четвртак, 30. јануар 2014.

Poslednji princ pesnika

 autor: Isidora Đolović

Branko Miljković
(1934 - 1961)


Ne napuštaj me svete

Ne idi naivna lasto



Ne povredite zemlju

Ne dirajte vazduh



Ne učinite nikakvo zlo vodi

Ne posvađajte me sa vatrom

pustite me da koračam

Prema sebi kao prema svome cilju



Pustite me da govorim vodi

Da govorim zemlji

I ptici koja živi od vazduha

Glas moj ispružen kao živac



Pustite me da govorim

Dok ima vatre u meni

Možda ćemo jednom moći

Da to što kažemo dodirnemo rukama


Ne napuštaj me svete

Ne idi naivna lasto

  ....pevao je tako  savremeni Orfej, osećao i živeo svoje neobične stihove, prožete filozofijom i mitovima, tradicijom i inovacijama, tragikom i nadom. U liniji velikana, duhovne braće Laze, Disa,  Momčila i francuskih simbolista, a opet, na svoj način - neponovljiv, hermetičan, nedokučiv i pored svih pokušaja da ga interpretiramo. Šetao je harizmatični Branko Kalemegdanom i za sobom ostavljao neizbrisivi otisak, dodir boemije u nestajanju. Tragao za prejakom rečju, znajući da će od nje stradati, ali istovremeno i duboko uveren u to da je "feniks jedina istinska ptica". Uzalud budeći Euridiku, prorekao je da će "poeziju svi pisati", sumnjajući da sloboda neće umeti da peva "kao što su sužnji pevali o njoj". Izazivao je sudbinu, predajući se jedino poeziji, nedodirljivoj i moćnijoj od smrti.

MORE PRE NEGO USNIM

Svet nestaje polako. Zagledani svi su
u zažljivo vreme na zidu: o hajdemo!
Granice u kojima živimo nisu
granice u kojima umiremo.
Opora noći mrtva tela,
mrtvo je srce al ostaju dubine.
Noćas bi voda samu sebe htela
da ispije do dna i da otpočine.

Putuj dok još ima sveta i saznanja:
bićeš lep od prašine, spoznaćeš prah i sjaj.
Oslepi, svojim koračajući putem, al znaj:
lažno je sunce, istina je njegova putanja.
Nek trgovci vremenom plove sa voskom u ušima,
ti smelo slušaj kako pevaju pustinje,
dok kleče bele zvezde pred zatvorenim
morem i ima
u tebi snage koja te raspinje.

Praznino, kako su zvezde male!

Tvoj san bez tela, bez noći noć,
pridev je čistog sunca pun pohvale.
To što te vidim je l moja il tvoja moć?
Prozirna ogrado koju sjaj savlada,
pusta providnosti od koje me strah hvata,
tvoj cvet je jedina zvezda iznad grada,
tvoja uzaludnost od čistoga zlata!
Svet nestaje polako, tužni svet.
Ko će naše srce i kosti da sahrani
tamo gde ne dopire pamćenje, pokret
gde nas ne umnožava i ne ponavljaju dani!
Iščupajte mi jezik i stavite cvet:
počinje lutanje kroz svetlost. Reči zaustavi!
Sutra će sigurno i kukavice moći
ono što danas mogu samo hrabri i pravi
koji su u prostoru između nas i noći
našli divne razloge drugačije ljubavi.
Svet nestaje. A mi verujemo svom žestinom
u misao koju još ne misli niko,
u prazno mesto, u penu kada s prazninom
pomeša se more i oglasi rikom.

 

     U senci izbora i štrajkova, juče se navršilo 80 godina od rođenja slavnog Nišlije. Još pre tri-četiri decenije, kada je poezija bila (čini se) znatno više "na ceni", njegovi su stihovi predstavljali nezaobilazni deo repertoara intelektualno osvešćene omladine. Dele se i sada po "facebook"-u, ali, nije to više čar izbledelih redova, požutelih listova na kojima je neka ruka mastilom utisnula sudbonosne reči, zanoseći se i zagledajući u beskraj budućnosti. Našavši se pred teškim i neizvodljivim zadatkom da napišem o pesniku nešto novo, originalno, snažno bar približno kao sve do sada sročeno - odustala sam. Biće, verujem, dovoljno ovo skromno podsećanje.

                                                             Mi imamo samo reči


I divno smo se snašli u toj nemaštini





3 коментара:

  1. Ja sam ga iz srednje škole upamtila kao zgodnog melanholika :-)

    ОдговориИзбриши
  2. Hvala.:)
    Mislim da je Branko zaista poslednji "ukleti pesnik", poslednji pravi melanholik i jedna od onih fantastičnih književničkih figura koje pamtimo i volimo, čak i kada ih baš ne razumemo.

    A uvek sam verovala da sami pesnici, svojim delima, bolje govore o sebi nego iko od nas poštovalaca sa kitnjastim tiradama. Posebno Branko. Stihovi su rečitiji i glasniji od bilo čega. :)

    ОдговориИзбриши

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...