Sa
obradama (po stranski možda popularnije zvuči cover verzijama) situacija je, otprilike, slična kao i kod rimejk
ostvarenja filmova. U nezanemarljivo velikom broju slučajeva, nejasna je svrha
njihovog postojanja i mirne duše se mogu otpisati kao bespotrebni pokušaj,
vrsta karaoke izvođenja. Ali, šta da se, onda, kaže za drugi i, srećom, nikako skromniji broj primera koji su pesmi
(ili filmu, da ne napuštamo odmah tu analogiju) udahnuli novi život, potcrtali
značenje, udvostručili šarm, često izvukli iz dubokog zaborava ili prvobitno
osrednjoj tvorevini pružili više nego pristojan oblik?
Nije
teško razumeti odvajkadašnju zainteresovanost muzičara za fenomen obrade. Takvi eksperimenti, sa
neizvesnim ishodom, svakog izvođača stavljaju na ozbiljnu probu i pred
nedoumicu: u kojoj meri staviti lični pečat, tako da se prepoznatljivost
standarda ne izgubi, a da ipak ne bude prosto podražavanje? Jesu li dorasli
zadatku, znaju li meru svog (nepostojećeg?) talenta shodno kojoj valja
balansirati između drskosti (obično proishodi u skrnavljenju) i želje za
prevazilaženjem uzora? Mnogi se ovakvim pitanjima verovatno ne opterećuju, o
čemu svedoči sijaset, najblaže rečeno, katastrofalnih improvizacija. Prisetimo
se samo nekih: Britni Spirs sa „I love rock'n'roll“, Šeril Krou i „Sweet child
o' mine“, Merilin Menson – „Sweet dreams (are made of this)“, All saints –
„Under the bridge“, Macy Gray – „Walk this way“ i, koliko god inače volela
Madonu, bukvalno iskasapljena verzija „American pie“. Ne znam kojim se rečima
sem strava i užas može opisati
„Bohemian rhapsody“ iz grla Kanjea Vesta (utešno je da postoji izuzetno zabavna montaža koja je
kasnije osvanula na Youtube-u).
Sa
domaćeg terena, u neslavnu kategoriju spada celokupna zamisao „Zvezde pevaju
zvezde“ Radija S, koju jedno vreme
niste mogli izbeći ukoliko putujete međugradskim autobusom. Od „najvećeg
radijskog projekta na Balkanu“ (u tom slučaju, jadni mi!) moje nesrećne uši se do
danas nisu oporavile: Nataša Bekvalac koja stenje „Sobu 23“, Dženan i Kerber, Jelena Tomašević sa „Bitangom i
princezom“, Kaliopi promuklo sriče Alisine
“Kestene”....ne, jednostavno ogromno NE i ne razumem kome je uopšte tako
nešto palo na pamet.
Ipak, nećemo o njma, jer, ovih dana je od presudnog značaja da čuvamo zdravlje,
pa i mentalno. Namera mi je da vam otkrijem koje su to pesme, (naglašavam!)
prema mom utisku i osećaju, nadmašile (dabome, takođe veoma dobar) polazni
model. Pošto stručnjak nisam, baš je taj subjektivni kriterijum dopadanja,
uravnotežen objektivnom vrednošću i statusom numere u popularnoj kulturi,
važno istaći pre ove i svake naredne
muzičke liste. Prema tome, više ste nego pozvani da u komentarima ostavljate svoje
kandidate, slaganja ili neslaganja sa mojim odabirima, obrazloženja zbog čega
je tako…Otvaram (trodelno) druženje sa, kako ih istoimena tematska emisija na
„Dvestadvojci“ zove, imitacijama iz
muzičkog sveta. U imenu izvođača svakog originala krije se link ka toj pesmi, dok su
obrade postavljene direktno ispod teksta. Uživajte.
10. Idoli - „Devojko mala“ (1981)
Original: Vlastimir Đuza Stojiljković u filmu „Ljubav i
moda“ (1960), kompozicija Darka Kraljića, tekst pesnika Božidara Timotijevića.
U
svakoj drugoj prilici bilo bi teško „uskočiti u cipele“ legendarnog Đuze i
prošetati ulicama Beograda, praćen temom iz klasika jugoslovenske
kinematografije, mjuzikla Ljubav i moda
koji dan-danas pleni svojom estetikom i urbanošću. Kažem, u svakoj drugoj, jer
teškoće nestanu kada ste jedan od omiljenih
novotalasnih dečaka VIS Idoli. Ni na
trenutak ne pomračivši divotu i važnost šlagera koji je svojevremeno postigao
veliki uspeh i u Rusiji (zahvaljujući interpretaciji Đorđa Marjanovića), ostali
su verni sebi i prethodnicima, obnavljajući interesovanje za stari hit u novom
ruhu. Njihova verzija je, zapravo, prva koju sam još kao klinka čula, praćenu
otkačenim spotom koji mi se trajno urezao u sećanje. (Neću lagati, jedan od
razloga je prelepi Vlada Divljan!)
9.
Bananarama - „Venus“ (1986)
I
ovde me spot, upamćen iz detinjstva, ponajviše vezao za veoma poznatu melodiju.
Dugo nisam znala da Šovan, Sara i Karen (poznatije kao ženski trio
“Bananarama”, izuzetno popularan tokom osamdesetih) zapravo nisu originalni
izvođači pesme. Zanimljivo je i to da su je najpre dugo izvodile u sklopu
nastupa, pre nego što im je pružena podršku da je uopšte snime. Njihovi producenti
se nikako nisu slagali sa idejom, verujući da singl, prvobitno vlasništvo
holandskih rokera “Shocking blue”, ne bi dobro zvučao u dens varijanti. Istu zamisao
su zatim iznele legendarnom timu Stock, Aitken & Waterman, a oni su, mada
isprva sumnjičavi, naposletku popustili pred upornošću devojaka. Rezultat:
čelno mesto na mnogim top-listama širom sveta i početak uspešne saradnje.
8.
Faith no more - „Easy“ (1992)
Kao jedna od uzdanica “Motown Records”-a, sastav predvođen Lajonelom Ričijem (ujedno autorom pesme) dosegao je vrh “Bilbordove” liste hitova odmah po puštanju u etar pomirljive balade “Easy (like Sunday morning)”. Ričiju je, istovremeno, poslužila kao dobar putokaz u smeru kojim će kasnije suvereno koračati kao interpretator kompozicija sličnog senzibiliteta. Petnaest godina kasnije, kolege iz sektora teškog zvuka obradile su pesmu na vrlo gospodstven način, koji se svideo Lajonelu, pa kako ne bi i ostatku planete? (Doduše, što se mene tiče, Majk Paton može da recituje reklamni flajer sa ponudom novootvorene picerije iz komšiluka, imaće moju pažnju. Volim čoveka, šta da se radi!) Elegantno i ležerno.
7.
Nipplepeople - „Frka“ (2015)
Original: Zdenka Kovačiček (1981)
Svi mi koji smo gledali i zavoleli seriju “Jutro će promeniti sve”, sem originalnom generacijskom pričom i sjajnom glumom privučeni smo i zadržani muzikom koja se može čuti iz epizode u epizodu. Dakle, nije bilo šanse da ne zapazite apsolutno hipnotišuću pesmu hrvatskog elektro-pop dua “Nipplepeople” u, khm, onoj sceni s kraja epizode “Cunami”. Savršeno uklopljena, ne samo zbog provokativnog sadržaja i zamamne klupske atmosfere (koja, uostalom, upadljivo struji iz zvuka zagonetnog, maskiranog sastava), numera ima ništa manje kontroverznu istoriju. Prva je snimila Zdenka Kovačiček, od mnogih smatrana balkanskom Dženis Džoplin, uoči Zagrebfesta. Međutim, tekst pokojne glumice Slavice Maras bio je cenzurisan - pogodite na kojim mestima! - tako da je pesma na uspeh morala da pričeka duže od tri decenije.
Original: Zdenka Kovačiček (1981)
Svi mi koji smo gledali i zavoleli seriju “Jutro će promeniti sve”, sem originalnom generacijskom pričom i sjajnom glumom privučeni smo i zadržani muzikom koja se može čuti iz epizode u epizodu. Dakle, nije bilo šanse da ne zapazite apsolutno hipnotišuću pesmu hrvatskog elektro-pop dua “Nipplepeople” u, khm, onoj sceni s kraja epizode “Cunami”. Savršeno uklopljena, ne samo zbog provokativnog sadržaja i zamamne klupske atmosfere (koja, uostalom, upadljivo struji iz zvuka zagonetnog, maskiranog sastava), numera ima ništa manje kontroverznu istoriju. Prva je snimila Zdenka Kovačiček, od mnogih smatrana balkanskom Dženis Džoplin, uoči Zagrebfesta. Međutim, tekst pokojne glumice Slavice Maras bio je cenzurisan - pogodite na kojim mestima! - tako da je pesma na uspeh morala da pričeka duže od tri decenije.
6. Annabella- „Fever“ (1986)
Original: Little Willie John (1956), mada se i verzija Pegi Li (1958) danas smatra kanonskom
Za otkriće ove pesme mogu zahvaliti svom najomiljenijem sitkomu „Married...with children“ i epizodi “Can’t dance, don’t ask me”. Keli Bandi na školskoj priredbi neplanirano menja koreografiju, pa umesto loše uvežbanog stepovanja igra sa privlačnim domarom po imenu Bruno, uz „Fever“. Reakcije prisutnih (ukjučujući njene roditelje) su urnebesne taman koliko je Kristina Eplgejt odlična plesačica (danas je možda manje poznato da je vrsna komičarka osnovala “Pussycat dolls” i bila njihov član dok se još uvek radilo isključivo o plesnoj grupi).
5.
Roxy music - „Jealous guy“ (1981)
Original: John Lennon (1971)
Boraveći
u Indiji, krajem šezdesetih (a sa njima i zajedničkog stvaralačkog puta), Lenon
i Makartni su napisali, svako za sebe, po jednu pesmu na istu temu. Dok se
Polov „Mother nature's son“ ubrzo pojavio na ploči „The Beatles“, Džon je
„Child of nature“ ostavio po strani. Dok je sa „Plastic Ono Band“-om pripremao
drugi solo album (u pitanju je čuveni „Imagine“), izvadio je iz naftalina, napisao potpuno nove stihove i dobili smo Ljubomorka. Kao singl će se, ipak,
pojaviti i proslaviti tek nakon Lenonove tragične smrti, u izvođenju Brajana
Ferija i njegove tadašnje grupe „Roxy music“. U svakom smislu impresivan omaž
na koji Džon sigurno ne bi bio ljubomoran.
4.
Ugly kid Joe - „Cats in the cradle“ (1992)
Original: Harry Chapin (1974)
Negde
između poeme inspirisane privatnim životom pesnikinje i aktivistkinje Sandre
Gaston, folk-rok verzije pesme koju je snimio njen suprug i današnjeg statusa
“srceparajuće” američke tužbalice posvećene otuđenosti između očeva i sinova
(koja čak i Barniju iz How I met your
mother uspeva da izmami pijane suze), “uglavila” se očaravajuće drska interpretacija odličnog američkog benda “Ugly kid Joe”. Ne samo zato što sam ih mnogo
slušala kao tinejdžerka (simpatišući pevača, dakako), već i zbog toga što je
ritam mnogo življi, za mene je ova obrada znatno bolja od izvorne.
Original: Gloria Jones (1965)
Mrtva
trka između obrade i originala, ali istina je da udovica Marka Bolana nije
imala mnogo uspeha sa svojom pesmom dok je početkom osamdesetih Britanci nisu
oživeli, reciklirali i učinili globalnim hitom. Danas je baš svako zna, a i
Merilin Menson se njenom obradom pokazao sasvim pristojno.
2.
Keel -
„Because the night“ (1986)
Original: Patti Smith (1978), u saradnji sa Brusom Springstinom
Slede
dva, možda, “nepopularna” mišljenja. Prvo: divim se Pati, volim njenu verziju,
ali, kada jedan hard rock bend uradi OVAKAV cover,
ne bi trebalo postavljati pitanje koja mi se više dopada. Ako vam baš, baš idu
na nerve visoki tonovi i električne gitare, ipak zaobiđite. Ali, ako vam je u
srcu melodični tvrđi zvuk iz osamdesetih, ovo je prava stvar.
1.
Judas priest - „Diamonds and rust“ (1977)
Original: Joan Baez (1975), posvećeno Bobu Dilanu i njihovoj vezi
I
drugo: priznajem, nisam objektivna. Obe verzije su izuzetne i baš zato što je u
pitanju jedan od retkih primera kada me, pri svakom uzastopnom slušanju, prva osvoji,
a druga podigne na još viši stepen oduševljenja i sasvim “oduva”, navodim
reakciju divne Džoan Baez. O samoj numeri i trenutku kada su joj pustili
verziju grupe “Judas priest”, izjavila je: Sviđa
mi se! Bila sam tako zapanjena kada sam je prvi put čula. Pomislila sam da je
divna. Ljudi veoma retko obrađuju moje pesme. Čini mi se da za to postoji par
razloga. Jedan je taj što su lične – nisu od univerzalne vrste. Mislim da je
drugi u tome što sam ih već otpevala, a ko želi da se nadmeće sa time? Ali uvek
laska kada neko to svejedno učini.
Sem toga, vokal
Roba Halforda je neverovatan. Možda su velikim delom i zato ponovo prvaci
muzičkog dana na mom blogu.