Prošle
sedmice sam se bavila suprotnostima iz domena potcenjeno - precenjeno,
pa mi kao naredni korak više nego logično deluje biranje primera koji se na
upadljiv način uklapa u obe kategorije. Čini mi se da na domaćoj muzičkoj sceni
zaista nema pogodnijeg kandidata od „Bijelog
dugmeta“. Radi se o grupi koja bez prekida, već decenijama, podstiče
najžešće rasprave, pa dok ih jedni veličaju kao najveći fenomen jugoslovenske
popularne kulture, drugi ih još ostrašćenije mrze i smatraju „ubicama
rokenrola“ (kao da ga je, u širem smislu, pre njih zaista bilo!). Neki
„Dugmiće“ obožavaju, drugi ne mogu da smisle, a Goran Bregović, idejni tvorac i
(samozvani?) vođa benda čas daje za pravo prvoj, čas protivničkoj grupi
oglašivača i tako sve u krug. Za to vreme, legenda se relativno stameno
održava, uprkos periodičnim potresima koje neretko izazivaju upravo njeni
koautori.
Neporeciva
istina je da „Bijelo dugme“ teško može biti svrgnuto sa osvojenog trona,
nezahvaćenog plamenom koji je im progutao kolevku. Njihovo rivalstvo sa
„Ribljom čorbom“ (ili, možda, „Azrom“?) uporedivo je sa pitanjima: „Bitlsi“ ili „Stounsi“? „Crvena Zvezda“ ili
„Partizan“? Njihove različite pesme mogu se čuti na motorijadama i u
kafanama, u filmovima i kroz poslovičan govor. O Breginim plagijatima manje ili
više glasno se spekuliše već decenijama, pa ipak su albumi na kojima se prozvane
numere nalaze obarali rekorde slušanosti i dosezali šestocifreme tiraže. Za
„Dugme“ su pisali i u njemu svirali najbolji znalci iz svoje branše, o njemu su
objavljivani feljtoni i monografije, omoti ploča cepani iz protesta ili kao
poslednja dragocenost spašavani iz stanova u plamenu. Čak i kada su bivali
opravdani, napadi na „Dugmiće“ bezuspešno su pokušavali da omalovaže status
koji im pripada i umanje meru u kojoj su Sarajlije oblikovale muzičku scenu
bivše nam države. „Dugme“ je odavno ustoličeno na poziciji rock legendi, a
danas mi je cilj da pružim nekoliko muzičkih, onih najpouzdanijih, argumenata u
prilog te, pored svega i uprkos svemu, iskrenog poštovanja vredne činjenice.
Sasvim
mi je jasno da mnogi teže održavanju stava prema kome „Bijelo dugme“
predstavlja seljački bend koji je sramota slušati i koji reputaciju duguje
tome što je bio „najuspeliji državni projekat“. Pouzdano znam i da previše njih
pri samom spominjanju imena ove grupe najpre pomisli na „Đurđevdan“, „Lipe
cvatu“ i eventualno „Ne spavaj, mala moja“. Poznato mi je, jer iste priče
slušam otkako znam za sebe i mada sam mnogo puta, baš zbog novijih akcija omatorelih članova, u njihovo ime
osetila stid zbog blaćenja uspomena, smatram da one ipak ne podležu trajnom
zadržavanju mrlja. U petnaest godina dugoj karijeri, „Bijelo dugme” beleži više
nego dovoljno povoda za lepa sećanja i upravo bi se tih svetlih trenutaka
trebalo podsetiti pre no što se usudimo da ih na bilo koji način
diskreditujemo. Malo konkretnije o toj temi možete čitati OVDE. U nastavku se prisećamo deset najblistavijih dragulja iz
njihove riznice, koji najubedljivije moguće dokazuju zbog čega je sarajevski
sastav (šta god mi ili bilo ko drugi mislili o tome) najznačajniji muzički
fenomen koji nam je bliža prošlost zaveštala. Ukoliko se i posle njihovog
preslušavanja dogodi da ostanete pri stavu kako je reč o „poseljačenom
rokenrolu“, najiskrenije sam zainteresovana da čujem razloge.
10. „Kad bi' bio bijelo dugme“
7. „Šta ima novo“
4.
„Sanjao sam noćas da te nemam“
2.
„Šta bi dao da si na mom mjestu“
1.
„Sve će to, mila moja, prekriti ruzmarin, snjegovi i šaš“
10. „Kad bi' bio bijelo dugme“
Proširena
verzija prvog singla grupe “Jutro”, iz koje se početkom sedamdesetih razvilo
buduće “Bijelo dugme”, nalazi se na njihovom debitantskom albumu. Pod istim
imenom objavljen je 1974. godine i sadrži većinu opštih mesta po kojima će tokom većeg dela karijere petorka biti
poznata: smelo, drsko povezivanje hard rock uticaja (pokupljenih od inostranih
uzora) sa etno motivima. U pitanju je desetominutna kompozicija koje se ne bi
postideli ni „Deep purple” i uopšte se ne šalim kada ovo kažem. Ako niste
navikli na tako dugačke numere, preporučujem strpljenje koje će se svakako
isplatiti, uz makar jednu uklonjenu predrasudu. Uvod krajnje mangupski spaja
pastoralnu, livadsku idilu (iz koje
dopiru tiho zujanje, daleko zapevanje čobana i mukanje krava) sa prvim
taktovima najave prodora urbanog sveta u središte tog mira. Muzika se lagano
približava, ritam sekcija strpljivo, ali postojano odbrojava, da bi negde oko
drugog minuta eksplodirala i razlila se u žestoku gitarsku „rokačinu”. Ovim
uvodom, koji su pratile crno-bele fotografije prve postave na video-bimu,
otvoren je povratnički koncert “Dugmića” na Hipodromu 2005. i verujem da su
mnoge u tom trenutku prošli žmarci. Efekat je isti dok slušate instrumental kod
kuće: obuzmu vas prijatna neverica i zadivljenost jer smo možda izgubili iz
vida da su za “Bijelo dugme” svirali tako vrsni muzičari poput Zoke Redžića na
basu, klavijaturiste Pravdića, neprežaljenog Ipeta za bubnjevima, a ni sam
Brega u početku nije bio loš gitarista, naprotiv. Naravno, nikad ne
izostavljamo odličnog Željka Bebeka, čiji je vokal ovde doprineo kvalitetu
opisivom kroz izraz: svetsko, a naše!
Sastav u punom zaletu mladosti zvuči usaglašeno, virtuozno i kao da se
nadigravaju instrumentima.
9.
„Pljuni i zapjevaj, moja Jugoslavijo“
Našavši
se na istoimenom albumu iz 1986, vatrenom krštenju trećeg i poslednjeg pevača
Alena Islamovića, ova pesma mi se uvek činila kao poslednji (poetski) pokušaj
da se odbrani ili bar na okupu održi ugroženo jugoslovenstvo. Tome je usmeren
celokupan koncept ploče, ali svoj vrhunac ima upravo u ovoj numeri čiju
kompletnu verziju čini, najblaže rečeno interesantan uvod. Svetozar Vukmanović
Tempo, narodni heroj, uz pratnju hora Doma za nezbrinutu decu otpevao je staru
partizansku koračnicu „Padaj silo i nepravdo“. Nakon (nažalost, često
izostavljanog) prvog dela, kreće onaj „zvanični“. Volim ovu pesmu. Pre svega,
otpevana je zaista srčano. Odlikuju je zanimljive strofe u antitezama:
otadžbina je matera i maćeha, tuga i utjeha, i sirota i kraljica, ali je uspela da othrani neobuzdani, divlji čopor,
neosedlano krdo koje ima zube da grize, samo je pitanje koga -
i jadni mi ako počnemo da se ujedamo međusobno (kao što je, treba li uopšte
podsećati, na kraju i bilo). Sledi opominjući refren sa umetnutim Miljkovićevim
stihom ko ne sluša pjesmu, slušaće oluju,
a koji ironijom istorijskog sleda dobija zlokobnu notu. Jedan od poslednjih
snimaka uživo, kada čitava hala uglas sledi Goranov poziv: „Jugoslavijo, na
noge, pjevaj, nek' te čuju...“ šalje trnce niz kičmu i stoji kao svedočanstvo
jednog, niko me neće ubediti u ono “lažnog”, zajedništva koje se ugasilo u
krvi. Zbog toga postavljam baš tu verziju, sa koncerta u Beogradu 1987. godine,
u koji se (4:14 minut) uživo uključio državni „Dnevnik“.
8.
„Doživjeti stotu“
Četiri
decenije kasnije (snimljena je 1980.), u vremenu opsesije estetskim zahvatima,
ubrizgavanjem seruma za večitu mladost, zobanjem čia semenki i godži
bobica dok nas “lajf kouč” uči kako da živimo, “Doživjeti stotu” deluje nikad
aktuelnije. Pa, ipak, kao da je svojevremeno bilo više sluha za britku ironiju
kojom se pesma razračunava sa opevanim (negativnim) fenomenima. Pogledajte samo
taj uvod: Prija vam jabuka i Eva i grijeh,
a bore -
bore vam prave i suze i smijeh:
odnosno, šta god radio, druže, vremenu nećeš pobeći, bio hedonista ili asketa.
Ipak je sve to samo strašna, strašna
gnjavaža u životu! Upravo konceptu problematizovanja težnje za večnošću u
celini je posvećena istoimena ploča. Trodelnog omota koji šokira fotografijama
različitih faza plastične operacije (autor je Mirko Ilić), za “Dugmiće” je
važna iz još jednog razloga: novotalasnim ska zvukom pokušali su da
demonstriraju sposobnost, ne samo postavljanja, već i praćenja trendova bez
većih teškoća. Bregović se u to vreme zabavljao produciranjem za VIS Idoli , i ne pokušavajući da se
brani od navoda kako je “Dugme” skup
“lopuža koje nisu uhvatili”. Delom jer je istina, više zato što su te lopuže i te kako vešte…
7. „Šta ima novo“
Poslednji
studijski album „Ćiribiribela” (1988), možda najkomercijalniji u karijeri
grupe, donekle je popravio utisak prethodnog, zahvaljujući nekolicini zaista
lepih pesama među kojima je svakako i ova. Ne verujem da su u pitanju tek veoma
snažna sećanja iz detinjstva, čiji je ovo zvuk. Pesma “Šta ima novo” poseduje
nešto neuhvatljivo prekrasno u sebi. Možda je do spota, ubedljivo najboljeg
koji su ikada snimili, prvenstveno usled činjenice da verno prati konkretnu priču. To je jedno
snovidovno lutanje čoveka kroz (izgubljene) godine, dok promiču vozovi (taj
sugestivni, nezaboravni zvuk s početka, koji se ne prekida ni u strofama:
muzičko simuliranje kretanja vagona po šinama i naglog kočenja), neuhvatljive vizije,
stanice i sa njima naš život. Možda je u pitanju zarazna melodija ili su to
ipak divne lirske slike (pozlata na
sivilu, jedna od omiljenijih!) koje tako verno predočavaju bunilo, ne znam ni sama….ali je mnogo,
mnogo volim.
6.
„Ako možeš, zaboravi“
„Uspavanka
za Radmilu M.” je poslednja ploča snimljena sa Željkom Bebekom i nije tako
dobra. Na njoj ima nekoliko sjajnih numera, ali sve zajedno odaje mlak utisak.
Ipak, nešto odskače, kvalitetom iskupljujući ostatak materijala: u pitanju je briljantna
“Ako možeš, zaboravi”, proglašena za Hit
godine 1983. na „Radiju 202“. Maestralna, neobična melodija, intenzivno doživljen,
efektan tekst, sigurno glasovno izvođenje: sastojci su recepta za svevremenost.
Doživljaj je nekako “zimski”, možda zbog one srne na snijegu, putovanja sjeverom ili spominjanja rubalja, a možda jer odiše atmosferom
obraćanja ledenoj neprisutnosti iščezle strane. Sve njene obmane i neprikladni
trikovi (tijesan krevet, lažno ime)
nisu dovoljni da od propasti izbave unapred izgubljenu
opkladu (ma koliko otmenu) u koju
se pretvorila ljubav (rašivena haljina,
bolje reći haljetak -
cirkuske jahačice, dakle, providna
gluma), ali ni za zaborav. Kad već nema iskrenosti, ni volje da se prihvati
tuđa ruka poverenja (anđeo na dlanu)…
5.
„Jer kad ostariš“
Na
ovaj album sam se nešto detaljnije osvrnula u tekstu o Tifi (OVDE). Pesmu “Jer kad ostariš”
posmatram kao njegov najjači adut, s godinama mi sve više znači... i boli. Mislim
da je, kao retko gde, prateći spot sa snažnom socijalnom konotacijom prirodno
“skopčan” uz potresnu divotu stihovne metaforike (vozovi u prolazu, kaćuni u prozoru i taj mjesec Ramazana što upravo počinje). Tifina osećajna
interpretacija upotpunjuje sliku: sve prolazi, nemilosrdno i bez osvrtanja, zub
vremena nagriza fasade i ljudska lica, pa ipak postoji neka lepota u samoći
popodneva kada pljušti, a mi kroz prozor stare kuće posmatramo, čekamo, nemo razgovaramo
sa duhovima prošlosti. I mislimo, tada, na to hoće li se naša nevidljiva sen
jednoga dana motati oko mesta, oko ljudi koje je volela, hoće li nas oni
osetiti, požaliti, ili ne mari…niko.
Da ploča nastala pri svojevrsnom vanrednom
stanju unutar benda može da iznedri nešto ovako spektakularno, živi dokaz
je “Sanjao sam noćas da te nemam”. Napisana u periodu Bregovićevog služenja
vojnog roka u Nišu, ova simfo-balada je inspirisana vešću o smrti majke koju je
primio tokom boravka u kasarni. Odatle potiče košmarna atmosfera, upotpunjena
arhetipskim motivima belog cveća, crnih konja, zanemelih svatova i tajanstvenog
dozivanja nepoznate žene u noći. Sve vreme, zajedno sa potresenim glasom
lirskog subjekta, zazivamo jutarnje svetlo i završetak preteće more, ali do
njega nikako da dođe....Između se, naprotiv, javlja uzbudljiva i strašna
instrumentalna celina sa sve horom i upečatljivim klavijaturama. Na poslednjoj turneji pred raspad grupe, 1989. godine, izvođenje pesme je upotpunila
gošća, operska pevačica Dubravka Zubović, zbog čega postavljam i tu verziju
snimka. „Zabranjeno pušenje“ će desetak godina kasnije snimiti pesmu „Sanjao
sam noćas da te imam“, koja se poigrava naslovom, ali joj je sadržaj potpuno
drugačiji: zajednička im je, ipak, izvesna jeziva pozadina.
3.
„Bitanga i princeza“
Ni
najogorčeniji protivnici “Bijelog dugmeta” neće poreći da je ovo, baš kao
istoimena ploča (hrabro tvrdim, najbolja iz njihovog opusa) čistokrvni rokenrol
u svom najtransparentnijem izdanju! Urbana priča, zanimljivo složena
kompozicija, fenomenalnan rif i mnogo, mnogo sentimentalne vrednosti za mene.
Kada vam neko posveti ovakvu stvar….
Duško
Trifunović je napisao biografske stihove koji opisuju život svake rock zvezde,
zvala se ona Željko Bebek ili kako god drugo. Upravo je onakva kakvu jedino
dobar pesnik ume da sroči „skenirajući“ drugo ljudsko biće. Za potpun
doživljaj, neophodno je posmatrati „u paketu“ sa spotom. Godina je 1975.,
istoimeni album, drugi po redu (tradicionalno smatran za prekretnički) obara
sve rekorde, a grupa uspešno savladava barijeru velikih očekivanja postavljenu
usled prvih uspeha. Nema tu mnogo početničke sreće, koliko ozbiljnog rada na
jasnoj ideji vodilji. Dovoljno je pogledati kretanje ovih ljudi na sceni, tu predanost,
ozbiljnost, pa da se zaključi kako je upravo u njihovoj kombinaciji esencija
rokenrola. Biti kadar očarati i iznervirati, zbuniti i animirati, biti klovn i
prorok, donosilac munje i neshvaćeni autsajder...sve je ovde važno, ali mi se
posebno vrednim skretanja pažnje čine Ipe Ivandić, životinja za bunjevima (nadam se da nismo zaboravili koliko je ovaj
čovek bio dobar muzičar i tragična individua; kao podsetnik, preporučujem
dokumentarni film “Izgubljeno dugme”) i Bebekova impresivna zabavljačka pojava.
Svaki let nad provalijom je
rizičan....al' bez njega nema ni besmrtnosti.
Ako
se traži svega jedna reč za definisanje ove pesme, ona glasi: veličanstveno.
Ako ćemo nešto opširnije: najbolja i najlepša balada u domaćoj muzici svih
vremena. Nalazi se na ploči „Bitanga i princeza“, koja je, kao povratnička,
nakon legendarnog koncerta kod Hajdučke česme doslovno ubrizgala injekciju
adrenalina i vratila bend u život. Simfonijski orkestar i mešoviti hor, uz
aranžman Ranka Rihtmana, doprineli su savršenstvu kompozicije. Ako ni za šta
drugo, Bregoviću dugujemo nesagledivu zahvalnost što je napisao pravo umetničko
delo.
Za
pesmu se vezuju dve kontroverze: prva datira iz vremena uoči izlaska ploče.
Pored omota (trebalo je da se na njemu nađe fotografija ženskog stopala u
cipeli na štiklu koje gađa muškarca u međunožje), cenzuri je podvrgnut i stih
u kome Hrist biva zamenjen rečju on. Druga je usledila iste godine (’79.),
kada je pesnik Drago Kuđić javno optužio Gorana Bregovića za krađu prvog stiha,
zahtevajući da mu isplati million dinara nadoknade. Problematična strofa nalazi
se u pesmi “Majevički nokturno” (napisanoj 1968.) i glasi: Sve će to, mila moja, / Prekriti
snjegovi beli. / I tebe i mene, / I život nam celi. Spor se otegao,
mada su mnogi, uključujući Duška Trifunovića, reagovali zaključivši kako dve
pesme nemaju ništa suštinski zajedničko. Goran je odmah priznao da je, po svemu sudeći, stih zaista dospeo do njega na nekom pesnikovom predavanju i zadržao se u podsvesti, ali sama konstrukcija je toliko česta da može poticati odakle god. Trifunović je bio kategoričan u stavu
da je sve deplasirano i da su
Kuđićeve tvrdnje zaista smešne.
Poslednjih godina došlo je do obnove “senzacionalnog” otkrića iz “proverenih”
izvora o “pravoj istini” skrivenoj iza stihova. Patriotski nastrojena glasila
poput Press-a, Srbije danas i Riznice srpske, plasirala su žalobnu konstrukciju
prema kojoj nesrećnom, “prećutanom boemu" komunistička mladež iz “Dugmeta”
besramno krade stihove. Pročitala sam sučeljene verzije i ne vidim osnova za
tvrdnje o plagijatu, niti da su na bilo koji način time naškodili Bregovićevoj
pesmi. Potresna i moćna, govori o prolaznosti i krhkosti svega lepog na ovom
surovom, hladnom svetu i pod ogromnim, ravnodušnim nebom. Stoga prenosim ceo
tekst.
Sve će to
o, mila moja,
Prekriti ruzmarin, snjegovi i šaš,
I dvije će pokisle ptice
Sa tvoga oka prhnuti na jug.
Prekriti ruzmarin, snjegovi i šaš,
I dvije će pokisle ptice
Sa tvoga oka prhnuti na jug.
Nijedna
suza, nimalo volje,
Nijedna slutnja, ni glas.
A moglo je bolje…
Nijedna slutnja, ni glas.
A moglo je bolje…
Reći ćeš,
malo je tužno,
A on je bio kopile i jad.
I staćemo goli i sami
Pred ovo ledeno nebo i mrak.
A on je bio kopile i jad.
I staćemo goli i sami
Pred ovo ledeno nebo i mrak.
Miriše
pelin, pusto polje,
Procvale ruže i med.
A moglo je bolje…
Procvale ruže i med.
A moglo je bolje…
(Ref.)
Gdje, pokaži mi,
Gdje, kad tužne sudba ne voli?
I čime od svijeta da se braniš?
Kao ruža, sa dva smiješna trna? Ili snom?
Uzalud, uzalud, sve je protiv nas…
Gdje, pokaži mi,
Gdje, kad tužne sudba ne voli?
I čime od svijeta da se braniš?
Kao ruža, sa dva smiješna trna? Ili snom?
Uzalud, uzalud, sve je protiv nas…
Da završimo humorom,
sada već čuveni snimak „Kako
Brega bira pjevače” u Đurinoj interpretaciji možda
predstavlja i zanimljivu najavu za temu koja je sledeća na redu. Koliko god
puta ga odgledala, uvek me nasmeje: