недеља, 28. април 2013.

Ljudi koji inspirišu: Vanessa Paradis

     autor: Isidora Đolović

   Početak milenijuma zasipa nas "starletama", pojavama nejasne uloge i razloga prisutnosti na naslovnim stranama, u emisijama i uopšte medijskom vrtlogu. Merila se menjaju i obistinila se, kao nikada do sad, Vorholova stara tvrdnja. Doslovce svako može imati svojih par minuta slave, bez obzira na to zaslužuje li ih. Kao da izdvojiti se više nema svoje prvobitno, suštinsko, pozitivno značenje. Danas, privući pažnju kamera i bliceva uglavnom podrazumeva negativan način, a ne autentičnost, novitet, svežinu.
   Svega par decenija unazad još je bilo drugačije. Tada su takođe novinski i televizijski prostor zauzimali jednokratni, beznačajni likovi, ali s druge strane, bilo je i zanimljivih, nesvakidašnjih  ljudi. Vanesa je jedna od takvih, a ovo je priča o njoj.


     Vanesa Paradi (Vanessa Chantal Paradis), francuska glumica-pevačica-modna ikona prepoznatljivog izgleda i specifične, nesavršene lepote, svet je ugledala 22. decembra 1972. u predgrađu Pariza, Saint-Maur-des-Fossés. Vrlo rano pokazuje interesovanje za pevanje, koje roditelji svesrdno podržavaju (i njena mlađa sestra Alison je glumica). Sa osam godina, zahvaljujući posredovanju ujaka producenta, postaje deo popularnog šou programa "L'Ecole Des Fans (The School of Fans)". Sa trinaest godina objavljuje prvi singl, a tri godine kasnije pesmica "Joe le Taxi" (1987) preko noći je lansira među zvezde. Nova atrakcija je rođena. Zahvaljujući izgledu "lutkice", dečački sitnoj građi i interesantnom licu (karakteristični razmak između prednjih zuba, po kome je poznata i Madonna) postaje zanimljiva modnim fotografima i filmskim kamerama. Uporedo sa muzičkom, počinje sporadičnu karijeru na velikom platnu i daleko češću u modelingu (do danas zaštitno lice brojnih reklamnih kampanja). 

 
Karijeru Paradijeve tako možemo podeliti na periode:
1) Lolita
2) Kravitz-girl
3) evropski šarm
4) zrelo doba


    Ubrzo nakon debitantskog albuma ("M&J", 1988), sledi vatreno krštenje na filmskom platnu. U ostvarenju "Noce blanche (White Wedding)" igrala je Matildu, tinejdžerku bez roditeljskog staranja, uz to zavisnu od droge, koja započinje opasnu i opsesivnu aferu sa svojim oženjenim, tri decenije starijim profesorom. Ova uloga donela joj je prestižnu nagradu "Cesar". Put ka vrhu bio je nezaustavljiv. Naredni album, "Variations Sur Le Mme T'aime (Variations on the Same Theme) " iz 1990. godine visoko je vrednovan od strane kritike, a još veće priznanje donosi saradnja sa legendarnim Seržom Gensburom. Na planu mode, postaje zaštitno lice čuvene kampanje "Coco, Chanel's perfume line" iz 1991.
Vanessa i Serge
 

    Imidž koji je izgrađen u ranoj fazi karijere može se problematizovati i prodiskutovati sa stanovišta eventualne zloupotrebe pojave jedva punoletnog devojčurka, stavljenog u ulogu moderne Lolite, kojoj su bili prilagođeni kako filmski izleti, tako i muzički koncepti. Projekat Vanessa svi su želeli- početkom 90-ih, malena Francuskinja bila je "the IT girl" u Sjedinjenim državama, pravo otkriće. Najveći doprinos tome dao je Lenny Kravitz, njen dugogodišnji poslovni i životni partner, preuzevši na sebe ulogu mentora i vođenja karijere svoje interesantne Muze. Rezultat tog rada i boravka u SAD-u je izvanredan Vanesin album iz 1992. godine- "Be MyBaby", kao i narednih nekoliko sjajnih godina u kojima je Paradijeva prošla kroz možda najstilizovaniju vizuelnu etapu. Ploču su publika i kritika jednoglasno proglasili njenim najvišim dometom do današnjeg dana. Verno prenevši atmosferu 60-ih, izdvojile su se pesme  "Natural High", "Sunday Mondays" , "I'm Waiting for the Man" , "Just as Long as You Are There" i naravno, naslovna, sa predivnim spotom (kadrovima dominira mlada umetnica, usamljena na krovovima velegrada). Usledila je uspešna turneja, tokom koje je Vanesa održala više od 70 koncerata, ovekovečenih na albumu-uživo "Vanessa Paradis Live (1994) ".

http://www.youtube.com/watch?v=pwKn6fhtxtQ 


emotivno-poslovna idila: Lenny i Vanessa

      Rad sa Žerarom Depardjeom u drami "Elisa" (1995) označava nastavak linije mahom tipskih uloga na početku karijere, kraj idile sa Lenijem, povratak u domovinu i potpuno posvećivanje glumi, pod uticajem sve ohrabrujućih ocena stručnjaka. Kravitz o Vanesi: "I was madly in love with her. Vanessa was the perfect woman but she arrived at the wrong moment. I regret it. And I hope she will read this. She met Johnny Depp through me. After that, I never saw her again. She didn’t come to my concerts, we didn’t have anymore contact. I can only wish her to be happy. But I know one day we’ll meet again. And it will be the right time to talk about all this.
iz filma "Elisa"

      Sudbonosni susret sa Džonijem Depom (tokom njegovog boravka u Francuskoj zbog snimanja filma "The Ninth Gate") i zajednica duga 14 godina bili su prava filmska priča, neverovatna u savremenom, hirovitom Holivudu. Sličnost Vanese i Kejt Mos, Džonijeve prethodne verenice, bila je očigledna i zapanjujuća. Ipak, ono što je Paradijevoj pošlo za rukom, problematična manekenka nije uspela. Otrgavši Depa iz pakla poroka i lutanja, Vanesa je godinama bila tiha i verna podrška iz senke. Kći  Lily-Rose Melody Depp i tri godine mlađi sin, John Christopher "Jack", upotpunili su porodičnu sreću koju je Vanesa izrazila albumom "Bliss" (2000).  Zablistala je i u filmu "Devojka na mostu"(La fille sur le pont,1999), crno-belom omažu tradicionalnoj kinematografiji, kojim je započela tradiciju biranja mračnijih, artističkih uloga, slično svom nevenčanom suprugu.
      Oboje su distancirano od američkog ludila birali zanimljive, umetničke projekte, bavili se vinarijom i gajeći nekonvencionalni životni stil, izbegavali medije i u povučenosti podizali dvoje dece. Uspešno su odolevali pritisku konzervativaca i svih onih koji misle da se ljubavna zajednica dvoje ljudi mora zvanično overiti i potpisati. I tako sve do neočekivanog razlaza prošle godine, usled Džonijevog novog zaljubljivanja- u partnerku iz filma "Dnevnici ruma", Amber Heard. Izgleda da nije bilo razloga da Vanesa onoliko strahuje, bar po tvrdnji tabloida, zbog fatalne Anđeline Džoli tokom snimanja "Turiste". Pretnja se krila na drugoj strani.

 http://www.youtube.com/watch?v=dzGigmFOja4

Johnny & Vanessa, moderni boemi

      Život posle Džonija se ipak nastavlja. Kći Lili-Rouz već uveliko kreće majčinim stopama, što se Lolita-imidža tiče. Prerano, čak groteskno, budući da nema još ni 14 godina. Uostalom, uporedite:
Vanessa nekad...
...i Lily danas

   Istina, od njene rano-mladalačke lepote nije ostalo mnogo, bolje reći- promenio se njen tip, zajedno sa promenom imidža i odrastanjem. Vanesa koju sada imamo pred sobom odavno je ozbiljnija, drugačija, a opet jednako svoja, jednako prepoznatljiva. Jedna od onih osoba oko kojih su mišljenja uvek podeljena- nekima se ne dopada njen izgled, drugima je potpuno originalna u svojoj nesavršenosti.
   Na sceni očigledno uživa i to predstavlja njen intimno najbliži vid javnog predstavljanja. Cilj joj nikada nisu bili tiraži i masovna popularnost. Eksperimentiše, izvodi za vernu i odabranu publiku. Kritika i merodavne kolege znaju to da cene.
  Multitalentovana Vanesa svojim raznovrsnim interesovanjima i darovima evocira duh starih kabarea (pevanje, gluma, fotogeničnost) i evropskog međuratnog kulturnog miljea. Ima u sebi nešto neodoljivo, što podseća na prošlost i uklapa se u sve one predstave o tradicionalnom francuskom duhu jedne žene. U svojim mlađim danima oličenje Lolite, nalazi se na putanji izmedju Mylene Farmer i Alizee. Suprotnost svojim senzualnim i raskošno lepim zemljakinjama Brižit Bardo i Mišel Mersije, po godinama nešto bližim, sofisticiranim Sofi Marso i Ani Mulgalis, a opet- još jedan biser (po mišljenju moje malenkosti) najpoetičnijeg svetskog naroda (pored Rusa!).
  


     Njen boemski, neopterećeni stil inspiriše i pleni. Opuštena, po svemu sudeći jaka, samostalna i svesna sebe (što se najbolje vidi u sposobnosti da fizičke nepravilnosti pretvori u prednosti- o svojim zubima, npr: "Why would I fix them? I was born with them. I can spit water through them. They're useful!"), jedinstvena. Ukratko, Evropljanka neopterećena terorom lepote i mladosti, patologijom medijskog eksponiranja.

4 коментара:

  1. Pored Bon Jovi-ja, njena pesma i spot koji se vrteo na tv-u "Be my baby" i kako ona vrti bisere, obožavala sam je i želela da budem lepa kao ona :) Sviđa mi se kako "stari", u skladu sa godinama, a i dalje neodoljiva (ne mislim samo fizički, to je najmanje bitno). Ipak je previše posebna i prefinjena da bi bila za široke narodne mase, ali ipak dovoljno popularna.

    ОдговориИзбриши
  2. Meni je ona preslatka. Prvi put sam je zapazila u nekom filmu gde je glumila (dobru) vešticu.
    I danas je veoma lepa, mada bi mogla malo da se ugoji :-)

    ОдговориИзбриши
  3. Odličan tekst, pretočila si savršeno ono što i sama mislim o njoj, uvek mi je nekako bila osoba, za koju sam smatrala da bi mi se dopala u privatnom životu i čiji me sam život inspiriše, nepustana, svoje i neopterećena površnošću, nekako slobodna, e sad da li je to istina, samo ona zna, ali ja bar volim tako o njoj da razmišljam. :D
    Obožavam i onaj film Poslednji obračun, gde igra sa velikanima Belmondom i Delonom. :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala. :)))
      I meni je ona divna, jedinstvena, prava Francuskinja - odiše nekim slobodnim, kreativnim duhom i deluje vrlo opušteno, prirodno, spontano. Baš su mi bili divan par ona i Džoni. :)
      Super što si me podsetila na taj film, odličan je!:)

      Избриши

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...