среда, 6. мај 2020.

Isto ime, druga pesma

predlaže: Isidora Đolović

Kao ljudi, naselja (ili čitave oblasti), predmeti…tako i pesme ponekad imaju svoje nominalne parnjake. Istina, retko se (za)dese u istom vremenu i prostoru, jer nikome, pogotovo ne poslovično egocentričnim stvaraocima, baš ne prija otkriće da negde postoji njihov „dvojnik“. Takve podudarnosti nam, ipak, značajno govore o jednakosti ideja, asocijacija i preokupacija, uglavnom dokazujući kako samo raznovrsni mogu biti načini interpretiranja istih. Bez izuzetka predstavljaju zanimljivo svedočanstvo o (slučajnoj ili ne) inspirisanosti kolega sa suprotnih podneblja i žanrovskih oblasti jednim istim motivom. Bilo bi interesantno zamišljati šta, ukoliko uopšte znaju za postojanje homonimne numere, njihovi autori misle o muzičkim imenjacima sopstvenih kompozicija. 

Ponekad stvarno umeju da izazovu zbrku kod nas slušalaca, pretvarajući najobičniji pokušaj da se prisetimo naslova neke pesme u svojevrsnu igru pogađanja. Recimo, sluša vam se „Stranac u noći“. Ovako bi zvučao razgovor umerenih poznavalaca starije muzičke scene: - „To beše Masimo? – Ma, neee, Idoli. – Stani, zar i oni imaju pesmu koja se tako zove? – Naravno. – Nije obrada? Prepev Sinatre? – Valjda znaš, kod njega su stranci, množina!“ I tako u nedogled. Slučajno mi je, dok sam razmišljala o tome koliko postoji sličnih primera kada je neophodno dodatno precizirati na kog izvođača, čak i godinu, mislimo, palo na pamet da „postrojim“ one najreprezentativnije. Kriterijum je sledeći: nisam uključila pesme sa (obično ženskim) imenom u naslovu, koje ipak spadaju u posebnu grupu. Postoji jedan izuzetak, ali videćete već zašto se našao tu. Muzički parnjaci uglavnom dolaze sa istog govornog područja, mada postoji nekoliko (meni lično još zabavnijih) homonima u prevodu. Listu sam kratila i nekoliko puta ispretumbala, pa na kraju odlučila da zadržim ovaj „bonus“, prosto bi mi bilo žao da ih barem ne spomenem. Vremena za slušanje, na nesreću, imamo, pa hajde da proverimo: šta to najčešće moramo da (najmanje) dva puta, uz što precizniji opis, imenujemo pre stavljanja u džuboks?

* Bonus:

“Photograph“ (Def Leppard, 1983/ Nickelback, 2005 / Ed Sheeran, 2014)

Da li zbog čuvenog izraza fotografsko pamćenje ili neosporne činjenice da nam uspele kompozicije uvek pokrenu niz slika u glavi, tek, čini se da je ovaj oblik vizuelnog izražavanja najviše puta inspirisao muzičare. Britanski rokeri su svoju objavili na čuvenoj ploči „Pyromania“, pozabavivši se temom nedostupne opsesije, dok je njihove mlađe kolege iz Kanade uspešno koriste za setno vraćanje u dane odrastanja, sa kojim se svako od nas može poistovetiti. Čad Kruger je priznao da su sva opisana mesta i situacije deo njegovih ličnih uspomena. U najskorije vreme, jedan od najuspešnijih mladih izvođača današnjice, Ed Širan, dao je doprinos kroz svoju varijaciju na temu. Inspirisala ga je veza na daljinu koju je, neposredno pre toga, dve godine održavao sa koleginicom Ninom Nesbit.

“Mickey” / “Miki, Miki” (Tony Basil, 1981 / Slađana Milošević, 1983)

Pored imena, ove pesme dele mnoge sličnosti: pripadaju istom periodu, bleskaste su i otkačene, izvode ih dve neobične dame, izražavaju divljenje prema mladiću i daju značajan prostor sportu! Toni Bazil, pevačica, glumica i koreograf, prepravila je dve godine stariju pesmu „Kitty“ grupe Racey u verziju posvećenu muškarcu, snimila spot u stilu čirlidersica, pokrenula niz kontroverzi (od toga kome je u realnosti pesma posvećena, do njene konotacije) i napravila hit koji odmah ulazi u uho. Video se smatra prvim ikada sa razrađenom koreografijom, a Toni je u tom trenutku imala 38 godina, što se smatralo izuzetnim presedanom (danas žene slobodno plešu pred kamerama sa još većom cifrom u ličnoj karti - dokaz je Dženifer Lopez, da ne nabrajamo druge). Naša Slađana je svoj veliki hit objavila na ploči „Neutral design“, snimljenoj u Nemačkoj uz pratnju istoimenog benda, međutim, spot je ono što najviše privlači pažnju. Prvo, jasno se vidi da je Miloševićeva bila specifično originalna pre Madone ili Lejdi Gage (koje su svetu „otkrile“ sličan stil), prateći u korak nadolazeće fitnes-trendove i kroz dvosmislenu „pesmicu“ zagazivši u prilično intrigantnu temu. Ljubavni trougao, preljuba, bezazlena dnevna maštarija ili možda pritajeni gej partner? Miki iz spota se pre nekoliko godina pojavio kao učesnik jedne kulinarske emisije koju je moja majka pratila. Ako se dobro sećam, lik je osamdesetih bio fitnes instruktor i stjuard.

„Bal(l)erina“ (Makadam , 1982 / Pink cream 69, 1991)

Odrastajući, bila sam ubeđena da je crnogorski sastav Makadam oduvek radio jedino u postavi sa Gocom Ivandić (mlađom sestrom Dugmetovog Ipeta) kao pevačicom, ali ispostavilo se da njihova istorija seže još dalje. Baladu „Balerina“ predstavili su na „Jugoviziji“ '82. i osvojili sedmo mesto, a pesma ostala. Da krhke cure osvajaju žestoke momke dokazali su, jedva deceniju posle, članovi grupe Pink cream 69, jednog od omiljenijih mi bendova i odskočne daske u karijeri Andija Derisa, pevača Helloween-a. Još jedna veoma lepa numera, koja, za razliku od prve, nema tendenciju da smori slušaoca do kraja drugog refrena.

„Maneater“ (Hall & Oates, 1982 / Nelly Furtado, 2006)

A kada balerina slomi srce junošama sa gitarama, kako je nazovu? Žderačica muškaraca. Pesma sa tim imenom, u izvođenju Derila Hola i Džona Otisa, jedan od najprepoznatljivijih singlova iz osamdesetih godina, prvobitno je zamišljena u rege fazonu. Srećom, opredelili su se za presudnu izmenu u refrenu, koja je kompoziciji dala više Motown šmeka, dok tekst govori o ženu, ali i Njujorku tog vremena: sveprisutnoj pohlepi, škrtosti i razmaženim bogatašima. Imenjakinja joj je pesma Neli Furtado, sa albuma koji je obeležen pevačicinim stilskim zaokretom i saradnjom sa “Timbalandom” Mozlijem, uticajnim producentom i reperom čija se umešanost svuda nepogrešivo prepoznaje. Naravno, glavnu inspiraciju pronašli su upravo u zvuku osamdesetih.

„Cryin'“ (Vixen, 1988 / Aerosmith, 1993)

Aerosmith je, kao što ćemo u nastavku videti, nekako najpogodniji za uočavanje srodnosti među naslovima, jer su njihovi obično uopšteni, precizni i kratki („Amazing“, „Angel“, „Crazy“...). Izdvojena sa kultnog albuma Get a grip, pamti se po odličnom video spotu sa glumcima Ališom Silverstoun i Stivenom Dorfom u glavnim ulogama. Preduhitrile su ih, nazivom barem, članice jednog od najpoznatijih (kompletno) ženskih hard rock bendova, Vixen. U njihovoj verziji, lepši pol NE plače zbog fijaska u ljubavi, jer je takođe došlo do otrežnjenja.

Lista:

10. „Crazy“ (Seal , 1990/ Aerosmith, 1993)

Kada je o družini Stivena Tajlera reč, važe odrednice iz prethodnog opisa: ista je ploča, isti tempo pesme, isti kultni status, ponovo sjajan spot sa istom glumicom, plus prekrasna frontmenova kći Liv. Silova numera nije ništa manje slavna: inspirisana padom Berlinskog zida i masakrom na kineskom trgu Tjenanmen (koji su obeležili međunarodnu istoriju u prethodnoj godini), otvorila je njegov album prvenac i pratećim futurističkim spotom zauvek se urezala u pamćenje publike. 
 
 

9. „Jump“ (Van Halen, 1984 / Kris Kross, 1992 / Madonna, 2005)

Opet (najmanje) troje skakača stiže na dnevni red. Uvek mi bude žao što je baš ova (da se razumemo, nipošto loša!) pesma najpopularniji, čak zaštitni znak grupe Van Halen i pored njihove zaista duge i prebogate karijere. Harizma šoumena Dejvida Li Rota (režirao je pamtljivi spot) i virtuoznost Edija Van Hejlena, jednog od najvećih gitarista svih vemena, uspeli su da dođu do izražaja uprkos ograničenom prostoru i dominantnom zvuku klavijatura. Kad smo već kod ove pesme, nikada neću razumeti optužbe upućene Goranu Bregoviću da je „Padaju zvijezde“ plagijat numere „Jump“? Ne čujem nikakvu sličnost, čak se i melodija sa klavijatura razlikuje, ali, eto, „teorija zavere“ nekako opstaje sve ove godine...Skok na početak devedesetih, gde su hip hop klinci, imenjaci (Kris) Keli i (Kris) Smit, tek na pragu puberteta bukvalno rasturili top liste. Singl je širom Amerike zvanično najbrže rasprodat u prethodnih petnaest godina, osam nedelja je držao prvu poziciju na Bilbordovoj top listi, pri čemu najveće zasluge pripadaju producentu Džermejnu Dupriju. I, naposletku, ništa bez kraljice popa. Madoninu pesmu sam prvi put čula u finalu druge sezone serije „Ugly Betty“ i odmah me osvojila. Kad se potrudi, ova žena stvarno briše patos sa mnogo mlađim zvezdama i zvezdicama.

8. „Love bites“ (Judas priest, 1984/ Def leppard, 1987)

Malo je primera ovako različitih, a podjednako ubedljivih hard’n’heavy kompozicija. Iz iste, mnogi smatraju (a ja se slažem) “zlatne” decenije za rok zvuk, sa Ostrva su gramofone okupirale dve jednakoimene numere. Ploča “Defenders of the faith” ubraja se među najznačajnije i najuspešnije u karijeri Judas priest-a, dok navedena pesma može da se tumači na više načina, mada je prva asocijacija obično – vampirska. Ne biste voleli da ostanete sami u zamračenoj sobi dok je slušate. Što se tiče grupe Def leppard, odlična „laganica“ sa njihovog najuspešnijeg albuma „Hysteria“ sasvim zasluženo se našla na prvom mestu Bilbordove top-liste. Rock balada u najboljem izdanju.

7. „The power of love“ (Jennifer Rush, 1984 / Huey Lewis & The News, 1984)

Dženifer Raš poseduje jedan od najlepših vokala koje sam ikada čula, pa sam njenu “I come undone” sa fantastičnim poluoperskim refrenima, million puta do sada oduševljeno vrtela. Zato mi se i pored obrada koje su snimile takve pevačice poput Selin Dion ili Lore Branigan, Dženiferina (ujedno originalna) verzija pesme “The power of love” oduvek i bez konkurencije najviše dopadala. Što se tiče još jednog markera osamdesetih, znate ga iz filma Povratak u budućnost, zahvaljujući kome se našao u konkurenciji za Oskara (i, nažalost, za dlaku izgubio).

6. „Barracuda / Barakuda“ (Heart, 1977 / Viktorija, 1988)

Opasne su te barakude, kao i pevačice koje su se poslužile njihovom simbolikom u svojim sjajnim pesmama. Da žene i te kako umeju da rokaju, danas je više nego poznato, ali u vreme kada su sestre Vilson (iliti srce i duša grupe Heart), baš kao i naša Viktorija, započinjale karijere, nije bilo nimalo lako, ni bezazleno. Mnogo talenta i žestine u glasu, malo sreće i relativno povoljne okolnosti: plivanje u uzburkanim vodama garantovano će biti uspešno.

5. „Africa / Afrika“ (Toto, 1981 / Dino Dvornik, 1995)

U slavu crnog kontinenta i inspirisani njime pisali su mnogi (beli) umetnici. Na planu popularne  muzike, dva veoma dobro poznata primera su legendarni singlovi grupe Toto (uz „Rozanu“ svakako njihov najslušaniji) i fank-mađioničara Dvornika (poslušajte još njegovu „Ella Ee“, nastalu u saradnji sa Nenom Belanom, takođe inspirisanu afričkim ritmovima). Izazivaju dva potpuno suprotna osećanja, ali oba iskreno afirmativna po ovu daleku, egzotičnu kulturu.

4. „Wonderful life“ (Black, 1987 / Hurts, 2010)

Prvu sam nekoliko puta već spominjala na blogu i uvrstila u različite liste, dok je istoimeni hit proslavio Hurts, za mene zaista najprijatnije muzičko osveženje u proteklih dvadeset godina. Vezujem je za studentske dane (otprilike u to vreme su i gostovali u Beogradu), bila sam oborena s nogu kombinacijom uticaja Duran Duran i Depeche mode, uz činjenicu da nešto može zvučati toliko 80s u današnje vreme. Sjajni su i posle četiri studijska albuma. Svoji!

3. „Hello“ (Lionel Richie, 1983 / Adele, 2015)

Kako me samo nasmejao jedan od komentara na Youtube-u, ispod Adeline pesme, koji glasi: „Ima li još neko da je očekivao Lajonela Ričija sa: Hello, is it me you're looking for?“ Šalu na stranu, obe numere su klasične i obe predstavljaju, bojažljivo, priznanje: u prvom slučaju, ljubavi (upečatljiva priča iz spota odlično prati reči), a u drugom – nedostajanja i kajanja. Sama Adel je priznala da se, pišući, nije obraćala određenoj ljubavi iz prošlosti, već potencijalno svima koji su joj dragi, a sa kojima silom prilika izgubimo kontakt i život nas, neprimetno, odvede na različite strane. Nije je teško zaista duboko proživeti. Svaki put dok je slušam, mislim na nekolicinu ljudi koje predugo nisam videla, ni čula, ali mi mnogo, mnogo nedostaju... Did you ever make it out of that town where nothing ever happened? It's no secret that the both of us are running out of time... 
 

2. „One“ (Metallica, 1988 / U2, 1991)

Dva giganta. Ne znam ni kako uopšte da najavim ovako važne pesme, pa ću pustiti da same govore za sebe. Tek par osnovnih informacija: Metallica je svoju antiratnu numeru zasnovala na perspektivi mladog vojnika iz Prvog svetskog rata. Ranjen i lišen vida, glasa (dakle, osnovnih mogućnosti komunikacije sa bolničkim osobljem), udova, nade, jedino može da priželjkuje smrt (Hold my breath as I wish for death - Oh please, God, wake me). Preteška, neverovatno potresna i majstorski obrađena tema, prožeta je (u video spotu) odsečcima iz filma „Johnny got his gun“. Nagrađena je Gremijem za  najbolji metal performans, ujedno postavši prvi laureat od uvođenja te kategorije. Što se irskih rokera tiče, Bono i ekipa su od samog početka poznati po društvenoj i političkoj angažovanosti, koja nije zaobišla ni album „Achtung baby“. Pesma „One“, snimljena u dobrotvorne svrhe i namenjena doprinosu organizacijama posvećenim borbi protiv AIDS-a, danas važi za jednu od najvećih himni jedinstva, sloge i solidarnosti. Neizrecivo je lepa. Verziju snimljenu u duetu sa Meri Džej Blajdž smatram apsolutno nepotrebnom: iako je  reč o odličnoj pevačici, njene vokalne egzibicije su, nekako, „ubile“ esenciju pesme.

1. „Who's that girl?“ (Eurythmics, 1983 / Madonna, 1987)

Dok se Eni Lenoks neumorno pita o identitetu suparnice, Madona razigrano podstiče zanimanje  okoline za ekscentričnu neznanku. Obe su sinonimi stalnom menjanju scenskih persona, uspešnom eksperimentisanju sa imidžom i neporecivom muzičkom uticaju. Kroz spot za prvu pesmu „prodefilovalo“ je mnogo predstavnika britanske scene s početka osamdesetih, dok se Madonina našla na soundtrack-u istoimenog filma i označila nastavak muzičkog izražavanja njenog velikog oduševljenja hispanoameričkom kulturom, započetog (odličnom) numerom „La isla bonita“ nešto ranije te godine.