уторак, 28. децембар 2010.

Vremeplov: Tajči, omiljena Lolita bivše Juge

autor: Isidora Đolović


         Svakako jedan od najvećih fenomena muzičke scene predratne Jugoslavije i asocijaciju na taj period predstavlja Tatjana Matejaš, poznatija kao Tajči.  Mislim da nema devojčice koja je tada nije obožavala, a što se tiče tinejdžera i muškaraca, to je već bila posebna priča. Euforija koju je svojom pojavom izazvala, a narocito način na koji se u zadnjem trenutku povukla sa muzičke scene obezbedili su joj gotovo kultni status. Danas se, kao i onda, još uvek vode mnoge polemike oko njenog lika i dela. Medjutim, pokušajmo da sve to realno sagledamo, ne mešajući nacionalističke i šovinisticke predrasude u celu priču.
http://www.youtube.com/watch?v=To7pW1ksGNc
          Prva pesma koju sam kao dete znala napamet i stalno pevala po kući bila je "Hajde da ludujemo ove noći". Nekima su zanimljive bile Lepa Brena i kasnije Ceca, ali, moji roditelji (hvala im na tome!) nisu dozvoljavali da se takav šund pusti u našem domu. Tajči je bila slatka, dopadljiva, pesmice su joj bile simpatične i pristojne, tako da je ona vrlo smišljeno lansirana kao domaća verzija onoga što su na zapadu bile Debbie Gibson, Vanessa Paradis ili Tiffany. Pojavila se u trenutku kada je jedan društveni poredak bio na svom izdisaju, a povukla se videvši u šta se sve pretvara i kako se čak i njena karijera i pojava pokušavaju instrumentalizovati u svrhe medjunacionalnog sukoba. Iako je danas u Hrvatskoj osudjuju zbog napuštanja zemlje i odlaska u SAD, taj potez je i za njenu karijeru i za ličnu afirmaciju i sazrevanje bio nešto najpametnije što je mogla da uradi. U Srbiji se, s druge strane, lansiraju priče o njenom navodnom govoru mržnje tokom nekoliko meseci neposredno pred rat, ali, opet, to je deo naše paranoje i potrebe da u svemu nadjemo nekakvu pretnju i sebe načinimo večitim žrtvama. Istina nije crno-bela, naravno. Na svu sreću, mnogo je više onih koji Tajči pamte kao nasmejanu i razigranu pojavu u ružičastoj haljini, sa imidžom i pokretima u stilu Merilin Monro, na jednom od poslednjih takmičenja za "Pesmu Evrovizije" pre raspada SFRJ.



              Rodjena je u Zagrebu 1.maja 1970. godine. Muzikom se bavila od malena, a prvi nastup je imala 1987. godine na Zagrebfestu, kada je zahvaljujući pesmi "Noć od kristala" nagradjena kao najbolji debitant. Iste godine snimila je dva dueta sa Harijem Varešanovićem, frontmenom sarajevske grupe "Hari Mata Hari". U pitanju su mnogo puta obradjivane pesme "17 ti je godina" i "Pazi šta radiš". Ipak, kompletnu pažnju javnosti skreće na sebe nastupom na jugoslovenskom izboru za "Pesmu Evrovizije", odrzanom 1990. godine u Zadru, kada je ubedljivom pobedom ostavila iza sebe drugoplasiranog Borisa Novkovića sa duplo manje poena.  Njen imidž Barbike-Merilinke osvojio je i žiri i publiku, a pesma zauzima sedmo mesto na "Evroviziji" i postaje apsolutni hit te godine. Nakon toga, izlazi njen debitantski album na kome su njen muzički izraz oblikovali Zrinko Tutić, Nikša Bratoš i Alka Vuica, stvorivši od nje tinejdžersku senzaciju. Tajna njene popularnosti bila je u mešavini lepote i harizme sa solidnim glasom i mladalačkom energijom. Naravno da njene pesme nisu ni dubokoumne ni visokih umetničkih dometa, ali, to nije ni bila namera. Jednostavno, njena muzika je za opuštanje i ples, neke pesme su potpuno glupave i dečje, ali, zarazne i beskrajno simpatične - kao i sama Tajči.  Ima tu i nekoliko ozbiljnijih momenata, npr. danas opštepoznata "Ti nemaš prava na mene", a da utemelji njen status jugoslovenske Lolite poslužila je obrada "Moj mali je opasan" ("Let`s twist again"). Jer, upravo je čedni seksepil uticao da Tajči bude prihvaćena tako kako jeste.
Hajde da ludujemo (1990)
1) Hajde da ludujemo
2) Ti nemaš prava na mene
3) Zauvijek devetnaest
4) Nema više ljubavi
5) Noćas
6) Kraj je, baby
7) Moj mali je opasan 
8) Dvije zvijezdice
9) Generacijo moja
10) Kad se mrzi i voli
               Naredne, 1991.godine izlazi njen drugi album pod nazivom "Bube u glavi". Tajči odbacuje dotadašnji imidz  i vizuelno se od vamp dive transformiše u pravu curicu svog vremena. U skladu sa tim, prateći sponzor njenog albuma postaje "Levi`s", a zagrebačka televizija joj snima spotove za svaku od 12 pesama, koliko se našlo na izdanju. Ploča je medijski dobro propraćena i prihvaćena, a u muzičkom smislu predstavlja izvestan pomak. I dalje je to često nepodnošljivo naivan i smešan pop, ali, u poredjenju sa onim što se danas pod istim imenom potura publici, neosporno kvalitetan. 

Bube u glavi - 1991 
1) Smokvica
2) Bube u glavi
3) Ti nemaš snage
10) Gori mi pod nogama
11) Padam u nesvjest
12) Zašto nema sretnih ljubavi

http://www.youtube.com/watch?v=7wkp-b3B5SM
               Njenoj optimističnoj muzici, ipak, nije bilo mesta u ludilu za koje se pripremao teren. U leto 1991. dogodilo se čuveno skandiranje srpskih navijača "Jebaćemo Tajci!", na utakmici koja se smatra jednim od vesnika raspada drzave i krvavog rata koji je usledio. Tako je pevačica posredno iskorišćena u političko-propagandne svrhe, a kako je bila vrlo mlada i inače se teško borila sa teretom iznenadne popularnosti, na vrhuncu je napustila scenu i Jugoslaviju, emigriravši u Ameriku. Veliki deo Hrvatske joj to, čini se, nikada nije oprostio. U Ameriku je stigla gotovo bez novca, uporedo radila kao čistacica i studirala na muzičkoj akademiji, usavršavajući se i na sceni Los Andjelesa kroz učešće u mjuziklima i televizijskim programima. Osim što je vremenom "izbrusila" svoj glas, skoro do neprepoznatljivosti je sazrela u najpozitivnijem mogućem smislu. Otkrivena duhovnost dovela ju je do sasvim novog i neočekivanog obrta u karijeri, pa se okrenula snimanju religioznih pesama koje uglavnom izvodi u katoličkim crkvama. I to joj neki, danas, zameraju. 
             Poslednjih deset godina, Tajči zivi u Sinsinatiju, udata je za pijanistu i kompozitora Metjua Kamerona i imaju tri sina. U pogledu glasa, očigledni su rezultati školovanja i usavršavanja. Kao ličnost, zrači smirenošću i skromnošću. Pop muzika je iza nje, kao i nekadašnja domovina, budući da je izgradila život u drugom ambijentu i kontekstu. To je sasvim u redu i nije ni za kakvu osudu. 
Tajči danas...
                Mnoge pevačice su u poslednjih desetak godina bile inspirisane njenom pojavom i muzikom, pogotovo Severina u svojoj "Krivi spoj" fazi. Medjutim, ono što je radikalno odvaja od svih sledbenica jeste hrabrost da se u 21. godini svesno odrekne karijere i na taj način ostane zauvek u lepom sećanju kod publike. Takodje, pametnim potezima koje je povlačila od kada se pojavila pa do današnjeg dana, može samo da posluži kao uzor današnjim umišljenim i samozvanim "zvezdama" koje na sebe skreću paznju nekim potpuno sporednim stvarima, jer su svesne da u onome što tvrde da im je profesija ne mogu mnogo da pokažu. 

...i nekad.

Нема коментара:

Постави коментар

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...