четвртак, 12. август 2010.

Za pojavu turbo-folka okrivite „Bijelo dugme“- gordost i predrasude

Isidora Đolović

Koliko ste puta čuli ovakvu izjavu:“Bijelo dugme je plagijatorsko đubre od benda!“

Ja nebrojeno mnogo. I na stranu to što su „dugmići“ bili ti koji su me kao osnovca uveli u čaroban svet DOBRE muzike (koja nije isključivo rock`n`roll), starih i naizgled lepših vremena, opijajućih melodija i insprirativnih tekstova i podstakli moju veliku i aktivnu ljubav prema muzici koja, evo, skoro deceniju ne jenjava. Na stranu sve to, biću strogo objektivna.


Azra, Dugme i Čorba, najčešći konkurenti u svesti mladih poštovalaca alternativne muzike, NE MOGU da se porede međusobno. A ljudi to uporno čine. Tri benda različita u svakom pogledu, sva tri bitna i  dobra. I Štulić i Bora i Bregović su REALNO dobri tekstopisci i svaka im čast za sve što su uradili za jugoslovensku muzičku scenu.     
Dugme zapravo uopšte NIJE loš bend. Imali su užasnih i glupih pesama (ko nije?), ali, isto tako antologijskih i genijalnih. Značaj im se ne može osporiti. Do njihove pojave imali smo (uz dužno poštovanje) predosadnu Korni grupu, Siluete, YU grupu i slične. Tek sa Dugmetom bendovi su se odvažili da prate svetske rock`n`roll trendove u pogledu imidža, turneja, muzike. Bili su plagijatori, pa šta?!? Za koga se u rokenrolu, POGOTOVO domaćem, može reci da je potpuno originalan i autentičan?!? "Zelena trava doma mog" nije plagijat? Ni "Usne vrele višnje"? ALI da su dobre pesme  - jesu.        
    
najlakše je pljunuti "Dugme" i okriviti ih za pojavu turbo folka u Srbiji.....To što je urbana "mislim, jeeeeebotee" elita proglasila Partibrejkerse, Orgazam i ostale predstavnike  novog vala za kultne, a ostale (ponajviše bosanske bendove) za ljigavštinu, ne govori ništa osim da su ukusi subjektivna stvar, ali kvalitet je objektivan. Ili bi bar trebalo da bude. A svi pomenuti bendovi su, u ODREĐENIM periodima karijere pravili kvalitet. Volela bih da neko od pljuvača to ponovi. Ali, sve nešto sumnjam.        


Što se Azre tice, nisu mi među omiljenim bendovima, ali, zašto bih krila - volim ih. Ne mogu uvek da ih slušam (kao i EKV, imaju teške i duboke tekstove, nisu tra-la-la bendić za opuštenciju), ali, mnogo ih cenim, pogotovo Džonija. Njemu skidam kapu. "Kao ti i ja", "Kao i jučer", "Ravno do dna", "Kurvini sinovi", "Gracija"- neki od favorita...ma, odlični su.

Rekla sam više puta da Bregović jeste plagijator, ali, da u roku, naročito domaćem, i inače malo šta ima potpuno autentično i originalno. I navela JEDNU Azrinu pesmu, koja je obrada, što NE ZNAČI da je Džoni plagijator, jer nije. I nisam rekla da su te obrade/plagijati loši, naprotiv.        

Nisam rekla ni da je on išta svoje komponovao (Brega), nego da je bio dobar tekstopisac. Mada je najbolje pesme Dugmeta napisao Duško Trifunović, nisu ni Bregovićeve loše.Nek neko od nas napiše "Sve će to mila moja prekriti ruzmarin, snegovi i šaš", pa onda može slobodno da pljune Bregoviću u lice. Ali, to se neće desiti. 
Subjektivna je stvar volite li Dugme ili bilo koji drugi bend ili ne, ali, tvrdnje koje ljudi pritom iznose u svojoj ljubavi/mržnji često nisu realne. Ja ne volim mnoge bendove, ali, neću ih popljuvati ako su realno dobri, samo zato što ta muzika nije po mom ukusu. I ne smatram sebe kompetentnom da pljujem po bilo kome od tih ljudi.        

Ne podržavam, niti opravdavam Bregovića. Samo kazem da je on u tom svom "lopovluku" uspeo, kako sam kaže, on je "lopuža koju nisu uhvatili", za šta takođe treba imati petlju i zaslužuje poštovanje bar zbog činjenice da je ostavio neki pišljivi trag. Dugme i turbo-folk veze s vezom nemaju. I zašto svi izdvajaju Bregovića? Nije ON bio Dugme, niti ovo što on sad radi ima veze s tim. Kada  me pitaju da li volim Dugme, meni kao argument za pozitivan odgovor na pamet padnu: Bebek koji je odličan vokal, pa Tifa koji je svojevremeno "jeo za doručak" pola muzičke scene Jugoslavije, prvi albumi koji su (uz izuzetak glupih pesama kakve se svima omaknu) stvarno dobri, i činjenica da te pesme i dan-danas ljudima bude nostalgiju i predstavljaju nešto značajno. Na pamet mi pada to da pre njih nije bilo velikih rock koncerata, rock imidža i da su oni to prvi progurali, u kakvom god ruhu, na ove prostore.      
Čini mi se da je za svaki deo teksta koji je parafrazirao, Bregović navodio odakle potiče. Tako je "Ko ne sluša pjesmu, slušaće oluju" Miljkovićev stih, što na LP-ju i piše. Isto tako je za fraze iz "Meni se ne spava" i "Lažeš" naveo odakle su. "Đurdjevdan" nije čak ni  komponovao, u pitanju je stara ciganska pesma koja se zove "Ederlezi" i Bregović ju je  obradio za potrebe filma "Dom za vešanje".         

Porediti ih sa Azrom i  Čorbom je, po mom mišljenju, van pameti. Lepo sam rekla da se ta tri benda NE MOGU porediti, različiti su. I svi značajni za našu muzičku scenu, SVIĐALO SE TO NAMA ILI NE.         

Ajd` uzdravlje i nemojte da čujem kako je nekome ovo šund....ljudi, nije fer!

2 коментара:

  1. Kada je Dugme u pitanju, 100% se slažem. Ok, imaju folk elemenata u svojoj muzici ali to je muzika našeg podneblja. Meni je to čak i simpatično. Pa imaš Nervoznog Poštara koji ima kultni status jer sviraju, kako oni kažu folk'n'roll. I stoji da Dugme ima i slabih pesama (svi imaju) ali ima nekih koje su epske. Za mene je "Šta bi dao da si na mom mestu" jedna od najboljih domaćih pesama koje sam čuo. Pa tu imamo "Ne plači", "Ne gledaj me tako" , "Pjesma mom mlađem bratu", "Uspavanka za Radmilu M."...

    Treba uvek razdvojiti osobu od umetnika. Balašević je recimo opšteomražen ali čovek je vrhunski pesnik. Hajdemo i korak dalje, kakav je Đura Jakšić bio čovek? Ne baš za primer. A njegove pesme su besmrtne.

    Da se vratim na muziku, za mene je Džoni neka druga dimenzija, ne toliko zbog muzike koliko zbog inteligencije i tekstova. Recimo da mi je srcu najbliži kada je domaća muzika u pitanju.

    Ako ćemo da pričamo o klasičnom roku, tu postoje dva benda. Smak ne strašan bend sa vrhunskim muzičarima, tu nema šta. Ali ako ćemo pričati o stoprocentnom roku, tu Yu Grupa za mene predstavlja sam vrh. Ljudi traju 100 godina i konstantno se unapređuju. Godinama evoluiraju i stiču tvrđi zvuk (Perina zasluga) i kada slušam i ove nove albume, ne mogu da se otmem utisku koliko je to dobro. (recimo pesma "Tango" sa prethodnog ili "Ko" sa novog su užasno potcenjene pesme). Naravno, imaju i oni tupavih pesama ali njih pokrije sve što je dobro.

    Generalno, uzmi sve najgore pesme od svih domaćih, jakih bendova i uporedi sa ovim danas popularnim bilmezima. I te pesme koje su loše za standarde Dugmeta, Yu Grupe, Indexa, Valjka, Azre, EKV, bilo koga... imaju tekst i muziku. Imaju vokal i instrumente. Ovo danas ne mogu ni da prepoznam.

    Međutim, trend je generalno da serendamo po svemu tako da odjednom ne valja ništa. To se proširilo sa muzike i na druge sfere pa su heroji neki kojih bi se normalni ljudi stideli a istinski heroji su uvaljani u blato.

    Opet sam se raspisao. Moram da se izvežbam da budem sažetiji :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Jao, gde samo "iskopa" ovaj tekst, sa samog je početka mog blogovanja, što se po (traljavom) stilu da i primetiti, haha...
      U međuvremenu su mi se neka razmišljanja, ne baš promenila, pre - bolje formulisala, ali suština je tu. Npr, kasnije sam se "Dugmetom" bolje bavila u ova dva teksta:

      http://alittlerunaway.blogspot.com/2015/07/da-te-mrze-da-ti-se-dive-jedna-rock.html

      i ovde

      https://alittlerunaway.blogspot.com/2018/06/price-o-pesmama-pozovi-t-radi-trijumfa.html

      Potpis na sve, apsolutno SVE u tvom komentaru. I slobodno se raspiši, pa vidiš koliko sam i ja "rečita", imam utisak da iz godine u godinu umesto da se učim konciznosti, ja samo još više rastegnem svaki tekst.:)
      Da, eto, osim Nervoznog poštara sličnu foru koriste Pero Deformero, Brkovi, Let 3, ima ih još sigurno, neki baš idu u parodiju, drugi ubacuju etno-elemente i to zvuči fantastično npr. YU grupa "Sama" ili Van Gogh...
      Džoni je legenda. Volim njegovu beskompromisnost. I kad čovek pogleda bolje, ispao je najpametniji distanciravši se od svih ovih budalaština na Balkanu.
      Sve je tačno što kažeš. Nema savršenog benda, ali ukupno gledano, scena nam je veoma blizu savršenstvu, naročito u poređenju sa ovim danas. Naprosto, imam utisak da je sam PRISTUP stvaranju muzike, tekstova, nastupima, bio mnogo drugačiji, ozbiljniji, sa više duše - e, to je onaj element koji meni lično najviše nedostaje u velikoj većini modernog zvuka.
      Eto, savršen primer navodiš, "YU grupa". Ja sam se ovde, klinka, ogrešila o njih, inače ih mnogo volim. Moj tata poznaje Jeliće već četrdesetak godina, sjajni ljudi, Petar im je fenomenalno osvežio krv, tako da rokaju dosledno, profesionalno i sa više energije od polovine mladih! :) Poslednji album je odličan. Uopšte, gledam nešto, svi ovi "matorci" što se diskografski aktiviraše poslednjih godinu dve: Judas priest, Whitesnake, Europe, kod nas YU grupa, Parni valjak, zvuče gotovo kao na vrhuncu karijere i vraćaju neki stari, dobri zvuk.
      "Divlje jagode" isto (imam tekst i o njima ovde, oznaka "Priče o pesmama"), tekstovi su toliko banalni u većini slučajeva, ali ih pokrije dobra svirka. Zele je mnogima odbojan i svašta govore za njega, ali da je virtuoz, teško je osporiti.

      "Dugme" je potcenjeno, ali sama činjenica da se oko njih i dalje vode polemike, govori mnogo o tome da vrednost svakako postoji. Iz sadašnje perspektive, još više sam pri tome da su oni, Azra, EKV, Smak, Čorba...zasebne priče i mogu se voleti svi istovremeno, bez upoređivanja i rangiranja, koje je, na kraju krajeva, nemoguće sprovesti, a da se bude sasvim fer.:)

      I odlična poenta. Da, BILMEZI je prava reč!:)
      P.S. Sam naslov bloga došao mi je baš od "Dugmeta".

      Избриши