среда, 22. април 2020.

Scream until you like it: Ludački dobri metal vokali

predlaže: Isidora Đolović

„Ma, ona voli te kastrirane pevače“, rečenica je kojom me brat od tetke i dalje opisuje. Naime, ni u najbuntovnijim tinejdžerskim godinama nisam otišla dalje od, recimo, par predstavnika thrash metala: brutalniji žanrovi mi nikada nisu prijali. Ali, zato sve varijante melodičnog zvuka neobično volim i, eto, nisam ih prerasla: valjda se to zove prava ljubav? Elem, ono što me oduvek najviše oduševljavalo kod omiljenog muzičkog žanra možda su, pre same svirke, ili originalnosti scenskih nastupa, pa i tekstova pojedinih pesama, bili glasovi. Dobro je poznato da se u redovima rock i metal muzičara kriju neki od najvećih talenata, sa neverovatnom raznolikošću boja i raspona, tehnika pevanja, nezaboravnim uticajem koji su ostavili na armiju sledbenika. „Smanji te vrištavce!“, dodavala bi moja majka (prema njenom shvatanju, tada su to bili, recimo, Gale iz „Kerbera“ i Čipi iz „Osvajača“). Pokajala se veoma brzo, čim je mlađi brat  pod uticajem društva ušao u fazu turbo-folka. Prvi i jedini put su, tada, u naš stan uneti i besomučno preslušavani svi albumi Šaka Polumente, Lukasa, Elme, Bobana Rajovića i koga sve ne....u jednom trenutku, čak i moj poslovično suzdržani, trpeljivi tata morao je da odreaguje: „Sine, zanima me samo jedno: ko ti je dao tu ODVRATNU muziku?“ Srećom, bratovljeva slušalačka etapa bila je prolazna, moji se i nesvesno uželeli ‘ćerinih urlatora, tako da je put za Dikinsona, Halforda, Koverdejla i ostale, napokon bio otvoren.

Bile smo možda treći razred Gimnazije kada sam Jeleni snimila dve kompilacije pod nazivom „Beautiful voices“. Koliko je poduhvat u suštini bio zahtevan, ilustrovaću kraćim osvrtom na okolnosti potrage za muzikom tih dvehiljaditih. U vremenu dostupnosti svih mogućih sadržaja putem brze mreže, ponekad mi i samoj deluje nemoguće na kakve smo se različite načine dovijali da nabavimo ma i jednu pesmu omiljenog benda. Onaj kome bi pošlo za rukom da prikupi kompletnu mp3 diskografiju ili snimak koncerta, bio je „car“ u društvu. Kompjuter se u naš stan uselio kada sam imala sedamnaest godina, prvi muzički stub sa učitavanjem mp3 CD-a jedva godinu ranije. Do tada sam snimala i preslušavala kasete, dok su se za povremeno korišćenje naprednijih nosača zvuka starale drugarice koje su ih imale. Koristio se dial-up Internet zbog kog bi telefonska veza u stanu bila blokirana. Kad istekne vreme (označeno naglim “pucanjem” signala), a ti trči panično do kancelarije „Euneta” u centru grada, radi doplate minuta! Kupovali su se „divdža“ diskovi na tezgama, slušao „Hit 202“, mp3 kolekcije prosleđivale iz druge ili treće ruke, a pojedini srećnici sa ADSL-om preko tada veoma popularnog i uticajnog foruma yumetal povoljno nasnimavali retke, zanimljive albume iz svoje kataloške ponude. Vreme puno čari.

Ta moja drugarica je imala divan glas, ali dugo bila slabo upućena u kvalitetne žanrove. Međutim, volela je da uči, pa se od polaska u srednju školu do mature njen muzički ukus značajno transformisao i volim da verujem kako sam imala bar malecki udeo u tome. Sećam se da je u prvom razredu, na velikom odmoru, nagovarana od ostatka odeljenja uvežbavala neku pesmu Dare Bubamare zbog audicije za „Zvezde Granda“ (na koju, srećom, nije otišla). A sećam se i dijametralno suprotne scene, kako četiri godine kasnije, u dugoj crnoj haljini izvodi opersku ariju na pozornici prilikom uručenja diploma maturantima. Jelenu sam za svoje „crne Drakule“ pridobijala najpre preko Tarje Turunen i Šeron den Adel (s obzirom na to da je i sama tada počinjala da uči solo pevanje), pa smo polako širili dijapazon na jugoslovenski rock, irsku muziku, obaveznu klasiku i - heavy metal sa svim varijacijama. Moj način da bliskim osobama približim žanr koju najviše volim i time razbijem predrasude koje su uvek pratile „ljude u crnom“, zasnivao se na samoj muzici. Birala sam najlepše primere vokalnih sposobnosti pevača svojih omiljenih bendova i, u većini slučajeva, uspevala da izmamim barem osmeh odobravanja. Istom se nadam sa vama, jer sama se, eto, već kezim od uha do uha! Izbor sam ograničila na heavy/power metal žanr, sa par manjih odstupanja, jer je rock muzičara koji glasovima razbijaju čaše toliko da bih se svakako ogrešila o bar jedno ime, što zaista ne bih volela da se desi. Verujem da znate na koga sve mislim: Gilan, Plant, Dejvid Bajron, imenjak mu Koverdejl, Klaus Majne, Eksl Rouz, Sebastijan Bah, naravno Fredi....Nema ni žena, što nije znak antifeminističke nastrojenosti, već pokušaj da održim bar nekakvu koherentnost liste. U pitanju su muzičari iz manje-više sličnog miljea, sa neverovatnim (i podvlačim: NEVEROVATNIM) interpretacijama, jednako intrigantnim scenskim pojavama, uz to članovi bendova koje inače mnogo volim.
Moram još naglasiti šta me podstaklo na ovu ideju. Ne pratim „jutjubere“ i pravo je čudo da sam uopšte nabasala na ovu devojku, ali tim je iznenađenje prijatnije. Naime, od pre nekog vremena se često mogu zapaziti kanali pod imenom „Vocal coach reacts to...“ Ovu devojku ćete naći pod Rebecca Vocal Athlete, školovani je učitelj pevanja i, mada se primarno bavi klasičnom muzikom, otvorena za sve muzičke predloge koje joj pratioci šalju na preslušavanje. Njene reakcije su urnebesne, iskrene, detaljno obrazložene i - optimistične, u smislu da, kada govorimo o (ne)prihvatanju rock/metal pravaca, većina neupućenih na gluvo odbacuje, diskriminiše i vređa  poklonike i predstavnike bilo čega što nije mejnstrim. Sa uživanjem gledam kako Rebeka prijatno iznenađeno, očarano reaguje na tu muziku, pa se prisećam skoro identičnih Jeleninih prihvatanja svakog novootkrivenog izvođača. Ako se plašite, trenutak je da pobegnete glavom bez obzira. Ali, ukoliko ostanete i date im šansu, obećavam neočekivano putovanje visinama "teškog zvuka", u još težoj konkurenciji.

10. Serj Tankian (System of a Down)

Kada sam prvi put čula numeru “Arials” u izvođenju grupe “System of a Down” (hvala, Gorane!), bila sam očarana iako njihov pravac baš i nije onaj koji preferiram. Serdž Tankijan ima divnu boju glasa koja asocira na nešto drevno, istočnjačko, neobično. Možda sa tim ima veze činjenica da je ovaj svestrani umetnik jermenskog porekla? Politički aktivista i ubeđeni demokrata, muziku koju stvara (što uz bend, što solistički) oduvek upotrebljavlja kao savršeno sredstvo posredovanja značajnih poruka. Susret sa Tankijanovim pesmama je stoga blago uznemirujuće iskustvo i neretko imate utisak kao da ste kročili u duševnu bolnicu, čime vam on, zapravo, neuvijeno skreće pažnju na prirodu sveta u kome živimo: u isti mah cirkusa, ludnice i laboratorije zla. Uzmimo za primer samo naizgled luckast spot za pesmu “Empty walls”, gde upravo prisustvo dece u “bezazlenoj” igri (koja imitira teroristički napad od 11. septembra 2001.) upozorava dokle smo došli i o čemu moramo dobro da razmislimo. Mala opaska lične prirode: Tankijan mi je prisno lice zbog toga što neodoljivo podseća na mog razrednog.

9. Phil Anselmo (Pantera)

Evo, na početku spomenutog, retkog primera “brutalnijih” bendova koje volim. Prilično sam sigurna da su Pantera i Annihilator najdalje što sam otišla sa metal žanrom. Pesma koju sam za ovu priliku odabrala našla se na albumu “Cowboys from hell” (1990), a jedan od komentatora Rebekine recenzije zanimljivo je primetio: “Ono kad slušaš jednog od najboljih pevača, postepeno shvativši da istovremeno upravo slušaš jednog od najboljih gitarista sveta”. Da, to je neprežaljeni Dajmbeg Darel (ubijen na sceni 2004., o velikom gubitku je pisao “Metal Hammer”, a mi klinci bili sleđeni od neverice). Dobro obratite pažnju na to kako Dajmova gitara i Filov glas, pri kraju, horski vrište, “preslikavajući” jedno drugo, dobacujući se zvukom. Za naježiti se!

8. Miljenko Matijević (Steelheart)

Jedna od najsnažnijih interpretacija koje sam u životu čula dolazi od pevača hrvatskog porekla (rođen u Zagrebu 1964, kao dečak se sa roditeljima preselio preko okeana). “Majk” Matijević je, pored zapažene karijere sa grupom “Steelheart”, zaslužan za soundtrack filma “Rock star” (u kome pozajmljuje glas Marku Valbergu), kao i muziku za veliki broj južnokorejskih serija (zbog čega je poslednjih godina izuzetno cenjen u toj zemlji). Prekrasna hard rock balada “She’s gone”, sa prvog albuma momaka gvozdenog srca, pokazuje sav raskošan talenat ovog čoveka. Navodno raspolaže sa 3 oktave, ali utisak je svakako da je broj veći: nadasve čist, lep, jasan vokal.


7. Kim Bendix Petersen (Mercyful fate, King Diamond)

A sada nešto sasvim drugačije, čak i među metalskom bratijom zaista specifično. Imate moju garanciju da ćete, jednom pošto otkrijete glas danskog muzičara (koji već decenijama nastupa pod teškom šminkom i pseudonimom King Diamond), zaključiti kako nikada niste čuli ništa slično. On je nešto poput živog Fantoma iz opere i ostavimo li po strani sve religijske kontroverze, shvatamo da ovaj način interpretacije ili ne „varite“ uopšte (otuda razna potcenjivanja i podsmeh od strane ljubitelja, mahom težih formi metala: takvo je, barem, moje iskustvo) ili ste potpuno zabezeknuti, zastrašeni, zadivljeni. Svaki njegov nastup je priča u malom, svaka pesma svojevrsni narativ, a sam glas od bogate 4 oktave uglavnom se kreće visoko (tzv. falset), da bi odjednom sišao duboko, promenio boju, tako da zvuči kao da slušate potpuno drugu osobu (imajte u vidu, ovo je doživljaj potpunog laika, te ne umem da se stručno, precizno izrazim)! Impresivno vladanje glasom kao instrumentom, očigledna višedecenijska uvežbanost i neprepuštanje ničega slučaju. King Dajmond je bio gost Beograda 16. maja 2006., kada je nastupio u SKC. Sve i da sam ih pitala, roditelji me ne bi pustili (jer sam još bila maloletna i živela u Čačku; osim toga, prethodnog leta su napravili presedan i sa drugaricom me poslali na koncert "Dugmeta", ali mi je tom prilikom ukradena torba sa telefonom pozajmljenim od tetke), tako da ću večno žaliti zbog još jedne u nizu propuštenih prilika, ali sam zato sačuvala isečke iz „Metal Hammer“ reportaže.



6. Rob Halford  (Judas priest)

U prethodnim karantinskim nedeljama imali ste prilike da se ovde susretnete, možda i po prvi put, sa vokalnim genijem Roberta Halforda. Daleko merodavniji od mene opisuju ga sledećim rečima: Pored Ronija Džejmsa Dia i Brusa Dikinsona, smatra se jednim od začetnika pseudo-operskog stila pevanja, kakav će kasnije prisvojiti izvođači power metala. Redovno se pojavljuje pri samom vrhu lista najvećih rock frontmena svih vremena.(...) U istoriji žanra, malo je onih čiji stil pevanja biva tako uticajan i odmah prepoznatljiv, kadar da sa lakoćom šeta od „režanja“ iz grla do falseta koji „probija uši“. Stručnjaci kažu da raspon njegovog glasa iznosi čudesne 4 oktave. Među fanovima poznat kao „Bog metala“, učinio je crnu kožu i nitne svojim zaštitnim znakom, a napravio malu revoluciju i javnim priznanjem homoseksualnog opredeljenja (na MTV-ju 1998, što je bio veoma emotivan trenutak). Pevački uzor mnogih ne krije kako je njegov najveći heroj bio i ostao Fredi Merkjuri, žaleći što nije imao priliku da ga upozna. Za vas izdvajam klasični hit grupe „Judas priest“, koji je, ako bi me neko pitao, definiticija hevi-metala. Evo, upravo dok ovo pišem, cupkam nogama ispod stola i glava mi sama prati ritam. Ne mogu se oteti ni utisku kako je ovo savršena pratnja za video igricu.


5. Ronnie James Dio (Elf, Rainbow, Black Sabbath, Dio)

Neizmerno sam se rastužila kada sam, biće 16. maja tačno deset godina, čula da je svet ostao bez jednog od svojih najraskošnijih glasova. Dio je među pevačima koji su mi otvorili vrata rokenrola i čije mi pesme mnogo znače, u kom god sastavu ih snimio. Možda niste znali da upravo njemu dugujemo „metalski“ znak pozdravljanja, tzv. rogove i mada ga rasprostranjeno tumačenje vidi kao „sektaški, satanistički“ simbol, ono je pogrešno. (Ta-daaaaam! Obožavala sam da ovo objašnjavam svima koji su me gledali kao antihrista) Naime, porodica Ronija Džejmsa Padavone (kako je glasilo njegovo pravo prezime) vodi poreklo iz Italije, a dotični znak prstima često je pravila njegova baba kako bi oterala uroke ili lošu sreću...Glas kojim je pevao stručnjaci procenjuju kao niski tenor od 4 oktave, najubedljiviji u nežnim rok baladama i sa očiglednim uticajem stila iz epohe sedamdesetih. Nikada nije uzimao časove pevanja, ali je zato već kao petogodišnjak počeo da svira trubu, mnogo slušao operu, a posebno ga je oduševljavao Mario Lanca. Nikada nisam krila da mi “Black Sabbath” bolje zvuči sa Diom nego Ozijem i verujem da je posredi izuzetak kada nema ni govora o blasfemičnoj tvrdnji. Počivaj u miru, legendo...


* Prva četiri mesta zauzeli su pevači moja četiri i inače omiljena inostrana benda. Nisam morala čak ni biti pristrasna: nadzemaljski su u svakom slučaju…


4. John Patrick Jr. McDonald Midnight (Crimson glory)

Uvek mi se činilo da je grupa Crimson glory nepravedno potcenjena, naročito kod nas. Ne poznajem osobu koja ih obožava ili bar iole dobro poznaje njihov opus, a u Čačku, svojevremeno, niko iz mog šireg okruženja i generacije nije imao pojma ni ko su (zbog čega sam se i na planu muzičkih afinititeta osećala kao beznadežni vuk samotnjak). Hevi metal bend sa Floride predstavio se javnosti u drugoj polovini osamdesetih, albumom „Crimson glory“ ('86). Dve godine kasnije objavljuju remek-delo „Transcendence“, da bi 1991., posle nešto slabije ploče „Strange and beautiful“, frontmen napustio sastav. Oni su nekoliko godina kasnije nastavili muzičku priču sa novim pevačem, ali taj deo karijere nisam ispratila. „Midnajt“, ime pod kojim je originalni vođa grupe nastupao, zajedno sa maskama nošenim na sceni i promotivnim fotografijama, kao i sa poetičnim i mističnim stihovima pesama, neraskidivo je sačinjavalo jedinstveni šmek njihovog stvaralaštva. Nadam se da ćete poseban tekst o svemu tome jednom čitati na ovoj stranici. Kada je 2009. iznenada preminuo od stomačne aneurizme (imao je 47 godina), ostala je do danas velika neverica u meni, možda baš zato što mi se čitava pojava grupe „Crimson glory“ oduvek činila tako nestvarnom, hipnotišućom. Midnajt (ponoć) je imao  bukvalno anđeoski glas, sa razarajućim „vriskovima“ i škripavim tonovima koji su smenjivali one „milujuće“, a kakve zaista nigde više nisam čula. Evo, uostalom, na koji način je Džon Drening, gitarista „Crimson glory“-ja govorio o njemu: Znali smo da je poseban od prvog trenutka kada smo ga čuli. Nije baš bio fan heavy metala, više se povezivao sa grupama poput „Led Zeppelin“ i „Pink Floyd“, inspirišući se i učeći od njihovih pevača. Zaista je izražavao intenzivne emocije svojim glasom, bila to sreća ili tuga: bilo je neverovatno. Kada smo tek počinjali sa radom, otkrili smo da raspolaže neverovatno visokim rasponom punog glasa. To nije bio jedan od onih falseta i definitivno ne nešto kao King Dajmond. Midnajtov glas bio je znatno čistiji i siroviji. Na prvim probama pogađao je najviše note, pa smo znali da će se snaći u heavy metalu... 


3. Geoff Tate (Queensryche)

Još jedan četvorkaš kada je o oktavama u glasu reč, bariton koji je ulepšao i proslavio progresiv-metal bend iz Sijetla, „Queensryche“. Opet moram da primetim kako sam u rodnom gradu, po svemu sudeći, bila pionir promoter njihovog zvuka, a sigurno znam da sam svojoj generaciji otkrila genijalni konceptualni album „Operation: Mindcrime“ (CD pozajmljen rođaki Maji kružio je među ekipom i stigao sve do Zaječara, preslušavan u vozu do „Gitarijade“ i natrag; Maja mi je, nešto kasnije, crtala logo benda na majici!). Jedini od pobrojanih ima formalno muzičko obrazovanje, što se svakako dobro oseća. Džefova interpretacija je stabilna, dikcija razgovetna, fleksibilno i precizno pogađa najviše note, a bez imalo napora. Jednom prilikom sam drugarici, inače fanu rep zvuka, pustila „Queen of the reich“ i prikovalaje za fotelju: setih se toga dok sam gledala jednu od Rebekinih najzabavnijih reakcija na snimak uživo (drugi po redu koji vam postavljam dole). Bila je iskreno fascinirana Tejtom.


2. Michael Kiske (Helloween)

Odavno nameravam da, nekog oktobra, na blogu predstavim svoje voljene nemačke bundevice, grupu “Helloween”. Do tada, sa ponosom i radošću  rangiram neponovljivog Mihaela Kiskea kao vicešampiona (prvo mesto pripada jednom jedinom…ali, strpljenja!). Hamburžanin je sa nepunih osamnaest godina postao pevač grupe koja, do tada orijentisana pretežno ka thrash-metalu, donosi srećnu odluku da zaokrene u heavy/power smeru. Uslediće “dvotomni” (dakle, iz dva dela: 1987. i 1988.) konceptualni album, grandiozni “Keeper of the seven keys”. Početak devedesetih doneo je pad kvaliteta, malo su se pogubili, Mihi zbog dubinskih nesuglasica sa ostalim članovima napustio bend, a na njegovo mesto došao Andi Deris (drugačiji, ali takođe od fanova voljen i sjajan lik). Sećam se koliko me kao šiparicu oduševljavalo što neko, u tom trenutku mojih godina, poseduje tako zreo, moćan glas (treba li spomenuti, još jedan član kluba od 4 oktave). Nije ni čudo što se, kada je ’93. Brus Dikinson otišao iz “Mejdena”, baš Kiske spominjao kao njegova zamena…


1. Bruce Dickinson (Iron maiden)

...I upravo je zato Brus Brus, Bruce „Air Raid Siren“ (sirena za vazdušnu opasnost), pilot, radio voditelj, istoričar, pisac, mačevalac, pivar i pobednik u borbi protiv tumora jezika, jedina moguća opcija za šampionsko mesto. Prava renesansna ličnost, čovek neprevaziđenih sposobnosti, svaki koncert pretvara u jedinstveno iskustvo (govorim iz prve ruke, budući da sam imala neizmernu sreću da ga čujem uživo na Sajmištu 2007.), predaje se do kraja svemu što radi, ne poznajući granice prostora ili vremena. Ni u onom periodu provedenom odvojeno od benda nije mirovao, snimajući solidne solo albume; napisao je autobiografiju „What does this button do?“ (koju ću, nadam se, kad-tad prikazati u okviru knjiške subote); razvio srdačan odnos sa milionskom bazom fanova, o čemu najbolje govori činjenica da na koncertu bukvalno imate utisak kako se baš vama lično obraća, tražeći kontakt očima dok istovremeno nekako uspeva da trči, vere se uz scenske skalamerije, razvije britansku zastavu, neprekidno podstiče masu da „vrišti za njega“ (u pitanju je sada već čuveni Scream for me...! moto)....I za sve to vreme peva, u varijantama od šapata do vriska, glasom serijskog ubice ili uznemirenog dečaka, glasom koji muči, zavodi, osvaja, pridobija, koji je i svirep i mekan, a bez preuveličavanja fascinantan. Stručnjaci kažu, pred sobom imamo puni lirski tenor sa rasponom koji iznosi 4,25 oktave. Nakon školskog primera tog božanstvenog dara, zatvaram rubriku baladom koju obično, već deceniju i po, pustim svakom ko ranije nije slušao „Iron maiden“, pa zamišlja ko zna šta i (zbog ilustracija sa majica, nama Mejdenovcima dragog Edija) ko zna kakve „karakondžule“. Ne moram da naglasim, reakcije su nepodeljeno pozitivne. Što se mene tiče, ilustrovaću još jednim ličnim primerom: u srednjoj školi sam (kao verovatno nikad više u životu) bila zaljubljena u vršnjaka koji je takođe obožavao „Iron maiden“. Prošlo me odavno, dok  ljubav prema bendu traje i traje...From here to eternity!