebaju“ i
zaborave, jer ih u većini slučajeva ni studije neće promeniti, oplemeniti,
uzdići. Stečeno znanje nije samo sredstvo, već i cilj, a volela bih da nove
generacije bar upola cene lekcije naših profesora i privilegovanost što ih
usvajaju, iako se to dešava u vremenu nešto drugačijih „učila“ i nezapamćenog
tehnološkog procvata.
A
srednjoškolska lektira, upravo zbog složenosti mladih duša i glava kojima se
nudi, uz njihovu pojačanu sposobnost da shvate i preispitaju ponuđenu
sadržinsku problematiku, dobija veći značaj nego ikada do tada. I svako delo sa
spiska je važno, ali, nažalost, malo delotvorno bez adekvatnog posrednika do
njegovog smisla. Za brojne knjige stasamo tek u kasnijim godinama, kada nas
iskustvo i obrazovanje opskrbe pravim mogućnostima razumevanja, međutim, mnogi
se nikada više po završetku srednje škole neće susretati sa klasicima i zauvek
ostaju uskraćeni za njihovu lepotu. Često se i sama zapitam koliko bih volela,
razumela, poznavala bogatstvo pisane reči iz riznice vekova i sveta, da nisam
kasnije nastavila sa proučavanjem komparatistike? Da li bih, iz ponovljenog i
bogatijeg doživljaja, napokon počela da cenim sve one prvobitno „nerazumljive“
knjige (poput „Ljudi govore“ – jedine lektire u srednjoj koju nisam pročitala
do kraja; „Seoba“ i Crnjanskog uopšte, „Dunda Maroja“, “Ranih jada”), a još više
zavolela neke koje su mi već tada prirasle za srce („Majstor i Margarita“,
„Braća Karmazovi“, „Nečista krv“, „Onjegin“, „Derviš i smrt“, poezija
simbolizma i moderne...), bez adekvatne i znatno šire, naknadne teorijske
„potkovanosti“?
Mislim
da je lektira omražena, kod učenika, pre svega zbog pogrešnog pristupa sistema,
pa i nastavnika, koji im ne prenose njene vrednosti, suštinu i lepotu na pravi
način, već često banalizuju i to kroz neku vrstu prisile. Kada čujem da mnogi
srednjoškolci moraju da zapisuju diktirane lekcije, da i dalje rade po principu
"likovi, radnja, poruka", ne čudi me što ne vole čitanje. Naš
razredni je negovao fakultetski pristup, sa mnogo razgovora, podsticanja kritičkog
mišljenja, analiza dela, razvijanja opšte kulture i informisanosti. Kao što
rekoh, mnogi ga nisu ni razumeli, pa ni preterano voleli zbog toga, ali, uspeo
je da dopre do nekolicine i danas smo uglavnom svi u humanističkim
krugovima.
Zaista
mi je gotovo sve sa spiska bilo interesantno, od “Epa o Gilgamešu”, do
“Procesa” koji sam “rasturala” u diskusijama na času. Istina, nisam volela
“Stranca” i “Čekajući Godoa”, ali sam o njima rado razgovarala i volela da
tumačim. Za “Anu Karenjinu” u šesnaestoj definitivno nisam bila dovoljno zrela,
“Hazarski rečnik” me ozbiljno zbunio, ali sam sve čitala na vreme, sa mnogo
volje i radoznalosti, svesna kako od junaka i njihovih tvoraca nekada, nešto,
može da mi posluži. Dakle, bila sam od „onih što čitaju“ i prepričavaju
drugima, onih koji pored obaveznih traže i preporučene naslove, vole da pišu
sastave… Kako sam, uz sve to, tih godina prolazila kroz tipičnu „zacrnjenu“
buntovničku fazu, uklapala sam se u obrazac „malog autsajdera“ koji utočište
pronalazi na stranicama knjiga i u slušanju rok-muzike. Srećom, te dve ljubavi
sazrelile su sa mnom i, kako stvari stoje, ostarićemo zajedno.
U
Gimnaziji je naša zapitanost pred svetom veća, znatiželja neisrcrpna,
samouverena težnja da pokažemo šta znamo beskonačna, a lektira svemu tome
izlazi u susret. Nismo ni svesni koliko toga upijamo od Sofke, Jozefa K, Romea
i Julije, Fausta, Hamleta, Antigone, Ahileja...Kao srednjoškolci, imamo šansu
da, zahvaljujući znatno većoj usredsređenosti nastave na književnost, uz pomoć
pravog predavača i dobro birane naslove, sa sobom u budućnost ponesemo
dugotrajne utiske. Najbolji efekat se postiže putem debata, podsticanja
interesovanja, približavanja sadržaja umesto prepuštanja šturim
„Interpretacijama“. Ponoviću, to se ne desi uvek i zato do neba HVALA profesoru
Bobici i njemu sličnima, jer se vodim takvim primerom kada želim da ljudima
približim predmet svoje struke.
Da
rezimiram ono čime se, doduše, metodičari već decenijama bave, kroz tomove i
tomove stručnih studija o organizovanju nastave prema potrebama učenika i
potencijalima datog materijala. Mislim da je presudno najpre detaljno
razmotriti šta je (u) kom uzrastu školaraca bitno i na šta, shodno tome,
obratiti pažnju kada biramo, a onda i govorimo povodom lektire. Osnovce
uglavnom zanimaju sama priča (pustolovine, putovanja, igre sa životinjama),
likovi (vršnjaci, heroji, razna personifikovana bića), kao i deskripcija – na
osnovu koje se uče bogaćenju mašte, rečnika, pogleda. Tinejdžerima su važne
životne teme, filozofski, religijski, psihološki aspekti, sve ono što će im
pružiti dodatnu potvrdu dozrelosti, osećaj odraslosti i kapaciteta da se
uključe u svet oko sebe, da u njemu sudeluju. Potrebno je pružiti im mogućnost
da što više vežbaju razumevanje postojanja i sopstvenog bića, ali i zadovolje
prirodni bunt protiv pravila i „popovanja“. Samim tim, iako je teško, nije neostvarivo
privući ih lektiri kao nečemu što je već uveliko deo života i tiče ih se više
nego što izgleda – ali, još je važnije to učiniti bez povlađivanja i
podilaženja.
Ne
bi valjalo nametati im ono što očigledno nema prođu, ali se još manje smemo
udvarati kroz nekritičko izbacivanje vrednosti samo zato što one „omladinu
novog doba smaraju“. Apsurdno je tražiti od učenika da sami odaberu šta će i u
kom obimu čitati. Bitno je osluškivati šta vole, ali ne gubiti iz vida kako
smo, ipak, upravo MI (profesori, tumači) oni koji ih usmeravaju i imaju
poslednju reč. Verujem da to najbolje polazi za rukom onima koji iskreno VOLE
književnost i koji su svojevremeno i sami voleli lektiru. Jer, jedino tada ona
prestaje da bude „tabu“ i „bauk“.