недеља, 27. март 2016.

Rewatching "The Borgias": Sezona 2, epizoda 5

komentariše: Isidora Đolović


The Choice

Prelepo otvaranje epizode donosi nam izuzetnu vizuelnu raskoš i anticipiran je kontrast završetku. Dominiraju zlatna i crvena boja, na očaravajućim freskama i haljinama italijanskih gospi. U Bazilici svetog Petra, smeštene u prve redove, tri Rodrigove „Supermenke“ došaptavanjem razmenjuju opservacije o mehanizmu crkvene hijerarhije, genijalnom ustrojstvu nalik na banku, koje Lukrecija naziva - „theater of redemption“.

Vere i zavere: Otac i sin i dalje igraju igrice sa željenim i javnim identitetima. Ipak, Rodrigu je najvažnije što čuje da je Čezare i dalje, pa makar i „povremeno masikirani“, kardinal. U ful lovačkoj opremi sada vidimo i Askanija Sforcu. Dok Bordžije planiraju naredni korak- obračun sa odmetnicom Katerinom, kardinal pokušava da odvrati papin gnev od svoje rođake. Ne bez sladostrasničkog prizvuka u glasu, Rodrigo iznosi nameru u vidu zahteva da mu se goropadna plemkinja lično pokloni u Rimu, poljubivši njegov papski prsten. Izbor koji joj se nudi, nasuprot opciji svojevoljnog izražavanja pokornosti ima pretnju da će Forli biti sranjen sa zemljom, a ona okovana i dovučena u Rim, te javno ponižena.


Čezare se nudi da ovom prilikom bude izaslanik ocu, koji ima sopstvenu misiju, u Firenci, sa Askaniom. Tamo je, naravno, već Dela Rovere, nadomak grmljavine Savonarolinih oštrih propovedi. Pravedničke, buntovničke, jeretičke? - Zavisi od perspektive slušaoca, a njih je mnogo. Prerušeni papa prisustvuje govoru gnevnog fratra protiv zelenaštva Medičijeve banke. Neskriveno se divi protivniku, znajući da je važno upoznati mu sve mane i vrline. Istovremeno, „napipava“ i sponu za pogodbu sa firentinskim knezom.

Za to vreme, junior hita na pregovore, u pratnji vernog Mikeleta. Ovoga puta mu je on i neka vrsta domaćina, vodiča, pošto se ispostavlja da je Forli njegov zavičaj. Prezgodnost je pomalo iznenađena tim otkrićem: “Ne mogu zamisliti tvoje rođenje, Mikeleto.“ Ni ja, Čez, ni ja! Prirodno, njegova porodica pojma nema o profesiji svog „poker face“ džindžera. Majka (Barbara Flynn)  je radosna do neba zbog sinovljeve iznenadne posete, navodnom večitom studentu medicine nelagodno, a njegov „dottore“ Čezare se silno zabavlja, mada i šarmira gospođu Korela. Zanimljivo je videti hladnokrvnog plaćenika dok ga roditeljka tetoši, nutka hranom, briše mu masne „ruke iscelitelja“ („Maestra!“, dodaje Čezare dok mu se „smeši brk“), ushićena što je čedo svratilo nakon dugog odsustva. Sve porodice liče jedna na drugu, uključujući i ono „ljubi ga majka“!
Kevo, izblamira me za desetku....
Poseta Augustina (Darwin Show), prijatelja iz detinjstva, samo povećava Mikeletovu nelagodu. Novost o ženidbi „Jagodinkom Simonović s lenjo oko“ propraćena je ciničnim opaskama, nakon majčinog razložnog komentara o potomstvu kao glavnoj svrsi uspostavljanja bračne zajednice. Posle srdačnog Čezovog zagrljaja za mamu, dvojac nastavlja put. Back to reality - tek da nas ne zavara upravo posvedočena domaćinska idila, Mikeleto, onako uzgred, otkriva Čezaru kako je ubio sopstvenog oca.

DR Đulijano se ne da, iako su njegovi pokušaji i promašaji izgleda već postali nadaleko poznati, pa ga čak i Savonarola na to, pomalo podsmešljivo, podseća. Ipak, vizija (kojoj veruje više nego ičemu drugom) predstavlja i blagoslov i dozvolu za ubistvo! Pobunjeni, žilavi kardinal dobija fratrovo ovlašćenje da bude „mač Apokalipse, mač pravednosti“, ponovo „death on a pale horse“.

Dok mu rade o glavi, Rodrigo inkognito i osvrćući se preko ramena na svakom koraku, ide ka palati Mediči. Pjero brzinski, kao đače uhvaćeno u lenčarenju, sklanja noge sa radnog stola i posprema isti - dok Makijaveli dočekuje iznenadnu „inspekciju“ pred njegovim kabinetom.

Pogodi ko dolazi na večeru: Na tvrđavi Forli obasjanoj bakljama, vijore se zastave. Njeni bedemi su osigurani francuskim topovima - Čezare samo Mikeletom. Dočekuju ga još jedna mamica, Katerina (Gina McKee) i njen sin adolescent, Benito (Noah Silver).
Odrasli se malo zaboravljaju u svom, od prvih izgovorenih rečenica dvosmislenom dijalogu. Katerinin pogled predatorke, kao da govori:“Poješću te živog!“, ali ni Čezare ne bi naivan! U sekvenci o predaji i pokoravanju, referiše na sebe kao tog „nikoga“ kome se Sforca možda povinuje (povežimo sa finalom prve sezone „Nessuno/Nobody“). Večera je prilično bizarna, s obzirom da njih dvoje flertuju dok im „kastrato u pubertetu“ peva. Čezare smatra da dečko nije za vojnika - mamici se srce smekšalo, pa će svojevoljno kleknuti pred gostom.
Medičijevi su ugroženi od strane fanatičnih Savonarolinih sledbenika. Pjera zanima samo umetnost, možda i scenska, s obzirom da uspešno karikira fratrov govor. Makijaveli mu dođe nešto kao staratelj - odmerenošću i razboritošću, koliko god se malo pojavljivao, dominira i „krade“ svaki kadar. Rodriga brine isključivo sigurnost depozita njegove crkve. Svaki pokušaj podmićivanja je unapred isključen, mada bi on i rajem trgovao. Odlazeći, Rodrigo i Askanio mozgaju čime bi to mogli domamiti Savonarolu u Rim. Promućurni kardinal Sforca svestan je sagovornikove taktike „držati neprijatelje što bliže“, iskusio je na sopstvenoj koži. U stopu ih prati DR, na konju - nekim čudom niko ne reaguje iako mu je kapuljača spala i dospeo je na čelo povorke.
I gazda i sluga provode grubu noć. Čezaru će poseta domaćice prirediti malo tuče, više ljubakanja. Ko je tu koga savladao? Ili je bilo nerešeno? Konačno li se i njemu posrećilo? Uglavnom, brzo je zaboravio Ursulu, uz Dominatrix-damu kojoj ne smeta mini-val, a zna i za jadac, pardon, lažne topove. U dosadnom „vaćarenju“ bez kraja, koje je usledilo, u fokusu je kardinalski prsten. S druge strane, Mikeletova grobljanska avantura pokazuje da plaćenik ima još mračnih tajni, a nisu u pitanju ubistva. Surprise, surprise - on voli muškarce! Budući ženik, Augustino, njegov je bivši ljubavnik. Poskidaše se i pade rvanje u grčkom stilu, na nečijoj humci. Renesansa all the way! Naravno, sledi upozorenje momčetu da se drži dalje od Rima - Paolov primer beše dovoljno poučan.

Dame u bordelu: Rodrigo ima u planu podvrgavanje Savonarole inkvizicionom sudu, a njegove tri Gracije sprovode nešto drugačiji lov, ne baš na veštice, već na kardinale. U tom cilju, prečešljaće prestonička legla bluda. Kontrast između njihovih prelepih, prefinjenih lica i haljina u odnosu na jazbinu u kojoj su se obrele, vrlo dobro je istaknut. Šerlok-Vanoca gotovo na samom ulazu prepoznaje prvi trag, kardinalsku čarapu. Naravno, na radnom mestu je i Paolova družbenica, koju odmah vrbuju u novi pokret za prava prostitutki. Kad je već u pitanju najstariji zanat na svetu, što ne bi bio i najstarije fenimističko jezgro?!
Da se razumemo, nije njima toliko stalo do dobrobiti „prodavačica ljubavi“, koliko do pribavljanja materijala za ucenu pohotnih članova Kurije. Madam je bez dlake na jeziku, pa podseća Đuliju i Vanocu na to da bi bez pokrovitelja možda i same završile gde i ona. Bogatstvo i plemstvo osiguravaju budućnost rimske devojke (setimo se prošlonedeljnog slučaja Bjanke Gonzaga), ali, Vanoca u odgovor na to ističe nepobitnu razliku između kurtizane i „uličarke“. 
Poučen ličnim iskustvom, DR nastavlja da se protiv Bordžija bori njihovim oružjem. Primeniće otrov, a dejstvo osigurati postepeno i pažljivo, istrenirati i „prošvercovati“ papi tzv. kušača. Međutim, kada je na red došlo traženje dobrovoljne žrtve, „svi junaci nikom ponikoše“, jezikom narodne epike rečeno. Pristupiće mu jedan anonimni mladić, a pogodba je pala pod zloslutnom grmljavinom i iznenadnim pljuskom, koji se sručio kao znak da je prihvatanje smrti pouzdano.

Dođoh, videh, obljubih: Čezare u gostima, dan drugi. Katerina ponovo kupuje sebi vreme krevetskim igrarijama. Daleko od toga da je Prezgodnosti neprijatno, ali, živci svejedno počinju da nestrpljivo trepere. Sforca ne krije da s njom nema šale - dobiće ono što želi, bez obaveza da išta pruži zauzvrat. Ona je „muška žena“, da ne kažem „klimakterična ždrebica“ i savršena kontrola joj je drugo ime. Podgreva Čezarove vojničke snove, laska njegovoj muževnosti, ali ne glumi nemoć. Za to vreme, Mikeleto takođe upražnjava sado-mazo aktivnosti pod okriljem mraka, začinjene grobljanskom atmosferom - i to, da sve bude još bolesnije, na očevom grobu!
Jutro posle, trijumfalni polet ljubavnika je splasnuo, pa Čezare odbačen kao krpa sedi u kuhinji i čeka na famozni odgovor. Da bi ga još više ismejala, Katerina poziva u posetu rođaka Đovanija i u njegovom prisustvu saopštava svom kratkotrajnom toyboy-u da je njena odluka (a zar je iko sumnjao?) bez pogovora odrična. Uz sve to, dok Đovani tvrdi da su ga „na prevaru oženili Lukrecijom“, Čezaru će ipak senka osmeha proleteti licem na spominjanje poniženja kome su Bordžije podvrgle bivšeg zeta.
Nad Rimom se sprema nevreme. U katedrali uveliko traje ceremonija pričešća. Paralelno sa scenom eksplozije Čezarovog besa, pri čemu će (isprovociran uvredama na sestrin račun) divljački napasti i ubiti Đovanija, grom udara u kupolu i izaziva rušenje rimske bazilike. Posle višestrukih  uboda u telo omraženog Sforce, Čezare se baca u  jednako bezglavi trk. Rodrigo, na svojoj strani, takođe izgubljen od panike, pokušava da spasi dete na koje se srušila greda, ali mališan mu svejedno umire u naručju.

Dramatična završnica takođe se odvija kroz simultane scene. Iako nadomak nišana, Čezaru i Mikeletu polazi za rukom da pobegnu. Pri taktičkom razdvajanju u šumi, daje pratiocu okrvavljeni nož za Lukreciju - znak ispunjenog davnog obećanja (negalantnom mužu bi izvadio srce i poslužio joj ga na tanjiru, ali, avaj, nije ga pronašao u Sforcinom…stomaku?!). Ostavši sam, naslonjen na stablo, suočava se sa (iako ne prvim) svojeručnim zločinom i diplomatskim neuspehom.
Sem Rodriga, sujeverni strah je blokirao mantijaše, pa niko ne želi da uđe u crkvu i pomogne u spašavanju preživelih. Papa je slomljen, uviđa koliko su strašni odgovornost tijare i bol neuspeha da sačuva pastvu. Preispitivanje pred Bogom prati užasavajući strah da Bordžije više nisu miljenici sudbine. Stravični bilans u završnoj sceni zaključuje prikaz unutrašnjosti katedrale u ruševinama. 

Нема коментара:

Постави коментар

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...