уторак, 06. март 2012.

Dilber Sulejman, sladji od alve



dvor Henrija VIII?!?
     autor: Isidora Đolović  

    Još jedan fenomen iz sfere pokretnih slika, ali, ovoga puta sa malih ekrana zapatio se na srpskom tlu punom iznenadjujućih protivrečnosti. Zove se "Sulejman Veličanstveni" i najnoviji je izdanak turske sapunske TV industrije. Sećam se vrlo dobro histerije koju je medju našim življem izazvala prva "telenovela"- beše to "Kasandra". Ali, ona je bila neviđeni lik: lepotica dvostrukog identiteta živela je u cirkusu sa gatarom Dorindom, imala frajera Randua, bacača noževa kome je služila kao meta na onom čuvenom točku, pa su se oko nje borila dva brata, naposletku, imala je i babe da pišu peticiju za njeno oslobadjanje iz zatvora. Posle su došli Orinoko iz čeličane i Ljovisna, a tu se moj kontakt sa sapunicama, na svu sreću, prekida. Naime, pojavili su se neki zanimljiviji junaci, poput Džeka i Rouz iz "Titanika", a i devetogodišnje dete je vrlo dobro shvatilo šablon i rešilo da ne traći dragoceno vreme "ćoraveći pred ekranom". Usledila je pomama za meksičkim, španskim, brazilskim, indijskim, pa i domaćim štancovanim "limunadama" za ispiranje mozga, od "Jelene (žene koje nema)" koja je rehabilitovala Danicu Maksimović u nekakvu ribetinu, pa do ekranizovanja svih tomova šund-literature Mir- Jam, sa pretplaćenim (i preplaćenim) glumcima.
a mislili smo da nema dalje...
      A kako to izgleda danas? Osim što očekujem da moja baba u 72. godini progovori turski (jer, Milinka sa uživljavanjem kao da su joj "rod rodjeni" uporedo prati nekoliko serija), beskrajno mi je zanimljiva nova u nizu nacionalnih histerija. Kažu mi da turske serije privlače odsustvom zapleta poput izgubljenih siročića, čudotvornih izlečenja i ljubomornih ispada ostavljenih švalerki, te "istorijskim kontekstom", jezičkom sličnošću, itd. Pominju i tragične završetke, dakle, koncept anti-bajke je u pitanju. Milje na televizoru i sklonost ka jarkim bojama samo su neke od navika koje delimo, a domaćice sa zadovoljstvom uočavaju. 
           Steta sto nemamo vise ovako luckastih i domisljatih bendova, da se nasmejemo sopstvenoj gluposti:

       Posle pet stotina godina ropstva pod Osmanlijama, nije dosta. Serija "Vuk Karadžić" nam je bila dosadna, ali, pretpostavljam da je to iz razloga što nije imala "čar" koju nosi nova odiseja u narodu popularnog "Onura", koji je već sa suprugom "Šeherezadom" kumovao velikom broju novorodjenčadi u godini njihove spektakularne posete prestonici. Naime, Sulejmanov harem više podseća na dvor Luja XIV, smerne bule i robinje nose raskošne korsete i rebrolomne steznike, sultan je neka vrsta orijentalnog romantičarskog junaka, a na pominjanje opsade Beograda narod sa usklikom oduševljenog prepoznavanja pada u kolektivni sevdah. Malo ratluka i merak je potpun, a vi reditelji, snimite romansiranu biografiju Adolfa Hitlera, molim- tržište vas čeka sa nestrpljenjem!

6 коментара:

  1. Hello! My first visit, will visit you again. Seriously, I thoroughly enjoyed your posts. Congrats for your work. If you wish to follow back that would be great I'm at http://nelsonsouzza.blogspot.com
    Thanks for sharing!

    ОдговориИзбриши
  2. Buhuu..e kud me podseti na Ljovisnu :))Posle je dosla Marisol, a pocelo bombardovanje pa hoces - neces, ima to da gledas na onom zajednickom televizoru. Tukli su se za one taze presnimljene kasete (to iz pouzdanih izvora - radila ja u video klubu :))

    ОдговориИзбриши
  3. Mir-Jam sund literatura?E tu se vec ne slazemo...nekao je volim za razliku od Nore Roberts,Danijele Stil i slicnih.I Sulejmana sam volela da gledam,ali ne iz ugla iz kakvog gledaju drugi.Vise sam gledala kriticki.Pohlepa mi je bila vise na umu od ljubavi.Eto,ukusi se razlikuju.Ali meni su pre Sulejmana i Kasandre sinonim za ljubav Orkanski visovi i Prohujalo za vihorom.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hej, hej, imaj u vidu da sam ovo pisala pre pet godina!:) Bila sam mnogo ostrašćenija...sada, kad uporedim sa pravim šundom, Mir Jam nipošto ne bih tako nazvala, iako definitivno ne spada u umetničku književnost....sladunjavo, naivno, ali barem stilski lepo i pismeno, naivno i nevino....
      "Kasandra" i "Sulejman" se ne mogu čak ni u istu rečenicu staviti sa "Orkanskim visovima" i "Prohujalo sa vihorom", ipak su to filmovi nastali prema predivnim klasicima svetske književnosti, a ovo dvoje tek TV sapunice. :)

      Избриши
  4. Daaa...ali sam se slatko nasmejala kada sam gledala novu seriju Jedne letnje noci na Jadranu.Indusi bi bolje snimili,a pored toga su upropastili seriju menjanjem sadrzaja.Bas smo diskutovali o tome na temi ana.rs.Dakle romani su neuporedivo bolji.Ali njih citam kada sam bas pod jakim utiskom neke knjige,kao posle Orkanskih visova ili Majstora i Margarite.Tada me utisak drzi bar nedelju dana pa mi one sluze da smirim malo strasti... :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Jao, "Majstor i Margarita", moj omiljeni roman. I njega i "Orkanske visove" čitam otprilike svake druge-treće godine i nikad ne dosade, čak svaki put utisci budu sve jači.

      Избриши

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...