субота, 02. јул 2011.

Ultimate Music Movies

 autor: Isidora Đolović 

Odmah da napomenem: klasifikacija nije izvršena po tipičnim pravilima rangiranja. Kriterijum nije bio ni kvalitet, ni stepen legendarnog statusa, pa ni moj lični ukus. Ovo je jednostavno spisak uticajnih, upečatljivih i nezaobilaznih "muzičkih" filmova - domaći zadatak za sve koji žele da nauče ponešto iz istorije pop kulture, a usput se i dobro zabave.

20) Das Wilde Leben (Eight Miles High)

Film iz 2007. godine, sa Natalie Avelon u glavnoj ulozi, ekranizovana je biografija Uschi Obermaier (rodjena kao Chrissi Malberg, 1946. godine), prve i najpoznatije groupie-devojke iz  ludih `60-ih. Nemački model i seks simbol revolucionarne dekade, učesnica omladinskih protesta, aktivista i jedno vreme član čuvene Kommune 1, zabavljala se sa članovima "Rolling Stones"-a, Ričardsom i Džegerom, kao i sa Džimijem Hendriksom, pre svoje udaje za bogatog Dieter-a Bockhorn-a, sa kojim je putovala po svetu sve do njegove pogibije. Ovo je priča o devojci u vrtlogu  zbivanja muzičke, seksualne i političke revolucije, uspešno svedočanstvo o jednoj od najuzbudljivijih decenija prošloga veka.

prava Uschi danas zivi u L.A.-u

19) Detroit Rock City



Prilično neskroman, ali, zabavan i šarmantan auto-omaž benda "KISS", kroz urnebesnu priču o četiri zagrižena fana i osnivača njihovog tribjut-benda. Tinejdžeri će na putu za koncert omiljenih muzičara morati da savladaju raznovrsne prepreke (od naduvanog sveštenika, preko frke sa disko-likovima, do striptiz bara i gubljenja nevinosti u ispovedaonici), dožive brojna poznanstva i spoznaje, suoče se sa predrasudama i upotrebe svu svoju snalažljivost. Jednu od glavnih uloga igra Edvard Furlong (čuveni klinac iz "Terminatora 2"), a pojavljuje se i Shannon Tweed, supruga Džina Simonsa.

18) DreamGirls
Sjajna glumačko-pevačka ekipa predvođena divama novog milenijuma, Dženifer Hadson i Bijonse Nouls, na veliki ekran donosi adaptaciju brodvejskog mjuzikla zasnovanog na nezvaničnoj biografiji ženskog benda "The Supremes"(u kome je debitovala Dajana Ros). Predstavljeno je uzdizanje detroitske R`n`B scene `60-ih i `70-ih godina, kroz borbu tri mlade žene, saradnice i rivalke, da pronađu svoje mesto pod svetlima reflektora i izbore se sa manipulativnim i surovim menadžerima, sopstvenim ambicijama, kroz niz dramatičnih obrta i plimu kvalitetnog zvuka.

17) Footloose
Jedan od filmova `80-ih čija je zarazna muzika vladala onim PRAVIM diskotekama i plesnim dvoranama, koji je lansirao Kevina Bejkona u orbitu popularnosti, a posredstvom klasične price o velegradskom tinejdžeru koji se sa majkom seli u provinciju, upoznaje tamošnji mentalitet i način života, pokušavajuci da kroz stege i zabrane konzervativno-zatucanog sveta provuče ono bez čega se ne moze -pop i rock muziku. Naravno, pronašavši adekvatnog saborca, buntovnu kći lokalnog propovednika, Ariel (Lori Singer), poći će mu za rukom da modernim duhom oslobodi svoje vršnjake pritiska zajednice, podrivajući njena vodeća pravila. A sve to nevino zabašureno u vrcavost i razigranost omladinskog filma.

16) Purple rain

U celini muzičko ostvarenje, priča o perspektivnom, ali problematičnom mladom lideru benda "The revolution", zvanom The Kid (Prins) i njegovoj borbi da izađe na kraj sa svojom muzičkom karijerom, rivalstvima, nesređenom porodičnom situacijom i turbulentnom vezom sa mladom pevačicom (Apollonia Cotero). Istoimeni album iz 1984. godine doneo je i filmu kultni status. Trebalo je da uloga Kidove cure pripadne Denise "Vanity" Matthews, ali, njen konflikt sa Prinsom ju je lisio te časti, kao i dalje saradnje. O tome drugom prilikom.

15) All that jazz
Legendarni mjuzikl čiju je osnovnu tematiku donekle obnovio nedavno snimljen film "Devet"- rekapitulacija života ciničnog i radom opsednutog pozorišnog reditelja, kroz mnoštvo fantazmagoričnih, samopreispitujućih, u snove i muziku zaodenutih segmenata i preplitanje situacija i ljudi iz svakodnevnice sa umetničkim vizijama, u borbi sa smrću i umetnošću koja se izjednačila sa egzistencijom. Retko uspešno ostvarena simbioza artizma, kontroverze, komercijalnosti i alegorije, dubljeg smisla - umetnost se objavljuje u svom dvostrukom, razaračkom i obnoviteljskom vidu, kroz pomerenu vizuru pojedinca koji joj se sasvim predao. Roman toka svesti na filmskoj traci.

14) Saturday night fever



Toni Manero ( Travolta), autsajder, bruklinski Italijan i pripadnik izgubljene generacije sa ulice, traži pravi put i izlaz iz teške, frustrirajuće životne situacije. Rastrzan je između želje da se afirmiše svojim najvećim talentom - plesom i  zahteva pragmatičnog okruženja, između svoje lepe i nadmene partnerke u plesu, Stefani Mangano (sa Menhetna, u svakom pogledu mu - pa i prostornom, sušte suprotnosti) i ekscesima skone ekipe koja ga vuče na stranputicu. Zapada u višestruke dileme i nemogućnost da se sasvim integriše ni u jedan od dva ponuđena sveta. Između je - podijum, a iza glavne linije priče o kretanju ka trijumfu na lokalnom takmičenju prostire se panorama modernog beznađa i izgubljenosti, lutanja mladih ljudi koje je još Selindžer tako precizno problematizovao u svojim delima.

13) Amadeus
Remek delo Miloša Formana, o opštepoznatom i istovremeno sasvim enigmatičnom životnom putu, savremenicima, teretu rano evidentirane genijalnosti, uticaju i popularnosti, znamenitoj smrti najvećeg kompozitora svih vremena, Mocarta. Film je osmišljen kao jedinstvo mjuzikla, tragikomedije, misterije, očaravajuci mozaik sačinjen od svih elemenata  duge i mnogostruke recepcije slavnog "božjeg miljenika".


12) Chicago

 
Plava, priprosta  starleta u pokušaju, Roksi Hart ( Rene Zelveger) ubije ljubavnika i dokopa zatvora, gde se susreće sa robijašicama pod palicom korumpirane čuvarke "mame  Morton" (Kvin Latifa) sumnjivog seksualnog opredeljenja, kao i dominantnom, čuvenom zvezdom vodvilja Velmom Keli (Ketrin Zita Dzons), beskrupuloznom optuženicom za dvostruko ubistvo. U priču se upliće glasoviti advokat (Ričard Gir), koji šablonima pravi od svojih "štićenica" medijske zvezde, obilato se služi lazima i utiče na javnost, za poveću novčanu nadoknadu. Tu je i Roksin muž, slabić  Ejmus čiji se pasivni lik do kraja iznenađujuće razvija i izaziva samilost i simpatije. Obe "zvezde"-rivalke su oslobodjene na istu foru, ali, brzo i zaboravljene, jer Čikago je svet gde se senzacije uvek smenjuju i proročki pokazuje ono što mi danas živimo! Dakle, mjuzikl o svetu surovih čikaških ulica `30-ih godina, kriminalu, nasilju, razvratu, pravosuđu, licemerju, promenljivosti "5 minuta slave", čak i medicini...svega se dotiče svojim žaokicama, upakovanim u muziku i igru. Ovaj ušećereni limun samo naizgled je slatko i zabavno ostvarenje, a zapravo sa mnogo dubljim uvidom u sve bitne aspekte društva.

Od srca preporučujem domacu adaptaciju Pozorišta na Terazijama, postavku sa Vujketom u ulozi advokata.

11)  Streets of fire


Sa podnaslovom "Rock`n`Roll fable", naivnom radnjom, ali, fenomenalnom muzikom i premoćnom fiktivnom rock figurom u tumačenju zanosne Dajen Lejn. Zbog soundtrack-a vredi gledanja. "Nowhere fast" i "Tonight is what it means to be young" će vam možda zazvučati poznato.

10) Moulin Rouge



Predivna i snoviđenju nalik vizija Pariza sa početka najuzbudljivijeg veka, antologijska uloga Nikol Kidman (zasluženo nagrađena Oskarom) i neodoljivi šarm Juena MekGregora, splet tragedije, ljubavi i umetnosti, bogati intertekstualni slojevi (mit o Orfeju, "Dama s kamelijama", "Boemi", plus život i delo Tuluz-Lotreka), moderni tempo u nostalgičnom okruženju najpoznatijeg svetskog kabarea - i nedovoljnost reči da opišu ovu MAGIJU. Treba pogledati, svaka kritika je nemoćna.

9) La Bamba



Izuzetno lepa i dirljiva priča o seadamnaestogodišnjem rokenrol čudu Riciju Valensu, u čiji je  lik  glavni glumac (Lu Dajmond Filips) savršeno ušao. Retro-rokenrol tematika, čarobne 50-te, zarazna pesma iz naslova- nije li pokazatelj kvaliteta to što i posle pola veka nešto zvuči sveže, zanimljivo, originalno? Možemo li to očekivati od današnjih (s)"hitova"? Sumnjam.

8) Rock star


Inspirisan slučajem Tima "Ripper"-a Ovensa, koji je jedno vreme menjao Roba Halforda (nakon "skandala" sa obelodanjivanjem homoseksualnog opredeljenja dotičnog, vrhunskog pevača) na mestu frontmena heavy-metal legendi "Judas priest", ovaj izuzetno zabavan, interesantan i pažnje vredan film oživljava američku glam scenu `80-ih, sex-drugs-rock`n`roll i natapirane kose, mladost i ideale. Da je po subjektivnosti, stavila bih ga na prvo mesto svoje liste, kao pravi 80s zaluđenik. Kako god bilo, priča o putanji od vrha (ostvarenje sna zagriženog fana) do dna (utapanje u valovima poročne i razvratne scene, gde se identitet dovodi na ozbiljnu probu) Krisa Kola, mladića koji će postati "Izzy", vladar scene sa moćnim vokalom i pojavom, ali, suštinski labilna ličnost u senci svojih idola i sve više distancirana od realnosti. Mark Valberg je sjajno izneo ulogu, ali, istinsko iznenađenje predstavlja Dženifer Eniston, koju smo navikli da gledamo u komedijama i samim tim poprilično potcenjujemo. Ovde je njen talenat prosto zablistao, u nešto drugacijoj i samim tim zahtevnijoj ulozi Emili (devojke i glasa razuma glavnog lika), koja iznosi dramski naboj čitavog filma. Naravno, kraj je zašećeren i pomalo neočekivano sentimentalan, ali, savršeno je predstavljena atmosfera i društveni kontekst jedne eksplozivne, uzbudljive decenije - sa poentiranim sunovratom rokenrola u raspasani, srozani "grunge". Muzika - perfekcija: Valbergu je glas pozajmio Milenko Matijević, fenomenalni vokal "Steelheart"-a, a značajan doprinos dali su i  članovi bendova Slaughter, Dokken, Black Label Society.

7) Grease




Već postavši deo opšte kulture, ekranizacija mjuzikla o neponovljivim likovima Sendi i Deniju (multitalentovani Olivija Njutn-Džon i naravno Travolta...ah, gde je vreme kada su glumci umeli da pevaju i igraju jednako dobro?!? Danas jedva da znaju svoj primarni zanat!) zaista ne zahteva bilo kakvu najavu - ime "Briljantin" govori samo za sebe. Muzika, moda, trke kolima, društvene promene, duh `50-ih, spakovani u nesto duže od sat ipo uživancije i zabave.

Fabula na prvi pogled klišeizirana i smešna do maksimuma - osamnaestogodišnja curica  Aleks danju brusi u čeličani, a noću je igračica u baru. Uz to sanja o karijeri profesionalne plesačice i upisu prestižne Baletske akademije u Pitsburgu, što je sve u nepovezivoj oprečnosti u odnosu na njen siromašni, samotni život. Ipak, radnja će se razvijati u pravcu najboljeg mogućeg razrešenja, a čitav smehotresni aspekt železare nadoknadiće vrhunska muzika, igračke deonice i preslatka Dzenifer Bils, što sve skupa čini film zaštitnim znakom "epohe grejača i znojnica". What a Feeling!

5) Hair

Svojom snagom i uticajem, "Kosa" je postala kultno ostvarenje bezmalo od prvog prikazivanja, a numere "Let the sunshine in" i "Aquarius" znaju čak i domaćice u najvećim zabitima. Mjuzikl, pa onda i izvanredna filmska verzija Miloša Formana, donose istovremeno lepršavu i duboku, zabavnu i potresnu, moćno deklarativnu i obeshrabrujuće dirljivu povest o dve mogućnosti - slobodnog, ali društveno izopštenog života i besmislene, za tuđe zamagljene ciljeve izazvane smrti u vijetnamskom rovu; o promiskuitetu i puritanskom, elitističkom moralu kao dve strane ogledala, pobuni odeće i muzike, na tragu one romantičarske s pocetka 19. veka. Klod Bukovski (John Savage), dečko sa farme koji vrši patriotsku dužnost odlaskom da se prijavi u armiju, na svom putu - lutajući po Njujorku - upoznaje grupu hipika, koji će mu u tih nekoliko dana pre odlaska otvoriti potpuno nove vidike i uvući ga u svoj svet, zasnovan na kršenju svih konvencija. Osim na njega, uticaće i na dijametralno sasvim različitu buržujsku kći Sheilu (Beverly d`Angelo), a najistaknutija ličnost svakako će biti hipik Berger (odlični Treat Williams). Moćna poruka nikoga ne ostavlja ravnodušnim.


4) Dirty dancing


Patrik Svejzi i Dženifer Grej se, navodno, nisu podnosili i tokom snimanja filma je bilo mnogo tenzije među njima. Ko bi rekao?!? Profesionalizam na visini, bez sumnje, ali i zapaljivi ritam, divni predeli i zavodljiva priča o svojevrsnoj inicijaciji iz unapred zadate budućnosti u svet slobode i afirmisanja sopstvene ličnosti i želja, svakako su doprineli popularnosti i večnoj aktuelnosti ovog filma. Zanemarimo trećerazredne nastavke i prerade. Original je ono pravo.

3) The Doors

Svaka romansirana biografija nosi sa sobom mnogo rizika i sumnjičavosti. Film o legendarnim "Dorsima", sa fokusom na neodoljivo genijalnom Džimu Morisonu, Bajronu XX veka, nije naročito dobro primljen od strane Morisonove porodice i kolega iz benda. Iskreno, filmu se mnogo štošta može zameriti - najpre predstavljanje glavnog junaka (koliko god on zaista bio intenzivna i teška za razumevanje, pa i tipično umetnički asocijalna licnost, ovde su ga nacinili PREINTENZIVNIM), donekle površna i suviše stereotipna obrada priče, apsolutno loš odabir glavne ženske uloge (već spomenuta u nekom od ranijih postova, Meg Rajan nikako nije bila dobar izbor - niti je pokušaj njenog dokazivanja izvan okvira sladunjavih romantičnih komedija morao biti ovako veliki "zalogaj") - u kojoj kao savršenstvo vidim Nikol Kidman. S druge strane, ono što film apsolutno "vadi" i nadoknađuje sve nedostatke jeste očaravajuca izvedba Vala Kilmera, koji je neverovatno dobro ušao u srž lika, stopivši se sa njim i pruživši autentičnu, nenadmašnu, više nego dostojnu ulogu istoriji filma i moderne kulture uopšte. I, naravno, tema: ako je neko zaslužio svoj film, onda je to Jimmy-boy. Veliki izazov, na koji se odgovorilo solidno, mada mi fanovi uvek tipujemo na bolje i bolje....

2) Almost famous

Popularnost tema u vezi sa hipi-pokretom i nastupajućom 70s scenom, putovanjima, grupi-curama i sl. očigledna je kada pogledamo koliko se do sada snimljenih filmova sa muzikom u središtu vezuje za ovaj period. "Korak do slave" je nešto između komedije i drame, sjajno ostvarenje reditelja Kamerona Kroua, sa naročito upečatljivom glumom Patrika Fjudžita (sjajan i u "White oleander"-u) i Kejt Hadson (kao "mitske" figure grupi-ribe Peni Lejn), u odiseji ambicioznog srednjoškolca Vilijama Milera, koji žudi da postane rock novinar. Pruža mu se prilika da napiše članak za prestižni "Rolling stone", pa prateći bend "Stillwater" na njihovoj turneji, biva uvučen u njihov svet i doživljava ga neposredno, iznutra, sa svim sjajem i bedom koje u sebi sadrži.

1) Walk the line

pravi Džoni Keš i njegova Džun Karter
Kao što je već primećeno, svako preslikavanje nečije životne priče na veliko platno, posebno kada je reč o zaista značajnim i posebnim ličnostima, nosi sa sobom mnogo zamki. "Walk the line", filmska biografija legendarnog kantri muzičara Džonija Keša uspešno ih je zaobišla, uobličivši se u divno, potresno, u svakom smislu zaokruženo i celovito ostvarenje. Nazvan po muzičarevoj čuvenoj pesmi, film pre svega fascinira svojim upečatljivim i uverljivim prikazom prvih i ključnih decenija života umetnika, u koje su se smestili gubici, uspesi, upornost, destruktivnost, patnja i trijumf. Glumci su savršeno izabrani, pre svega Joaquin Phoenix (Hoakin Finiks), koji posle fantastične role u "Gladijatoru" još jednom dokazuje da je veoma, veoma talentovan i originalan. Bez sumnje je konačno uspeo da izađe iz senke svog prerano preminulog brata Rivera, neke vrste imperativa glumačke senzitivnosti. Mlađi Finiks poseduje drugačiji, ali jednako upečatljiv dar. Sirovosti i autodestruktivnosti njegovog lika kontrastirana je nežna Reese Witherspoon (Riz Viterspun), predstavljena u novom svetlu i za ovu ulogu nagrađena Oskarom. Njihova interakcija doslovno oduzima dah, a filmu daje dubinu i klasičnu vrednost. Zbog toga smatram da više od ostalih zaslužuje da se nađe na prvom mestu liste, preporučujući svima da ga nikako ne propuste. Mislim da bi pokojni Cash bio sasvim zadovoljan, štaviše - ponosan.

Нема коментара:

Постави коментар