понедељак, 27. мај 2013.

(Anti) Reklame

  autor: Isidora Đolović

  Ponekad nas nasmeju, zainteresuju ili oduševe, ali, mnogo češće iznerviraju, izazovu "transfer blama" ili osećaj srama koji je nedostajao njihovom (obično odlično plaćenom) tvorcu. Kao da više nema kultnih, efektnih i inteligentnih poruka koje vrše svoj zadatak na pravi način. Kada prekinu film ili seriju, trajući toliko dugo da zaboravimo šta smo gledali, izgubimo svaku volju i unapred omrznemo proizvod koji nude. Agresivnost je oduvek pratila svaku reklamnu kampanju, drugačije ne bi ni moglo, ali, sve više potrošački-kupoprodajni-pohlepni motiv odnosi pobedu nad svakim smislom, razumom i poštovanjem onih kojima se spot obraća. Sve češće se posle nailaženja na takav video, bilbord ili sliku u novinama osetimo posramljeno, besno ili prosto zabezeknuto.
   Najnoviji primer desio mi se baš pre neki dan. U toku desetominutnog bloka smenjivanja šarenih kadrova koji ispiraju mozak, uspavljuju svest i brišu pojam o onome što je zabludeli gledalac uopšte pratio, jedan momenat me prenuo iz nevoljne letargije, učinivši da protrljam oči u neverici i premotam u glavi šta sam to upravo čula. Jer, naviknuti da mehanički pratimo i olako primamo isporučene sadržaje, prestali smo mnogo obraćati pažnju na njihov (be)smisao. Ovoga puta, moju pažnju je negativno zadržala sledeća poruka: "Nemoj biti kao tvoj ćale...MENTOS". Reč je o bombonama. Videh posle da je sinhronizovana i prevedena, tj. identična reklama postoji i na drugim jezicima. Ne znam za te zemlje, ali, u kontekstu srpskog zvuči više nego uvredljivo, kad razmislite. Sukob generacija, bunt protiv staromodnog i konzervativnog večita je tema. Ali, čak  iako smo svi mi u nastupu tinejdžerskog besa ili neslaganja nekad rekli ili pomislili da nam je ćale "mentos", ima li smisla i ukusa kada se to pečatira jednom otvorenom, medijski protežnom parolom, gotovo sentencom?! Otac, roditelj uopšte, ne samo da više nije nikakav autoritet niti poštovanja vredna figura, nije cool- on je i mentol. Truba. Ne sledi takav uzor, sruši stare idole i "budi kul"!
    Iste večeri, nešto kasnije, nova diskriminišuča reklama me sačekala: "Ne budi majmun - čitaj Informer". Jasna aluzija na tri mudra majmuna iz japanske filozofije (Mizaru-Kikazaru-Iwazaru; "See no evil, hear no evil, speak no evil"), koji u ovom kontekstu mogu simbolizovati cenzuru protiv koje se novinari bune, potpuno je obesmišljena i trivijalizovana krajnjom porukom. Sažetak je postigao suprotan efekat. Ja ne čitam pomenute novine, priznajem da do skora nisam znala ni da postoje! Nije mi ni na kraj pameti da budem majmun, a očigledno to ispadoh- i ne znajući.
promašena poenta - u rukama nevičnih, svaki predmet izgubi dobar oblik
  Setih se onda ne tako dalekog slučaja ukinutih bilborda sa uvredljivom reklamom za paštetu "Argeta". Posle niza žalbi i apela sa obrazloženjima zašto izvesna poruka nije primerena, nestala je, povučena. Tek tada. Možda je i neko od nadležnih uočio pre puštanja u etar, ali, zarada je bila važnija od ljudskog dostojanstva....
  Pada mi na pamet i sveža kampanja za mini "Lav" pivo, koja opisuje novu ambalažu i ovim rečima:"Kažu da nije za prave muškarce, da je za baletane, mamine sinove...kažu da je za tvoju mlađu sestru". Pa onda sve one tablete za mršavljenje, koje u jednom slučaju reklamira izrazito vitka plavuša, rezignirano odgurnuvši grickalice i sa očajnim izrazom na licu posegavši za kutijom pilula. Posle konzumiranja, tek tada, dečko joj rado prilazi, a "uverljivosti" radi, razlika je jedino u tome što se iz vrećaste majice svukla u donji veš. Ili one za "vijagru", uloške (uvele su prepatetični pojam "oni dani"), hranu za pse i mačke, kao i već legendarne deterdžente i praškove koji brzopotezno "skidaju i najtvrdokornije fleke". Pa savremene idile američki iskeženih porodica, sa roditeljima tek par godina starijim od dece, blistavih izbeljenih zuba "od uveta do uveta" i bez ikakvih problema sa računom na plastičnoj-magičnoj kartici kojom kupuju bez ograničenja. Još dođe najbezazlenije to što već godinama i pored bezbrojnih skretanja pažnje, tvrdoglavo greše u reklamiranju kozmetike "Garnije" (francuski-"Garnier"), u našoj verziji "GarnijeR". Taj drski suglasnik samo se u našem prevodu zapatio i ni da mrdne (doduše, nedavno na lokalnoj televiziji čuh i za "GranD Pri"!). Ako nastavim, primeri će se nizati, a poenta je jedna: nema im kraja. Ako ne vređaju dostojanstvo, vređaju našu inteligenciju. A trebalo bi da je to dvoje povezano.
   Ko osmišljava, a ko dozvoljava ovakve stvari? I kada prestaju biti zanimljive? Da li je moguće da je kapitalističko društvo u svom proždrljivom jurišu na zaradu potpuno prestalo da uzima u obzir izvor svojih prihoda, kupce i čak ih otvoreno ponižava, verujući da su sasvim zatupeli, pa ne primećuju?
  Da priča ne bude sasvim negativna, ima i lepih reklama - pogledajte samo one za "Milku", "Coka Colu" ili najnovije za "Jaffu", sa Đurom. Dakle, može i drugačije.

5 коментара:

  1. Hello from France
    I am very happy to welcome you!
    Your blog has been accepted in Europe Serbia and Montenegro N°105 a minute!
    On the right side, in the "green list", you will find all the countries and if you click them, you will find the names of blogs from that Country.
    Invite your friends to join us in the "directory"!
    The creation of this new blog "directory" allows a rapprochement between different countries, a knowledge of different cultures and a sharing of different traditions, passions, fashion, paintings, crafts, cooking,
    photography and poetry. So you will be able to find in different countries other people with passions similar to your ones.
    We are fortunate to be on the Blogspot platform that offers the opportunity to speak to the world.
    The more people will join, the more opportunities everyone will have. And yes, I confess, I need people to know this blog!
    You are in some way the Ambassador of this blog in your Country.
    This is not a personal blog, I created it for all to enjoy.
    SO, you also have to make it known to your contacts and friends in your blog domain: the success of this blog depends on all Participants.
    So, during your next comments with your friends, ask them to come in the 'Directory' by writing in your comments:
    *** I am in the directory come join me! ***
    You want this directory to become more important? Help me to make it grow up!
    Your blog is in the list Europe Serbia and Montenegro N°105 and I hope this list will grow very quickly
    Regards
    Chris
    We ask that you follow our blog and place a badge of your choice on your blog, in order to introduce the "directory" to your friends.
    http://nsm05.casimages.com/img/2012/09/06/12090603083012502810288938.gif
    http://nsm05.casimages.com/img/2012/03/19/120319072128505749603643.gif
    http://nsm05.casimages.com/img/2012/07/12/12071211040212502810092867.gif
    http://nsm05.casimages.com/img/2012/03/28/120328020518505749640557.gif
    http://nsm05.casimages.com/img/2012/03/15/1203150723211250289584870.png
    http://nsm05.casimages.com/img/2012/09/21/12092110155912502810343002.gif

    If you want me to know the blog of your friends, send me their urls which allows a special badge in the list of your country
    I see that you know many people in your country, you can try to get them in the directory?
    Please! Actively support the "Directory" by making known to your friends! Thank you! "Unity is strength"
    Not need an invitation to join the Directory. Any person who makes the request is entered
    **********
    New on the site
    Ranking of Countries
    Invite your friends know made ??
    the website to raise your ranking in the Country

    ОдговориИзбриши
  2. Kako obrazloženo! Ovo treba biti na uvodnoj špici svake reklame ! Ljudi bez ''po'' razmisljanja slijepo prate i ne obaziru se na ovakve stvari. Prva ja ( doduse kako starim sve vise primjecujem ) ; ali svijet oko sebe def treba posmatrati . Kako biti ne isfrustriran kolicinom gluposti koja se nagomilava ??
    Svaka čast na postu ! Pratim te definitivno !

    ОдговориИзбриши
  3. Анониман11. јун 2013. 02:29

    Greetings I am so delighted I found your site, I really found you by mistake, while I was looking on Digg
    for something else, Anyhow I am here now and would
    just like to say many thanks for a marvelous post and
    a all round thrilling blog (I also love the theme/design),
    I don't have time to read it all at the moment but I have bookmarked it and also added your RSS feeds, so when I have time I will be back to read a lot more, Please do keep up the fantastic job.

    My webpage :: video reviews

    ОдговориИзбриши
  4. Odlican blog, svaka cast!
    http://jelule.blogspot.com/

    ОдговориИзбриши
  5. Nominovala sam te za blogonagradu. Pogledaj kod mene na blogu :-) Pozz

    ОдговориИзбриши

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...