субота, 20. април 2013.

Crnjanski i ja

    autor: Isidora Đolović

   Zanimljiva stvar mi pade na pamet pre izvesnog vremena, a dokaz je koliko fakultet može prosvetliti čoveka (što mu je, u suštini, namena, al smo to malo zaboravili...): odnos ja- naš slavni pisac, tj. njegovo delo. Naime, u Gimnaziji nisam volela Miloša Crnjanskog. Možda sam ga čak i mrzela. Bio mi je krajnje nerazumljiv i nezanimljiv, a kad sam na prijemnom ispitu za fakultet dobila za analizu upravo "Sumatru", htedoh da iskočim iz sopstvene kože. Odlično se sećam, kao i moje društvo kome sam se posle danima žalila, tog nerviranja i uverenosti da baš iz tog razloga neću položiti. Očajna sam bila! Naravno, ne samo da sam položila i upisala se na budžetu, već je i tumačenje pesme bilo veoma dobro. Međutim, moj početak toliko željenih i voljenih studija bio je uprkos tome u znaku potpune "posvađanosti" sa umetnikom koga je bio glas da je najprgaviji srpski pisac ikada. Ne, nikako ga nisam volela.
     Sećam se kako mi je koleginica, Užičanka Bilja Jovanović, na I godini recitovala "Mizeru" u pauzama pred vežbe iz staroslovenskog. Dala je sebi misiju da me navuče na delo Crnjanskog. Elem, ništa od toga do IV godine. Ma, ni sile!
     I tako, četiri godine kasnije, otkrivam "Drugu knjigu Seoba", verovatno najfascinantniji domaći roman,  potpuno nepravedno zanemaren. Ekvivalent "Ratu i miru", za ove prostore. Potom na red dolaze i ostala dela, "Dnevnik o Čarnojeviću", "Lirika Itake", putopisi...iznenada mi prve "Seobe" bljesnuše u punom sjaju (a u Gimnaziji sam ih smatrala mračnim), "Sumatra" i "Stražilovo" zazvučaše drugačije, "Lament nad Beogradom" nije više bio neproziran. Drugim rečima, otvorili su se novi vidici i zaronivši u delo, ovoga puta sa razumevanjem i naklonošću, potpuno se zaljubljujem, odlučivši da tema mog diplomskog rada bude- Crnjanski! Ko bi rekao?!? Ćale je bio u čudu: "Ti, o Crnjanskom? Pa, zar nisi mrzela "Sumatru" i onoliko kukala na sva zvona, posle prijemnog ispita?"


    Kažite sad, nije li to najbolji pokazatelj koliko studije mogu uspešno uticati na osobu? A svakako je zanimljiv, zar ne, drastični put od brucoša do apsolventa i "evolucija" stavova povodom određenih pisaca i njihovog opusa! To i jeste poenta fakulteta- utvrditi ljubav prema nekim, a još više otkriti ljubav prema drugim autorima.
    Naravoučenije- nijedno štivo, ako je ZAISTA VREDNO, neće ostati nedostupno vašoj radoznalosti i naklonosti. Svako traži određeni životni trenutak, iskustvo, raspoloženje, u kome ćete videti da vam ipak "paše", u kome će vam otvoriti vrata u svoj magični svet. Ne sudimo prebrzo "dosadnoj i teškoj" lektiri, jer na to kako određenu knjigu vidimo u velikoj meri utiče i tutorisanje nastavnika, kritičara, roditelja, društva....Pustimo da sazri neko vreme, pa mu priđimo samostalno, bez predrasuda i suvišnog predznanja.  I tada će vas samo pronaći.


TRAG

Želim:
da posle snova
ne ostane trag moj na tvom telu.

Da poneseš od mene samo
tugu i svilu belu
i miris blag...

puteva zasutih lišćem svelim
sa jablanova.

NA ULICI

Kad svetiljke sinu
i ulice pođu u visinu,
u tami stojim ja
Na svemu što dođe
moj osmeh zasija.

Nestanu boli okovi i laž,
od mog pogleda zavisi sva draž
svega što prođe.
Žene prolaze i oblik gube,
smeše se, pa mi priđu da me ljube,
a ja im novu senku dam.

I dok tio zamagli noću
lice pune seni,
ja imam neba bezgraničnu moć,
svi boli sveta skupe se u meni.

Ko cvetići beli sa meseca
rađaju se po ulici deca.
Od osmeha mog umire dan,
i svakog koga pogledam
stiže moja sudba sreća i san.

Kad mahnem rukom neotice
nove zvezde sinu.
Tad sjajan tužan ceo grad
liči na moje lice.

Svi idu u nebo da me vide
po ulici zvezda i srebra.
Ja stojim raspet sam na zidu,
a Mesec mi blago probada rebra.


     Malo stihova, sada omiljenog mi domaćeg pisca.

 

1 коментар:

  1. Анониман09. јун 2013. 10:30

    Да, обично смо му сви на сличан начин пришли, јер мало који професор и дан-данас поставља овог великана на трон који заслужује.
    Препоручујем групу њему посвећену на Фејсбуку:
    https://www.facebook.com/pages/%D0%9C%D0%B8%D0%BB%D0%BE%D1%88-%D0%A6%D1%80%D1%9A%D0%B0%D0%BD%D1%81%D0%BA%D0%B8/136638733069700

    Александар

    ОдговориИзбриши

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...