петак, 05. фебруар 2016.

Muzički upitnik

piše: Isidora Đolović


"Šekspir nikada ovo nije radio", sasvim sigurno, a nije ni moja malenkost. Odmarajući glavu od dnevne doze  univerzitetskih obaveza, pripremajući se za gledanje jednog (i to baš muzičkog!) filma, u međuvremenu sa uživanjem čitajući interesantne tekstove članova ove blog-zajednice, naleteh na jedan kome nisam uspela da odolim. Svakako, nailazila sam i do sada na tzv. "tag-postove", ali uglavnom nisam imala mnogo strpljenja da ih preuzimam, a ni volje za previše "autobiografskih" iskoraka ovim putem. A nije da ne volim savremene, zrelije varijante onih, u školskim danima tako omiljenih leksikona, naprotiv - kroz njih otkrivamo sami sebe, a onda i delić svog sveta drugima (koje to interesuje). Prva godina mog blogovanja (2010) sadržala je nekoliko tekstova u "top lista" maniru i oni se još uvek mogu pronaći, prelistate li arhivu. I pošto se ovaj izazov odnosi na jednu od mojih najvećih strasti, a to je muzika, izdvojila sam vreme da, eto, pokušam formulisati odgovore na ne mali broj pitanja. Inicijativa je Sarina, da napomenem!
Podsetilo me ovo iskustvo na jedan stari intervju iz legendarnog časopisa "Rock", koji je Mladen Vojičić Tifa, tada sveže izabrani pevač "Bijelog dugmeta", premijerno dao novinarki Suzani Trbarić. Počinje duhovito, sa: 

Znaš, ja do sada nikada nisam...Ti si mi prva. - Znaš, i ti si meni prvi. Tako smo Tifa i ja probili led. Dalje je sve bilo lakše. 


E, pa, muzičkom anegdotom u muzičko anketiranje - pre svega, čini mi se da pored književnosti, ništa ne volim toliko predano. Nažalost, talentovana za bavljenje ovom umetnošću nisam (imam sluha, ali očajnu boju glasa - i govornu, a kamoli kada pevam!) i zbog toga mi je oduvek žao, pa se trudim da barem kao poznavalac nadoknadim tu uskraćenost. Muzika je za mene mnogo, mnogo više od prostog treštanja u pozadini, ona je verni pratilac, sveprisutna (ako ništa, u mojoj glavi, naročito uzimajući u obzir da nikada nisam imala mp3 ili mogućnost slušanja pesama na telefonu, pa se dok putujem, npr, redovno oslanjam na zamišljanje ili premotavanje melodije u sećanju), povezana sa važnim događajima u mom životu, osobama, sredinama. 

Još od najranijeg detinjstva, koje su obeležili zvuci iz mladosti mojih roditelja - na svu sreću, bio je to dobri, stari rock'n'roll i jugoslovenski pop, tada još uvek čistokrvan i bez upliva orijentalnih elemenata; preko tinejdžerske "heavy metal thunder" faze i buntovnog poistovećivanja odrastanja, traganja za sopstvenim izrazom, stilom i putem, sa muzikom u kojoj sam se pronalazila; do današnjeg odsustva isključivosti - ne i kriterijuma, vrednovanja muzike isključivo po kvalitetu i emociji koju u meni budi, a ne više striktno po žanru...ona je uvek, svuda oko mene.

Naravno, postoje određeni nazovi-pravci koje nikako NE MOGU da slušam, uglavnom ni prihvatim kao muziku: turbo-folk u koji ubrajam i "etno pop City records splavovi" varijante, onda bljutavi, banalni "pop hitići", elektronika koja jednolično i monotono "buši" mozak, previše agresivan metal ili punk - buka i bes bez smisla i potrebe....sve drugo dolazi u obzir. Ono što preferiram, što je mojoj duši najbliže, pratioci bloga već znaju iz starijih članaka:
Volim da otkrivam nove stvari, ne nužno skorašnje u smislu datuma, već meni nove, manje poznate. Da iščitavam knjige na tu temu, da analiziram spotove i pesme, vraćam iz zaborava vredne, a potcenjene izvođače i otkrivam ih ljudima. Priznajem da sam skeptik po pitanju današnjeg mora popularnih pojava, zaista sam retro-fan i nostalgičar. Ponosim se svojom kolekcijom gramofonskih ploča i žao mi je ponekad što više nisam tinejdžerka koja prvi put otkriva određene bendove, što više nikada neću moći da ponovim baš taj osećaj oduševljenja pred novim.

Još nešto, kao što me nipošto ne vredi pitati za omiljenu knjigu ili pisca, ili istorijsku epohu, čak i film - tako će sa muzikom "rabota" biti zaludna. Mogu da izdvojim, u najboljem slučaju, "top 5" ili 10, ali, čak i tada će mi već u narednih pola sata pasti na pamet još toliko i više izostavljenih kandidata! Tako da su ovi odgovori rezultat trenutnog opredeljivanja, nikako konačna i iscrpena lista...Da ne dužim mnogo, pitanja su zanimljiva, pa vas pozivam da se i sami njima pozabavite.

1. Poslednja pesma koju si slušala?

David Bowie - "Wild is the wind". Često na repertoaru ovih dana. 

2.Poslednja pesma koju si otkrila na YouTube-u ili Tubler-u?

Nemam pojma šta je ovo drugo, a što se YouTube-a tiče, moram prvo da naglasim kako je, uz sve prednosti pronalaženja nemogućih snimaka i otkrivanja pravog "zakopanog blaga" svetske muzičke riznice, ujedno prouzrokovao izvesnu lenjost i nestrpljivost. To znači da, usled toliko stvari koje su na svega "klik" razdaljine, uglavnom na kraju ne slušam NIŠTA, jer me, naprosto, mrzi...Nedostaju mi dani kada smo motali trake na kasetama, čekali uz radio (stari, dobri "Hit 202"!) ne bi li pustili pesmu koju ćemo uspeti da snimimo BEZ upada reklamnih džinglova; kada je nabavljanje mp3 diskografije bilo pravi podvig, a onaj ko je imao veći broj albuma i što raznovrsnijih predstavnika ljubljenog žanra bio pionir u ekipi (dva prsta gore, ta sam!); kada smo preslušavali od početka do kraja, strpljivo i sa zanimanjem, kada je sve bilo novo i uzbudljivo....Fali mi osećanje otkrivanja, strah da ti pesma kojom si oduševljen ne dosadi, pa oklevaš da je mnogo puštaš, iako će se hteo-ne hteo euforija "izlizati" i splasnuti...sve to je nestalo sa mogućnošću da kompletna svetska muzička scena bude na dohvat ruke prosečnom korisniku Interneta. 

Da odgovorim na pitanje, nisam je baš otkrila, ali mi je sada malo više došla u vidokrug: China - "In the middle of the night".

3.Omiljeni Soundtack?

Uh, ovo je jedno od tih nemogućih pitanja. Mnogo volim muzičke filmove, ne samo mjuzikle u užem smislu, pa ću pokušati da sažmem: od domaćih, svakako "Crni bombarder", od stranih, neka bude "Passion" Pitera Gebrijela za "Poslednje Hristovo iskušenje", muzika iz "Streets of Fire" i "La Bamba". Ali, ima ih još mnogo, mnogo - "Kum", "Bilo jednom u Americi", "Kosa", uglavnom sve rađeno za "Bonda" i "Betmena" (Bartonovog)....
Evo, sad naleteh na reprizu "Montevidea" i moram da zaključim da je Robert Pešut alias Magnifico uradio ODLIČAN posao - muzika iz oba filma i serije je prelepa.

4.Omiljeni bend?

Koliko god zvučalo kao kliše, moram staviti bendove koje volim najduže, najpostojanije, mada me klinačka euforija za njima odavno prošla i često prođe čak i godina da ne pustim ni jednu pesmu. Ta je naklonost sada zrela, stabilna, neprolazna. Od stranih, svakako Iron maiden, Helloween, Queensryche i W.A.S.P. Od domaćih, Bijelo dugme, Divlje jagode i (stari) Osmi putnik. Jedino njih volim i pratim u svakoj fazi, uz njih sam otkrivala muziku, a imala sreće i da većinu nabrojanih   čujem uživo.

5.Omiljeni solo umetnik?

S obzirom da najveći broj mojih muzičkih heroja nekako ide uz svoj bend, u ovoj kategoriji je bez konkurencije jedan jedini, neponovljivi, neprežaljeni - Bowie.  
Od žena, Kate Bush. Od domaćih, Đorđe Balašević, Slađana Milošević.

6.Live nastup koji želiš da čuješ ?

Nažalost, kao što mi je uskraćena mogućnost teleportovanja vremeplovom, tako i 95 % mojih voljenih izvođača nikada neću moći da čujem uživo - ne samo zbog činjenice da su uglavnom mrtvi, već i zato što bi ovi još "držeći" sasvim sigurno pokvarili sliku koju o njima imam. 
Ipak, mogla bih svake godine iznova slušati "Iron maiden", a volela bih da čujem i vidim "Scorpions", "W.A.S.P." (jer sam dva puta propustila nastupe u SKC), "Whitesnake" i "Depeche mode".

7.Guilty pleasure?

Shvatila sam, vremenom, da u suštini možda i nemam "guilty pleasure".
To su, po definiciji, stvari koje objektivno ne vrede, za koje bi po svakom kriterijumu trebalo da nas bude sramota što povremeno u njihovom slušanju uživamo. Obično sam kao takve navodila "one hit wonders" numere iz decenije u kojoj sam rođena, poput stvari Sandre, Pet shop boys, Dead or alive, Modern Talking, a onda shvatih da su to sasvim dobre pesme i, posebno upoređene sa današnjim (s)hitovima, pravi dragulji. 
Ali, evo, moja "grešna zadovoljstva" su "Oči boje duge" (uopšte nisam u "vesele devedesete" fazonu, ježim se na godine najcrnje inflacije i rasula, pamtim ih više nego dobro - ali, ova pesma je zaista lepa, pa još kad sam saznala da je vokal Ivana iz "Negativa"...), neke stare pesme dens grupe Colonia (Indira stvarno ima moćan glas) i od mlađih Taylor Swift, jer mi je iz nekih razloga mnogo simpatična i stvarno se trudi (pesme su joj kliše, sve na iste teme i kalup, ali, za razliku od ostalih, vidi se da je posvećena i baš, baš profi, a to cenim).

8.Pesma koju si mrzela ali sad voliš ?

Ovo je bio hit na radiju prošlog leta, besomučno je vrteo moj brat (čiji se muzički ukus baš drastično razlikuje od mog), a mene izluđivala. Uopšte nije u mom fazonu, međutim, sada mi je tako egzotična i pravi podsetnik na leto, neko ostrvo: izvesna Antonia - "Marabu".
Isto tako počinje da mi biva prihvatljiv Gibonnijev "Libar", koji sam do skora mrzela iz dna duše (mislim, "kao pčela u žlici čaja" je definitivno još uvek među debilnijim stihovima koje sam čula).

9.Pesma koju si volela a sada mrziš?

Mnogo je potrebno da bi mi se nešto baš smučilo, posebno ako to nešto baš volim. Uglavnom mi ih odbojnim učine drugi ljudi, ili dosađivanjem i skrnavljenjem pesme, ili naprosto kada ih vežem za njih u sećanju. Ili ako je očajna obrada, a ima i toga. Npr, kada god čujem onu splavarsku verziju "Nataše", u originalu beskrajno poletnog hita Poslednje igre leptira, želudac mi napravi salto. Radio stanice favorizuju, sudeći po učestalosti emitovanja, novu, džibersku verziju.

10. Bend za koji ti je žao što se raspao?

Žao mi je svakog meni dragog benda koji više nije na okupu i istovremeno,  nije mi žao nijednog, jer je bolje otići na vrhuncu nego blamirati se pod stare dane i okaljati uspomenu na slavu. Sem toga, kad ne mogu da funkcionišu, a to je obično slučaj usled sukoba muzikantskih sujeta, "bolji je dobar razvod, nego loš brak". 
Ali, npr, žao mi je što je Andi Deris napustio "Pink cream 69" i prešao u "Helloween", jer bez njega bend više nikada nije bio isti, baš kao ni "Helloween" bez genijalnog Mihaela Kiskea. 

11.Omiljena pesma iz fima?

Volim kada je pesma dobro "uglavljena" u radnju, pa nekako prirodno dođe i skrene pažnju na sebe, navodi te da je potražiš i po njoj upamtiš ceo film ili makar tu jednu sekvencu. Recimo Svejzijeva "She's like the wind" iz "Prljavog plesa"; pomenula sam već "Vatrene ulice", "Nowhere fast" mi je jedna od najboljih numera iz nekog filma uopšte.
Ili one kratko, a fantastično uklopljene u kontekst zbivanja ili naprosto atmosferu radnje, kao "Love hurts"(Nazareth) u "Detroit rock city" ili "Relax" (Frankie goes to Hollywood) u "Rock star".

12.Omiljena filmska tema?

"Un ano de amor" iz Almodovarovih Visokih potpetica; "Svečane bele košulje" iz Crnog bombardera; "The Sound of Silence" iz Diplomca.


13.Pesma uz koju si odrasla ?

Odrastala sam uz mešavinu tatinih (YU grupa, Indexi, Smak, Led Zeppelin, Deep purple, Uriah heep, itd), maminih (Čola, Dugme, Balašević, Massimo Savić) i tada popularnih stvari (Tajči, moja prva omiljena pevačica; "Vampiri", kasnije Tap 011, K2, i sl.).  

14.Album koji si slučajno našla i zavolela?

Sve kasnije, iz tinejdžerskog doba, otkrila sam sama i zauvek zavolela. Ponajviše "The Crimson Idol" W.A.S.P.-a.
I, recimo, celokupan britanski new romantics pokret, pogotovo ploče "Kings of the wild frontier" i "Prince charming" sastava Adam and the Ants.

15.Pesma na stranom jeziku ?

Ako ne računamo engleski, koji ni sama više ne doživljavam kao strani jezik, pomenuta "Un ano de amor" (Luz Casal), "Dona con te" (Ana Oxa) i "Hijo de la luna". 

16.Pesma iz godine u kojoj si rođena? 
Te 1988. je bilo mnogo, mnogo dobrih pesama i albuma, na šta sam baš ponosna. U nekom od prethodnih tekstova sam primetila kako su moji omiljeni bendovi, nekom čudnom slučajnošću, baš tada objavili svoje najbolje albume. Izdvojiću legendarni "Operation:Mindcrime" Queensryche-a i "Transcendence" grupe Crimson Glory. Od pojedinačnih pesama, posebno volim "Sign your name" (Terence Trent d'Arby) i moju omiljenu "That time of year" (Vinnie Vincent invasion).

17.Pesma iz omiljenog muzičkog žanra?

"Restless gypsy" (W.A.S.P.), "Brother wolf, sister moon" (The Cult), pomenuta "That time of year" i "Keep the faith" (Bon Jovi)

18.Precenjena pesma?

Za mene su precenjeni svi današnji "veliki hitovi", koji se usled svoje bezličnosti i bezvrednosti zaborave čim sezona prođe, kao i kvazi-intelektualne i "avangardne" pesme nekih podjednako precenjenih bendova, naročito onih iz "kruga dvojke", starih i novih.

19.Pesma koju svima preporučuješ?

Eurythmics - "The miracle of love".

20.Pesma koja te podseća na određeni događaj?

Svaka pesma me podseća na neki period mog dosadašnjeg života, neku osobu, situaciju, sredinu...Npr. "Don't cry"(Guns n roses) će uvek biti himna mojih tinejdžerskih dana, izlazaka na branu kraj Morave, sećanje na prve svirke, prvu cigaretu, prvu ljubav, karirane košulje, "starke" i klinački bunt. Sećam se svake važne pesme u meni važnom razdoblju, muzika je naprosto verni pratilac i "soundtrack" moje svakidašnjice. "Talk to the moon" (Pink cream 69) asocira na odavno zatvoreni beogradski klub "Living room" i dane studiranja. 


21.Pesma uz koju uvek moraš da pevaš?
Whitesnake - "Still of the night", Duran Duran - "Planet Earth".

22.Pesma koja te rasplače?

"Forever young" (Alphaville), ""Neki novi klinci" Đorđa Balaševića i "Krive staze sam gazio" Osmog putnika, mada ih ima još, osetljiva sam.

23.Omiljena brza pesma?

"Call of the wild"- Saxon, "Poison" - Alice Cooper. Ali, kao što rekoh, ima ih bezbroj.

24.Omiljena božićna pesma?

"Kad kazaljke se poklope" - Crvena jabuka. Prvi ovogodišnji tekst na blogu o tome govori, donekle. Izdvojila bih i WHAM - "Last Christmas".

25.Omiljena pesma iz Dizni filma?
Kompletan soundtrack "Zvonara Bogorodičine crkve" i kompletan film "Fantasia", remek-delo. "Bella Note" iz "Lady and the Tramp".  Uzgred, obožavam Diznijeve crtaće.

26.Omiljena klasična melodija?

Ravelov "Bolero" i tetralogija "Prsten Nibelunga" Riharda Vagnera. Obožavam i opere. Susret sa klasičnom muzikom je već posebno iskustvo, dodir večnosti. Nije ni čudo što se odavno primenjuje u terapeutske svrhe.

27.Omiljena road trip pesma?

"California dreaming"!

28.Omiljeni opening theme iz serija?
Volim "epske" melodije, dakle, opredelila bih se za uvodne špice serija "Vikings", "The Borgias", "Game of Thrones", "Tudors", "Camelot", "Pillars of the earth", "Merlin"...

29.Omiljena pesma trenutno?

Vaya Con Dios - "Just a friend of mine".

30.Omiljena pesma svih vremena?

Neke od omiljenih sam već nabrojala, a najsavršenije su mi "Bohemian rhapsody" (Queen) - kompletna, jedna od pesama za pusto ostrvo, zvukovni totalitet - i "Sve će to, o, mila moja, prekriti ruzmarin, snjegovi i šaš" Bijelog dugmeta, čista emocija pretočena u zvuk i reč.


10 коментара:

  1. A ja mislila da sam jedina iz naftalina izvukla Queensryche. :)
    Obožavam ritam, ma ceo feeling pesme "I don't believe in love".
    Slažem se za Kiskea apsolutno..
    U 90% stvari nam se poklapa ukus, uradiću tag uskoro pa ćemo videti i razlike. :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Keti, JA ne mogu da verujem da ih još neko zna i voli, sećam se kako sam u Gimnaziji otkrila društvu alternativaca ovaj njihov album, ljudima uglavnom promaknu, a šteta. Džef Tejt je jedan od najboljih vokala, a pesme su im sjajne, počev od debi albuma, pa "Warning" i "Rage for Order", naravno, vrhunac je "Operation:Mindcrime" i ja isto najviše volim "I don't believe in love" + "Eyes of a stranger".

      Kiske mi je tek genijalac, sa samo 18 godina ONAKO pevati, jedan fascinantan raspon glasa, tehnika, razvaljuje.
      Slušala sam Derisa uživo, on je zaista veliki šoumen, sjajan frontmen i faca :), ali, stari "Helloween" je ipak bo neprevaziđen, baš kao što je Deris u "Pink cream 69" bio "kao riba u vodi".

      Moram priznati da su LP ploče "Keeper of the seven keys", I i II, kao i "Operation:Mindcrime" moje najveće diskografsko blago. :))) Još da ulovim "Crimson idol" i "Abigail".

      Избриши
  2. Odličan izbor oesama baš mi je drago što si se odlučila da uradiš, muzika iz '80ih je verovatno najbolja muzika koja je ikad postajala, a posebno me oduševila omiljena pesma svih vremena ja je smatram najbolje urađenom pesmaom ikada :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala tebi. :*
      Baš sam se zabavila, ali, eto, već po puštanju posta u etar, setila sam se još mnogih izostavljenih pesama, a koje su se mogle ovde naći. :)
      "Bohemian Rhapsody" je meni lično zaista najkompletnija numera, jer ima - sve: a capella pevanje, balada, brza rock sekvenca, opereta, gitarski solo, zato uvek kažem da bih je odnela na pusto ostrvo kada bih morala da biram samo jedan singl - jer te "provoza" kroz više žanrova i nije monotona. Svaki put ostanem zabezeknuta od oduševljenja. Neću pominjati tekst, koji je sam po sebi posebna priča, ali, Frediju i ekipi svaka čast, ovo im je kruna ionako zadivljujućeg opusa. :)
      Muzika osamdesetih je bila nekako posebna i prepoznatljiva, uključujući i spotove, pa i filmove, poseban način kadriranja, snimanja, zvuk sintisajzera i saksofona, neki šmek koji prepoznaš i izdvojiš u milion, a koji se posle nije mogao iskopirati.
      Zato me oduševilo kada sam prvi put čula "Hurts", jer su zvučali kao ispali iz te epohe, nisam mogla da poverujem. :)))

      Избриши
    2. Delim oduševljenje sa Hurts ili kako ih ja zovem fantastični spoj Duran Duran i Depeche Mode. :D Ne mogu da prežalim što nisam bila na koncertu u Bg, nakon njihovog prvog albuma.
      Jao ja sam se sa Antoniom "drogirala" u leto 2013., tako zarazna pesmica, evo sada sam morala da je pustim. :D
      A za Boemsku rapsodiju se me već dirnula u srce, meni je Queen najbolji bend svih vremena, nikada neću prežaliti što u Srbiju nikada nisu došli na čelu sa Fredijem i što bih naravno suviše bila mala da idem. Bila sa na njihov koncert 2008. i ova numera se izvodi na svakom koncertu turneje tako što se pusti snimak Fredija preko video bima, emotivan trenutak baš, ali nije to to. Za neke bendove priznajem nisam čula, ali jedva čekam da se malo bacim u istraživanje, uvek volim da čujem nešto novo, muzika je za mene kao bombonjera ( sad zvučim kao Forest Gamp :D ) nikada ne znaš šta ćeš da dobiješ.

      Избриши
    3. Hvala!:) Drago mi je da ti je bilo zanimljivo.

      Mene su "Hurts" oduševili na prvu, prosto nisam mogla da poverujem da je to savremeni bend, postigli su zvuk koji mnogi na silu pokušavaju da stvore. Odlično poređenje sa DD i DM, zaista su mešavina, plus imaju tu sofisticiranost i eleganciju. Sećam se kada su dolazili, ni ja nažalost nisam bila na koncertu, a na mom fakultetu je zavladala prava pomama, imala sam utisak da svi idu sem mene. :(

      Jao, da, "Queen" je bez sumnje jedan od najboljih bendova svih vremena, a Fredi je neponovljiv, nezamenljiv, legenda koja i danas očigledno budi toliko emocija kod publike, stare i nove....Hvala ti, nadam se da ćeš pronaći još nešto fino za svoj ukus, ja takođe volim da otkrivam novo, uživam u dobroj muzici. A taj citat iz "Forest Gampa" mi je jedan od omiljenih, tako jednostavna suština lepote života.:)

      Da znaš da baš sad, pod utiscima "Velvet Goldmine"-a razmišljam o staroj, dobroj muzici i modi koja je uz to išla, koliko pleni i dan-danas.

      Избриши
  3. O super pdosjetila si me na neke pjesma koje dugo nisam cula, pa cu sad da ih vrtim danima haha .. dolican post, i zanimljivi su ovi tagovi (samo ja lijena da pisem toliko) :D ...

    e i nesto mi palo na pamet dok sam listala postove, da li si ikad razmisljala o onom presjeku teksta ( da se pojavi read more)?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala, drago mi je što ti je bilo zanimljivo.:)))
      Meni je ovo prvi put da se bakćem sa tagovima, ali, nisam mogla da odolim, kad je o muzici reč.

      Da znaš da sam baš o tome mislila, bilo bi lakše, uopšte, razmišljam o preuređivanju stranice na vizuelnom planu, da bude preglednije. Hvala na predlogu!:)
      Stavila sam već "You might also like", ali, def. bi bilo dobro i "Read more".

      Избриши
  4. i evo jedan songic od mene.. nisu '80. al je dobro :D

    https://www.youtube.com/watch?v=sSRJvq4Wd48

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala :**, čarobna je kompozicija! :)
      Pisala sam povodom njegove "Moonlight shadow" sad u decembru...sjajan umetnik.:)

      Избриши

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...