субота, 07. мај 2016.

Subota sa knjigom: Čitalački izazovi

piše: Isidora Đolović

Već duže vreme se vodim mišlju o rezervisanju malo većeg prostora na blogu za ono što je moja profesija, predmet najvećeg interesovanja i istraživanja, ali i zaista najveća životna ljubav - književnost. Osmislivši novu koncepciju, a ponajviše podstaknuta svojim blog-društvancetom (jer, tek sa izvesnom povratnom reakcijom objavljivanje zaista dobije i pravu svrhu i adekvatnu motivaciju), otvaram nešto što bi se moglo nazvati Saturday book club. Za stvarno interesantne "čitalačke izazove", poput Kaćinog, nažalost, nemam ni vremena niti potrebe - s obzirom da preko godine ionako mnogo čitam, "Goodreads" challenge mi je sasvim dovoljan.
U skladu sa tim, želim prvo da zahvalim svim putnicima-namernicima koji bace pogled na moje tekstove, prokomentarišu, nešto možda zapišu, primete, otkriju. Zbog njih blogovanje stiče novu dimenziju i postavlja pred mene kako veću odgovornost, tako i pravo kreativno uživanje. 
S obzirom da u sredu ističe materijal sa "Bulevara umetnosti", a imajući u vidu obaveze (prvenstveno akademske, stručne) koje nekako prirodno slede praznike, ne mogu da garantujem da ću biti toliko redovna. U zavisnosti od inspirisanosti i slobodnog vremena, pojavljivaće se novi postovi - ideja, Bogu hvala, nikad ne manjka. Šta mogu da obećam?

"Subota sa knjigom" podrazumevaće utiske o objavljenim izdanjima, preporuke, razmišljanja o knjigama i književnosti uopšte, izdavaštvu nekad i sad, svim vidovima čitanja - iz ličnog ugla nekoga ko se od treće godine ne razdvaja od knjiga, stripova, novina (i bilo čega što sadrži slova).
Nedelja ostaje "dramska", barem dok traju analize "Bordžija" (otprilike do sredine leta) - šta će nakon toga biti tema, videćemo, svaki predlog je dobrodošao. Pregledi sezona, recenzije filmova iz drugog, intermedijalnog ugla, sa komparativnim pristupom temi, svakako su ono što može da se očekuje.
Kolumne na različite teme, društvena kritika, aktuelnosti, komentari, feljtoni koje sam zapostavila (Priče o pesmama, Zaboravljeni talenti, Vremeplov, Recenzija, Ultimate...) i sve ostalo što pišem ili objavljujem na drugim mestima, ići će "u etar" sredom.
Na taj način, pored predaha od stručnog štiva i istraživanja,ovaj moj omiljeni hobi nekome možda bude interesantan, pa i od koristi.

Za početak, imam zadovoljstvo da vam predstavim jednu zanimljivu knjigu, objavljenu prošle godine (izdavač je Evro-Giunti):
Svojim arhaičnim naslovom, ovaj neobični roman poziva na podjednako jedinstveno putovanje kroz estetsko, lirsko, duhovno. Kroz laži, prevare, izneverena očekivanja. Kroz jedan nemilosrdni svet bučnog i opasnog grada, kako u prošlosti, tako i iz vremena sadašnjeg. 
Nose nas pri tom očaravajući stil i izbrušena, promišljena, barokno-moderna (ako je ova konstrukcija moguća!) rečenica.
Vode nas četiri glasa, četiri korespondirajuće duše, četiri potrage različitim putevima - za istovetnim.
Preko grešaka do smisla. Osluškujući sebe, spoznaju (jedni) druge. Nude tračak nade za slomljene živote, kroz crnu stvarnost. 

Ne opsedaju nas zalud neki ljudi i njihove sudbine. Te sudbine, duboko sam verovao, samo su odgonetka. (str. 94)

A svemu je "krivac" kraljica Natalija Obrenović. Čuvena po lepoti, umu i duhu, a najviše po patnji. Njena biografija oduvek opseda Velesa Petronijevića, docenta estetike i savremenog velegradskog Don Žuana u zrelim godinama. Kao odgovori na lične patnje i iščekivanja, na prozoru počinju da mu se pojavljuju njena "pisma" sa mirisom cimeta i lavande. Uspostavlja se imaginarni dijalog sa nesmirenom dušom koja luta kroz vekove u potrazi za saglasjem. Ispoveda svoje tuge, greške i kajanja, ne bi li - kao u bajkama - pronašavši razumevanje, nekog smrtnika nagradila odgonetanjem onoga što ga muči, a sebi izborila konačni spokoj.

U taj lanac misli, ispovesti, postepenog otvaranja najskrivenijih kutova duše, upleteni su Natalija (kao dobri duh iz prošlosti, skrhana neprebolnom tugom za jedincem Sašom, propalom ljubavi sa Milanom, prisilnim rastankom od zemlje koju je volela više nego da joj je bila zavičaj), Veles (hedonista, otac neželjene devojčice Lade iz braka sa jednom nasrtljivom studentkinjom), njegova sestra bliznakinja Vesna (ambiciozna i večito zauzeta doktorka, koja ima vremena i razumevanja za sve osim sebe, sve dok ne počne da gubi onoga kome je do tada bila idolopoklonički posvećena, nevernog supruga Davorina. Povrh svega, usvojila je Velesovo napušteno dete) i mlada intelektualka Itana (Velesova avantura za jednu noć, koja ulazeći "u kožu" svoje ubijene sestre Vedrane i sledeći njena rizična istraživanja, pokušava da raskrinka mrežu elitne prostitucije). 

Saglasila bih se, u Srbiji sve teče sporo i neprimetno. Teskobno je za Prometeje, za hulje prostrano. I ne poimam je li to do vladara, ili do sveprihvaćenog manira. (str. 123)
kralj Milan i kraljica Natalija sa sinom Aleksandrom
Imena većine likova nisu slučajno potekla iz slovenske mitologije, jer u svakome od njih živi nešto staro koliko i samo vreme, iskonsko i pagansko, žudnja za postojanjem koje je lišeno zavaravanja i zaludnosti. Njihovi glasovi su raznovrsni, autentičnim stilom ispripovedani i predočeni, a u osnovi imaju jednaku dubinu i snagu otvorenog uma, slobode željnog srca. Prepliću se kao u zanimljivoj debati, naizmenično, kroz ravnomernu smenu diskursa:  epistolarnog, e-maila, SMS-a, unutrašnjeg monologa...a svega podjednako ubedljivog i uzbudljivog.

U zanimljivom spoju istorijske, psihološke i savremene krimi priče, roman predstavlja prijatno iznenađenje i osveženje domaće proze, te svakako pažnje vredno ostvarenje. Tim pre što pokreće izvesne, do sada u literaturi nenačete teme, spajajući prošlo i sadašnje, duh i telo, istinu i sramotu, pokajanje i ponos. Najiskrenije preporuke!

Naša snaga je samo u onima koje volimo. Taj alfabet naučimo u detnjstvu. A često, kasnije, njime ne umemo ni reč zapisati.
Ja, duh koji još uvek nad Vama bdije, šaljem Vam Bukvar da ta slova nanovo izučite. Želim Vam da njima jednoga dana pišete rečenice.
Pozdrave Vam šalje ona koja to nije znala, iskrena i za svog života nedovoljno tim slovima opismenjena, Natalija Obrenović. (str.71)

autor
Aleksandra Mihajlović je, inače, profesor književnosti u pančevačkoj Gimnaziji, doktorand Filološkog fakulteta (zahvaljujući čemu sam i imala čast da je upoznam, na predavanjima i pre nego što sam uopšte saznala da je, ne samo divna osoba, već i sjajan pisac!), prava moderna dama i veliki znalac. Svestranost, posvećenost pozivu, neumorni duh i mnogo ljubavi za ljude oko sebe, prenela je na stranice svog drugog po redu romana - odličnog dela, vidno brižljivo i strpljivo stvaranog.


12 коментара:

  1. Divne preporuke!
    Uvek mi predstaviš nešto novo i intrigantno.
    Uspešno preneseš očaranost nekim delom i sam autorov talenat.

    Što se tiče preporuka za dramu nedeljom, ukoliko ne nađemo nešto intrigantnije, mogli bi to biti Tjudorovi.
    Nema mnogo epizoda, a recenzije istih bi ti potrajale koji mesec.

    Hvala na divnom tekstu 💋

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala!:)))
      Mislim da bi ti se ova knjiga dopala, baš je neobična i po stilu i po temi.
      Aleksandra je moja koleginica i super lik, kad sam saznala da piše, odmah sam potražila knjigu (nova je, prople godine izašla i već ima drugo izdanje jer je prvi tiraž rasprodat) i ostala ODUŠEVLJENA. Posle Ane, moje najveće otkriće "ženskog pera". Da se zna kako ima pravih spisateljica u Srbiji, nisu sve voditeljke i šund-"bestseleri".:)

      E, i meni padoše na pamet.:) Sastavila sam već spisak, biće zanimljivih stvari. Hvala, čim se setiš bilo čega o čemu bi volela da komentarišemo, javi.

      Hvala tebi na čitanju. :)))
      Kao što si i sama rekla, pišem o onome što volim i što mene lično interesuje, pa ako proširim na ostale, misija ispunjena.:)

      Избриши
  2. Odličan tekst 👍
    Pre svega jako mi se dopada ideja i raspodela postova i ja kada krenu obaveze delim na tri dana (utorak-GOT, četvrtak-filmska/serijska kritika, subota-top 10) mada ću sada i nedelju da uvedem jer to su dani kada su ljudi tu 💓
    Ako mi ne zameraš ja bih ti predložila da po završetku recenziranja Bordžija (GOT s6 će valjda do tad biti gotov) počneš isto tako sa GOT, ja bih rado ponovo od prve epizode gledala i komentarisala sa tobom, obožavam tvoja zapažanja 💜
    Odlična rubrika i odlična preporuka za ovu knjigu nisam čitala ali odmah sam zabeležila na čitalački wishlist 💞
    Sjajan post, još jednom 💕

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala. :))))
      Baš to, nekako je lakše i meni da unapred isplaniram i raspodelim postove, a i lakše je pratiti. Uopšte, kad imaš koncept, sve je preglednije. :) Pošto mi se ne da ništa menjati vizuelno, da barem tematski malo osvežim.

      Znaš li da sam baš "Game of thrones" razmatrala, nego razmišljam, da ne bude višak, toliko se piše o seriji i sve imamo odeljke o njoj...a opet, svako to radi na svoj način, tako da hvala na ohrabrenju, definitivno će ići "GoT" u nekom trenutku, baš bi i meni prijalo da se skoncentrišem sistematično na sve, od prve epizode. :)))

      Knjiga je baš skoro izašla, tako da malo ljudi zna, ali nadam se da će biti uspešna jer je baš dobar stil i neobična radnja.:)

      Избриши
    2. Odlično inspirisala si me da napravim svoj raspored <3
      Definitivno treba da pišeš o GOT ne znam ikog ko radi takvu vrstu recenzija i ti radiš odlično, ako misliš da je GOT too much onda vikinge možeš da razmotriš, za njih znam da ih ne gleda mnogo ljudi :)

      Избриши
    3. Mnogo ti hvala, radiću i "Game of Thrones" i "Vikinge", nikakav problem, ako voliš da čitaš, ja svakako volim da recenziram. :) Što mi je serija draža, to sam više inspirisana.:)))

      Избриши
  3. Jao uopšte nisam znala da je Saška pisac, mojoj smeni nije predavala, ali jeste drugim odeljenjima. Baš, baš mi je drago, a i sama knjiga zvuči izuzetno zanimljivo. Sećam se kako smo u školi uzbuđeno prepričavale da se ona zabavljala sa Glogovcem.😆Pošto je njegov otac sveštenik u Pančevu, samo nisam sigurna trenutno u kojoj je crkvi. Uvek mi je drago kada čujem za nekog darovitog sugrađanina i kada se moj grad pročuje još po nečemu, osim buvljaka i zagađenja, jer je tako divan grad.
    Jako mi je drago što si osmislila sasvim novi koncept i jedva čekam da čitam tvoje recenzije serija i filmova, imaš uvek jedinstven i svež osvrt, koji pronikne u suštinu.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Odmah sam se zapitala znaš li je, zbog Pančeva.:)))
      Ja sam Aleksandru upoznala na predavanjima prošle godine i baš me oduševila svojom opuštenošću, spontanošću, prava žena-zmaj. I jednom prilikom prokomentariše, onako uzgred, da "sprema knjigu". Jedva sam čekala da pročitam i mogu ti reći da me osvojio pre svega stil, a onda i nesvakidašnje povezivanje savremene tematike (i dosta hrabre!) sa istorijom. Svakako ti je preporučujem, odlično napisano i nadam se da će se još pročuti.

      Haha, nisam znala za Glogovca, super!:))) Ona mi je baš sjajna. U Pančevu sam bila samo jednom, u prolazu, ali mi se mimo zagađenosti (koja je tad, u zimu, bila baš očigledna) dopalo. :) Žao mi je što Čačak propada iz godine u godinu, a bio je mnogo lep.

      Mnogo hvala :))), imam dosta ideja, samo da prođu obaveze bar delimično, pa se nadam realizaciji zanimljivih tekstova.
      Znači mi podrška, zapravo, to mi je najveći podstrek.:)))

      Избриши
  4. Bravo za rubriku Subota s knjigom <3 Evo odmah se pretplaćujem.
    Ja sam pokušavala da uvedem neki red, da određenim danima objavljujem određene stvari, ali mi nije uspelo, ne postižem. Nadam se da će tebi poći za rukom.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala.:)))
      Odlučila sam da unesem neki red i grupišem tekstove. Znam da neću moći redovno da objavljujem, nagomilale mi se obaveze oko fakulteta, a nadam se uskoro i zaposlenju, ali vikend mi nekako dođe kao najrealniji "tajming".:)
      Dobro je i to što uglavnom spremim tekstove unapred, u "drafts".
      Volim da imam isplanirano vreme, tako da mi se i novi raspored čnekako sam nametnuo, a i čini mi se logičnijim.
      Hvala na čitanju.:)))

      Избриши
  5. Sad tek vidim ovu rubriku! Odlicna je, kao i ceo tvoj blog, zaista ga sa uzivanjem citam. Zabelezila sam naslov ove knjige, potrazicu je u biblioteci. Ovaj spoj savremene tematike i istroije me je vec kupio!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Mnogo hvala na čitanju i drago mi je što pronalaziš zanimljive stvari i nove ideje. :)))) Trudiću se da i dalje bude interesantnih priča i predloga. Hvala od srca!:))))

      Избриши

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...